De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:03:27     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Winderige trainingsvlucht

Eindelijk weer eens de lucht in geweest vandaag… Het weer is wat slechter geworden en de afgelopen tijd al meerdere keren een vlucht niet door laten gaan vanwege het weer. Zo zouden Frank en ik vorige week naar Duitsland, echter een grote mistbank die de hele dag boven het vliegveld bleef hangen verstierde helaas dit feestje…
 Vandaag leek het ook erg slecht te worden maar rond de middag begon het op te klaren. Er stond wel een behoorlijke wind (19021G33Kt) maar ruim binnen de limieten. Voor het einde van dit jaar moest ik nog mijn verplichte trainingsvlucht maken. Dit is een van de eisen om mijn brevet geldig te houden en betekent dat ik met een instructeur een vlucht van minimaal een uur moet maken waarin eigenlijk al het geleerde terug komt. Tijdens de vlucht kan de instructeur nog wat zaken en slordigheden aangeven of verbeteren. Als alles goed is wordt het brevet weer voor twee jaar verlengt.
Zo ging ik samen met Steef vanmiddag op pad met Tommy, die natuurlijk weer helemaal achterin z’n hok stond geparkeerd. Er stond veel wind en er waren dan ook weinig vliegbewegingen op het veld.  Na het uitparkeren van Tommy en het weer inparkeren van alle andere clubkisten konden we op pad.
We begonnen de vlucht met een short field take-off en vliegen met de wind in de rug richting de ketelbrug. Hier mogen we hoog genoeg klimmen om de verschillende (nood)situaties te oefenen. Eerst mag ik de steile bochten laten zien. De bocht van 45 graden ging erg goed en Steef legt de lat iets hoger, een steile bocht van 60 graden, ook deze ging goed. Binnen no-time zijn we met een forse wind in de rug bij de Ketelbrug. Boven het ketelmeer doe ik een Clean stall en een Approach tot stall. Hierna vliegen we weer terug in de richting van het veld. Nu met volle tegenwind. Vervolgens de oefening ‘Slow flight’ oftewel zo langzaam mogelijk vliegen. Met de forse tegenwind lukt het bijna om stil te staan in de lucht.
Vervolgens klimmen we op mijn verzoek naar flightlevel 35 waar de wind nog wat sterker is, we komen dan ook niet echt meer vooruit. Ik krijg nog wat testjes voor mijn kiezen zoals het bepalen op welke radiaal van de PAM VOR we vliegen. En het intercepten van een radiaal. Allemaal geen probleem natuurlijk. Ondertussen laveren we tegen de wind in (we lijken wel een zeilboot en als je naar de groundspeed kijkt zou het ook bijna deneken) en dalen we om niet in de Schiphol TMA te komen. Langzaam komen we weer in de buurt van het veld als blijkt dat de Altenator (stroomgenerator van het vliegtuig die zorgt voor de boordspanning) er mee is opgehouden. Natuurlijk niet echt maar weer een leerzaam testje van Steef.
We vliegen op 2000 ft overhead als Steef de gashendel dicht trekt en ik mag laten zien hoe de noodlanding ook al weer werkt. Ook dit gaat allemaal goed en even later ik zet Tommy weer neer op het asfalt van EHLE. Na nog een motorstoring in de start en een flapless landing zit het er helaas weer op en zetten we Tommy weer terug in z’n hok…
Steef was tevreden en ik dus ook!  Ik mag dus weer de komende twee jaar…
 Laatste reacties: (4)

He Pascal, mooi dat je weer gevlogen hebt, en nog beter dat je weer 2 jaar losgelaten bent! Proficiat.

Marcel

Door: Marcel op 15-11-2009 16:21:14

Het weer was hiervoor perfect, maar mij lijkt het eng met zoveel wind. Goed gedaan Pascal.Je hebt natuurlijk ook niet zomaar je brevet gekregen

Door: riet op 16-11-2009 14:43:47

Gefeliciteerd !!!!!!!! Je kunt nu weer 2 jaar volop van de wolken genieten.

Door: sis en ingrid stam op 16-11-2009 21:53:55

He Pascal,

Goed om te horen dat je weer twee jaar de lucht in mag!!

Hopelijk snel weer eens de lucht in naar een FlyBlog, it's been to long!!

Grtz

Rob

Door: Rob op 03-12-2009 19:17:39

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap