De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:00:05     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Overhead Schiphol en Crosswind

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Eindelijk weer wat vliegnieuws van deze kant. Wel een aantal vluchtjes gemaakt maar de laatste weken helaas weinig tijd gehad om er ook daadwerkelijk een verslagje van te maken voor op deze website.

Vorige week vrijdag een leuke vlucht gemaakt samen met mijn (oud) instructeur Steef en Bas op de achterbank. Ik wilde al geruime tijd eens door de Schiphol CTR (voor de leken onder ons: het gecontroleerde gebied rond Schiphol). Tijdens mijn vlieglessen al wel eens geprobeerd de CTR te doorkruisen maar toen kregen we helaas geen toestemming vanwege het baangebruik op dat moment en de drukte. Omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met gecontroleerde vliegvelden en helemaal niet met het drukke Schiphol waar je letterlijk tussen de grote Boeings vliegt heb ik gevraagd of Steef mee wilde. Geeft toch een fijn gevoel om iemand met veel ervaring naast je te hebben.

Een paar minuten voor dat we de CTR bereiken roept Steef de toren op om een crossing (doorkruisen van het Schiphol gebied) aan te vragen nadat we eerst de ATIS hebben uitgeluisterd. De ATIS is een automatische stem waarin de laatste gegevens over baangebruik en meteo wordt gegeven. Het radioverkeer met de toren van Schiphol gaat overigens anders dan geleerd tijdens de RT cursus, veel korter als normaal vanwege het drukke radioverkeer. We vragen om de route Victor (Vinkeveense plassen), tower, Zandvoort. Direct krijgen we toestemming en een transpondercode. Door deze in te stellen op onze transponder ziet Schiphol ons op hun radar met ons callsign (kenteken van het vliegtuig), onze positie en onze vlieghoogte. We vliegen verder naar VICTOR, echter krijgen we al voordat we bij VICTOR zijn aangekomen een ‘direct to the tower’. Natuurlijk accepteren we dit en we zetten koers naar de verkeerstoren van Schiphol op 700 ft. (vanwege de lage bewolking zaten we al niet veel hoger).

Langzaam komt Schiphol dichterbij en is de verkeerstoren en zijn de verschillende landingsbanen goed te zien. Ook landend en vertrekkend verkeer is te zien om ons heen. Vlak voor Schiphol dalen we naar 500 ft en net voordat we bij de toren zijn krijgen we opdracht ten noorden van runway 24 te blijven. We krijgen nog even een traffic warning voor een politie helicopter bij ons in de buurt. Vervolgens passeren we de toren om richting Zandvoort te vliegen. Onder ons de terminal en de gates met geparkeerde kisten en een hoop kisten te zien op de taxibanen. Een erg gaaf gezicht om Schiphol zo eens vanaf boven te zien! Echt heel gaaf!

Vervolgens krijgen we van de toren bij de Polderbaan opdracht om ten zuiden van de polderbaan te blijven omdat ze hierop aan het landen zijn. We volgen netjes de instructie op en vervolgen onze route naar Zandvoort. Een paar minuten later verlaten we de CTR en zijn we weer ongecontroleerd verkeer. Voldaan en weer een ervaring rijker!

Hoewel ik zelf over het vliegen niet zo heel tevreden was (was meer bezig met m’n GPS als met netjes hoogte houden) was dit weer een hele leuke vlucht en vooral leerzaam! Dus de volgende keer zal ik zelf eens kijken of het mij ook lukt toestemming te krijgen om Schiphol te crossen…

Hieronder wat verschillende foto’s gemaakt door Bas en een filmpje van mijn circuit en landing op Lelystad.

Schiphol komt in zicht
Schiphol komt in zicht

Schiphol -Oost met de oostbaan
Schiphol -Oost met de oostbaan

Alles onder controle?
Alles onder controle?

De gates
De gates

De vertrekhal
De vertrekhal

Even zwaaien naar de toren
Even zwaaien naar de toren

Baan 09-27
Baan 09-27

De polderbaan wordt gebruikt als landingsbaan
De polderbaan wordt gebruikt als landingsbaan

Zandvoort
Zandvoort

We laten IJmuiden met de hoogovens achter ons
We laten IJmuiden met de hoogovens achter ons

De landing op EHLE:

Crosswind
Afgelopen vrijdagmiddag, het weer was prima en een flinke crosswind (wind haaks op de baan), mooi weer om aan mijn crosswind landingen te werken. Hoewel ik mijn brevet al heb gehaald ben je nooit uitgeleerd en om mijn persoonlijke crosswind limiet wat te verhogen ging ik naar de club om te kijken of Steef tijd had om wat met mij te oefenen. De crosswind zat toen op ongeveer 14 kts. In de TAF (voorspelling) zag ik al dat de wind zou afnemen en toen we bezig waren was deze afgezwakt naar gemiddeld 10 kts crosswind. Hoewel hij eigenlijk we wat steker had mogen blijven ben ik toch lekker aan het oefenen geweest en vooral de laatste landingen gingen dan ook eigenlijk heel goed. 8 landingen later besluiten we er mee te stoppen. Met een voldaan gevoel taxiën we terug naar ons clubgebouw.

 Laatste reacties: (5)

Mooie landing ACDA!

Door: Murdock op 16-03-2008 00:16:40

Erg leuk Pascal dat je iedere keer je kansen pakt. Jammer dat het tochtje Texel niet door kon gaan.
Groetjes Pa en Ma.

Door: mams op 16-03-2008 11:34:17

We hebben net je landing gezien en het lijkt net alsof je in de cockpit geboren bent, zo ervaren zit je achter het stuur.

Door: sis en ingrid stam op 16-03-2008 16:09:53

He Pascal,

Leuk om te zien dat je weer eens de lucht in bent geweest! Gaaf zo'n vlucht door de schiphol CTR!! Staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje.

Grtz

Rob

Door: Rob op 16-03-2008 22:11:41

Kwam bij toeval je site tegen. Ik ben altijd ge

Door: Peter de Vries op 28-04-2009 20:45:50

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap