De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:02:10     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Zonnebril op en voetjes los...

Na de vlucht naar Midden Zeeland met Frank eind juni heb ik in juli nog een lokaal vluchtje gedaan. Vandaag ook weer even met de voetjes los geweest, dit maal weer eens alleen. En dat was in één woord: heerlijk.

Gek is dat eigenlijk hé. Met passagiers is eigenlijk veel gezelliger… Maar ook lastiger… Je bent natuurlijk verantwoordelijk voor je passagiers en wil ook graag dat ze het leuk vinden. Dus steile bochtjes draaien kan je dus maar beter niet doen, tenminste als je de kist van binnen schoon wil houden. Zeker niet met passagiers die voor het eerst meegaan. Ook het oefenen van noodlandingen en stall’s zijn zaken die je met passagiers niet doet (als het goed is).

Om de procedures er toch goed in te houden vandaag besloten maar eens lekker in mijn eentje te gaan. Het weer was helemaal top (26 graden, knoopje of 8 wind en CAVOK). Dus zonnebril op en gaan! Al snel ben ik onderweg naar de pomp om wat brandstof in te nemen. Niet lang daarna sta ik op baan 05, ready for departure.

Na take-off direct maar doorklimmen, het oefenen van de procedures doe je het liefst zo hoog mogelijk om wat extra marge te hebben als er onverhoopt toch iets mis mocht gaan. Ik stuur richting de ketelbrug en ondertussen brengt Tommy mij gewillig naar 4000 ft. Wat een heerlijke kist is het toch die Tomahawk! Ondertussen zijn we de inversielaag binnengevlogen en wordt het zicht iets minder. Maar nog steeds prima VMC (visual meteorological conditions).

Na de benodigde checks en APOS eerst de stall’s maar eens gedaan. Vervolgens de steile bochten er direct maar achteraan. Nu kan ik de procedure natuurlijk helemaal gaan omschrijven maar daar zit niemand op te wachten denk ik. Na de steile bochten over links en rechts de noodlanding. Natuurlijk een makkie vanaf 4000 ft. Zeeën van tijd om een geschikt veldje te zoeken. Maar ook wel weer lastig. Ik had een veldje uitgezocht waar ik de kist neer wilde zetten (natuurlijk niet echt), echter valt het nog niet mee om je hoogte op tijd kwijt te raken… Op 2000 ft. zat ik nog veel te hoog om het veldje te kunnen halen. Ik besloot een extra rondje te draaien wat mij zo'n 1000 ft. opleverde en waardoor ik precies het veld dat ik in gedacht had kon halen. Ook weer gelukt.

Na de noodlanding nog even de slow-flight (langzaam vliegen) en ondertussen natuurlijk ook genieten van het uitzicht en het heerlijke gevoel van vrijheid. Ik vlieg nu richting Dronten, even kijken of mijn ouders thuis zijn, en vervolgens via Elburg richting Bravo.

Op de radio hoor ik al diverse kisten en net voor dat ik bij Bravo ben hoor ik twee andere kisten tegelijk Bravo melden. Ongeveer een minuutje later hang ik ook boven Bravo en zie de twee kisten voor mij invoegen op downwind. Als ik bij downwind aankom hangen er behoorlijk wat kisten in het circuit en moet ik een kist aan het begin van downwind voorrang geven. In zo’n geval zal je een 360 graden bocht maken en na de kist invoegen. Echter hangen er al weer twee kisten achter mij... Balen, maar helaas zit er niets anders op om terug te vliegen naar Bravo en het opnieuw te proberen… De tweede poging is succesvoller en even later hang ik op final voor baan 05. We sluiten af met een paar touch-en-go’s om ook de landingen nog even lekker te oefenen.

Na drie touch-en-go’s is het mooi geweest. Nagenietend taxi ik terug naar de club…

Nog een paar fotootjes:

Vertrouwde Tommy
Vertrouwde Tommy


Het Ketelmeer
Het Ketelmeer


Windmolens langs de IJsselmeerdijk
Windmolens langs de IJsselmeerdijk


Even kijken hoe de uitbreiding van Dronten vordert
Even kijken hoe de uitbreiding van Dronten vordert


Even over mijn ouderlijk huis
Even over mijn ouderlijk huis


Brand? Nee, aardappelloof afbranden
Brand? Nee, aardappelloof afbranden


Drukte op de Riviera camping
Drukte op de Riviera camping


Lekker zwemmen
Lekker zwemmen


Ook in Walibi is het druk
Ook in Walibi is het druk


Tenten opbouwen voor Lowlands
Tenten opbouwen voor Lowlands

 Laatste reacties: (2)

Wat een mooie zonnige foto's. Het was ook echt topweer. Die dag nemen ze je niet meer af.

Door: sis en ingrid stam op 06-08-2009 13:08:10

He Pascal, leuk weer eens een verslagje van je te lezen.

Af en toe alleen op pad om dingetjes te oefenen is inderdaad leuk om te doen (en zorgt er natuurlijk voor dat je ze paraat hebt als je ze nodig hebt ;-) ).

Gaan jij en Frank trouwens nog naar de flyin op EHTX op 11-13 sept.?

Gr
Marcel

Door: Marcel` op 10-08-2009 12:01:26

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap