De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:03:05     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Winter wonderland

Veel te lang is het stil geweest op mijn site. Enerzijds omdat ik aan het begin van de zomer nog een paar vluchtjes heb gedaan waarover niet veel te vertellen viel. Tja klink stom, voor de passagiers is het meestal een hele belevenis als voor mij een rondje polder zo’n beetje standaard is geworden. Hoe bedoel je verwend? Anderzijds een hele drukke tijd gehad in de zomer waardoor er niet veel van vliegen is gekomen. In september ben ik papa geworden van een prachtige dochter wat de nodige drukte en verminderde nachtrust met zich meebracht. Ook op het werk erg drukke tijden gehad. Dit resulteerde erin dat mijn Pilot logboek na augustus leeg bleef. Op zich niet zo’n punt maar nu begon het toch weer te kriebelen (en laat onze dochter ons inmiddels de meeste nachten doorslapen). Dus telefoon gepakt en Steef gebeld. Aangezien ik drie maanden niet gevolgen had eerst even met een instructeur (Steef) een rondje, helemaal niet erg want elke keer leer je nieuwe dingen en een trainingsvlucht eens per jaar kan zeker geen kwaad. Weer even de puntjes op de i.

Zo gezegd zo gedaan. Vorige week een afspraak gemaakt met Steef voor vandaag. Hoewel het de gehele morgen erg mistig bleef met op het diepte punt een zicht van onder de 300 meter. Gelukkig klaarde het op naar een kilometer of vijf zicht. Voldoende dus om te gaan. Ook met het vooruitzicht dat boven de mistlaag het waarschijnlijk veel beter zou zijn.

Na de benodigde voorbereidingen moesten we nog even wachten op de sneeuwschuiver van de luchthaven. De baan en taxiwegen waren al mooi schoon maar het platform voor de vliegclub helaas nog niet. Net als we naar de hangaar lopen komt de sneeuwploeg het platform schoonvegen, precies op tijd. Vervolgens de PH-VFC gechecked en klaar om te gaan. We doen rustig aan, buiten is het zo’n -6 graden en de dikke olie moet even een beetje warm worden om de motor lekker te kunnen smeren. Komt ook mooi uit zodat Steef mij de nieuwe Garmin nog even kan laten zien die recent (deze zomer) is ingebouwd in de Fox Charlie. Na de run-up klaar om te vertrekken, echter is er net een getrokken sneeuwbezem de baan op gereden om de runway nog een keer schoon te vegen. Even wachten dus, hierna kunnen we vanaf een mooie schone baan vertrekken en al snel kijken we vanuit de lucht op een geheel wit ingekleurde aarde… Geweldig!

De boerderij van mijn schoonouders in de sneeuw
De boerderij van mijn schoonouders in de sneeuw

We vliegen in de richting van de Ketelbrug om hier wat oefeningen te doen waaronder een stall. Daarna doet Steef een Stall in een 20 graden bocht voor, een simulatie van een stall bij de bocht van base naar Final, zeg maar net voor de landing voor de leken onder ons. Erg goed om een keer te oefenen en mee te maken, tegenwoordig schijnt dit zelfs een examenonderdeel te zijn als ik het goed heb begrepen. Na de demo wil ik het natuurlijk graag zelf eens proberen! Daarna een nieuwe variant op de noodlanding: een noodlanding met scherpe bochten. In het geval van een situatie waarin je een noodlanding moet uitvoeren en je snel een scherp bocht moet draaien om goed uit te komen op een open veld. Ook weer een nuttige aanvulling voor de noodkoffer zegmaar! Daarna wat landingen. Tegen die felle zon en een nevelig oppervlak is de baan slecht te zien, het was dan ook erg fijn dat de baanverlichting aan stond zodat ik op long final gemakkelijk tussen en lampje kon richten. De eerste glijlanding kwam niet helemaal goed uit, naja, ik kwam tekortzeg maar. Dus net voor de baan nog even wat gas geven om de baan toch te kunnen halen, naja, ik kreeg een herkansing en die ging helemaal goed.

PH-VFC turning downwind met de luchthaven op de achtergrond
PH-VFC turning downwind met de luchthaven op de achtergrond

Tja, dat was het al weer, al met al bijna een uur gevolgen en genoten van het winter wonderland die zoveel overlast brengt maar ook echt genieten is!

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap