De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 04:58:25     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Militaire vliegbasis Volkel!

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Vandaag een unieke en hele leuk vliegbelevenis gehad: Vliegen naar militaire vliegbasis Volkel.

Bij wijze van uitzondering heeft mijn vliegclub samen met de vliegclub van Rotterdam de mogelijkheid gekregen om met 20 vliegtuigen naar de vliegbasis te vliegen, een unieke ervaring dus. Volkel is een vliegbasis die nog volop in bedrijf is en één van de locaties waar onze F16’s staan. Een veld volop in bedrijf, serious business dus en dat is ook de reden dat we een uitgebreide en serieuze briefing van de Koninklijke luchtmacht ontvangen ruim voor vandaag met alle regeltjes en procedures voor de vlucht naar EHVK en terug. Helaas is één ding ten strengste verboden in militair luchtruim en grondgebied: Foto’s maken. Helaas zullen jullie het dus moeten doen zonder foto’s vandaag, jammer hé…

De dag begon op tijd. Om 7.00 uur LT stond ik op het vliegveld van Lelystad onze Tommy naar buiten te trekken. De dag ervoor hadden we al getankt zodat we dit vanmorgen niet meer hoefde te doen. Het vliegveld is pas vanaf 8.00 LT geopend en de club heeft dan ook voor vandaag een vervroegde openstelling van een kwartier aangevraagd zodat er vanaf 07.45 LT vliegbewegingen op het veld plaats mogen vinden. Dit omdat we tot uiterlijk 09.00 LT op Volkel aan kunnen komen.

Elke kist krijgt in plaats van de registratie een heus callsign. Ik vlieg samen met Hans Willemsz (mede clublid) op de Tomahawk naar Volkel onder callsign ‘Lelyflight 10’. Totaal gaan we met iets van 13 kisten vanaf Lelystad vertrekken, een hele organisatie dus. Maar alles was goed geregeld en dus komen we om 7.55 LT los van baan 05 op Lelystad. Het zicht hield niet over en op Volkel beloofde het zicht slechts 4300 meter te zijn. Hans vliegt de heenweg, ik doe de radiotelefonie.

Na ongeveer 40 minuten komen we aan bij Oss om de Control Zone van Volkel binnen te vliegen, natuurlijk na toestemming van Volkel Tower. Vanaf hier een rechte track naar het veld en vervolgens een standaard circuit. Door het slechte zicht is de baan niet heel goed te zien en ook pas erg laat zien we hem liggen. Even laten hangen we op final voor Baan 06L en krijgen we een ‘Cleared tot land runway 06 left’. Even later sluiten we aan in een rij andere kisten om vervolgens in een groep achter de Follow Me car aan te rijden die ons naar onze parkeerplaats zal begeleiden (het safaripark).

Nadat alle kisten gearriveerd zijn worden onze paspoorten gecontroleerd en worden we met een bus naar een gebouw gebracht waar we in de officiersmess voorzien worden van koffie en cake. Vervolgens gaan we naar de briefingroom waar onze gastheer Majoor-vlieger Rensel ons het dagprogramma laat zien en uitgebreid verteld over zijn loopbaan en het reilen en zeilen bij de Koninklijke luchtmacht en op Volkel. Na een korte break in het zonnetje buiten krijgen we vervolgens een verhaal over flight Safety met de benodigde voorbeelden en filmpjes erbij, ook erg interessant allemaal. Echter na de lunch komt nog een erg leuk onderdeel, tenminste dat vind ik: naar de startbaan om de F16’s te zien opstijgen. We worden met de bus tot op het landingsterrein gebracht en mogen hier uitstappen. We staan maar op ongeveer 20 meter vanaf de startbaan op het punt waar de F16’s net ‘los komen’. Niet veel later komt de eerste F16 met donder en geweld langs vliegen, wat een power en geweld zit er in zo’n kist. Even later starten nog twee kisten in formatie en vervolgens nog twee kisten die met een geactiveerde AfterBurner met veel lawaai het luchtruim kiezen. Een geweldige ervaring om dit zo dicht langs de baan te aanschouwen (met de vingers in de oren) en van vele clubleden krijg ik dan ook te horen dat dit niet te vergelijken is met welke luchtshow dan ook. Top!

Hierna gaan we met de bus de vliegbasis weer over richting de briefingroom voor de ATC briefing en de Meteo briefing. Hierna nog even tijd voor koffie en vervolgens is het al weer tijd om te vertrekken naar huis. De Bus brengt ons terug naar het Safaripark waar onze kisten geparkeerd staan. De vertrekprocedure is duidelijk; Alle kisten die klaar zijn voor vertrek melden ‘Ready to taxi’ aan de toren, hierna gaan we in één stoet naar de threshold van baan 06L. Wij staan redelijk achteraan dus zijn ook ongeveer een kwartier aan het taxiën voordat wij te horen krijgen ‘Lelyflight 10, Cleared for take off runway 06 left’. Ik vlieg terug naar Lelystad en na een eerdere controle van de METAR blijkt de wind op Lelystad behoorlijk cross te staan (zo’n 13 knopen cross). Na take-off vliegen we richting Oss om de CTR weer te verlaten zoals beschreven in de departure procedure. Hierna via Ede, Barneveld, Harderwijk weer terug naar onze homebase EHLE.

De wind blijkt op EHLE zoals voorspeld 90 graden cross met zo’n 13 knopen en ik bereid mij dan ook voor op een crosswind landing. Ondertussen is het op lagere hoogte flink turbulent geworden. Af en toe is het dan ook niet echt comfortabel. Na een crosswind landing uit het boekje (al zeg ik het zelf) zit de dag er weer op. Heel erg voldaan van een leuke vlucht en super ervaring! We was echt een geweldige dag en ik vind het dan ook top dat de Koninklijke Luchtmacht dit mogelijk heeft gemaakt!

Zoals gezegd mochten er geen foto’s worden gemaakt, echter heeft de Majoor zelf nog foto’s gemaakt van ons vertrek. Hopelijk komen deze foto’s onze kant nog op… Ik heb van de terugvlucht wel een Google Earth track gemaakt, helaas is Volkel hierop wel geblurred.

 Laatste reacties: (5)

he Pascal,

Gaaf man zo'n vluchtje naar Volkel!
Begreep ik nou goed vorige week dat ook Vliegclub Rotterdam van de partij was?

Grtz

Rob

Door: Rob op 25-04-2009 17:00:54

Hey Rob, Ja, klopt we waren samen met de Vliegclub Rotterdam...

Door: Pascal op 25-04-2009 21:39:38

Erg gaaf, dat wil iedereen wel!

Ben benieuwd naar de foto's als je ze hebt.

Gr
Marcel

Door: Marcel op 25-04-2009 21:46:50

Hey Pascal,

Gave website, foto's & verhalen!

Groeten uit Duitsland (EDLD)

Rob (D-ETTS)

Door: Rob Evers op 05-11-2009 11:29:05

Leuk dat je hebt geland op vliegbasis Volkel ik ben daat f-16 spotter op vliegbasis Volkel.Afzender Piet

Door: piet op 01-04-2010 13:08:07

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap