De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 04:58:14     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Lunch op Texel

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
Vandaag maar weer eens een vluchtje met Tommy gemaakt. Bestemming was een bekende: Texel (EHTX). Mijn passagier voor vandaag was Koen, een vriend van de lagere school waar ik zo af en toe nog wel eens contact mee heb. Een tijd geleden spraken we dan ook af om een vluchtje naar Texel te maken.

Koen en ik in de Piper Tomahawk PH-ABB
Koen en ik in de Piper Tomahawk PH-ABB


Eerder deze week leken de weersvooruitzichten mooi weer te beloven voor vandaag, en dus na een telefoontje was het snel geregeld. Vanmorgen leek het weer toch minder mooi als voorspeld, later in de middag voorspelde het KNMI hevige onweersbuien. Maar voor alsnog geen reden om niet te gaan. Dus kopje koffie en vluchtvoorbereiding, Tommy uit de hangaar en op naar Texel. Nog wel eerst even tanken. Bij de tank aangekomen blijkt de Mogas tank leeg te zijn. Dus weer terug naar de club voor de Avgas tankpas… Nadat de nodige brandstof is getankt kunnen we dan toch eindelijk gaan. Crosswind is redelijk te noemen. Vanaf Lelystad zo’n 10 knopen crosswind en bij aankomst op Texel blijk hij hier zelfs 12 knopen cross te staan. Maar voor Tommy geen probleem en na een nette landing staan we al binnen 35 minuten op het gras van Texel.

Natuurlijk even de handen schudden op de toren (altijd vriendelijke mensen die Ed en Mike) en op naar het terras voor onze lunch. Ondertussen vallen de eerste regen druppels, maar vooralsnog voor ons geen reden om naar binnen te verkassen. Na een paar minuten zijn de druppels ook weer verdwenen en zijn de parachutisten de enige die nog uit de lucht komen vallen op Texel.

Na onze lunch tijd om weer terug te gaan, de terug route is iets langer en we hebben nog stevige tegenwind ook waardoor de ground speed soms terug loopt naar 70 knopen. De heenweg zijn we via Enkhuizen, Medemblik, Den Oever via de corridor naar Texel gevlogen. Voor de terugweg vraag ik na het verlaten van het circuit op Texel aan De Kooy Tower toestemming voor het betreden van hun luchtruim via meldingspunt November en zo via de kust naar het zuiden. Toestemming wordt verkregen en een paar minuten later vliegen we in de CTR . Dan is die Garmin GPS toch wel heel erg makkelijk hoor! Ondertussen horen we een andere kist ook toestemming vragen aan De Kooy voor een crossing, echter maakt hij er een rommeltje van qua radiotelefonie, antwoord van De Kooy is duidelijk: “Stay clear of the CTR and follow the corridor for Texel”.

Vervolgens naderen wij Callantsoog en verlaten de CTR , pikken vervolgens de SPY (Spijkerboor) VOR op en volgen de uitgemeten radiaal die ons helemaal bij de Hollandse Brug brengt bij Almere. Van daaruit gaan we direct naar Bravo voor de landing. Na de redelijk nette landing parkeren we Tommy weer voor de hangaar op de club.

Weer volop genoten van deze prachtige vlucht en gezellige dag.
 Laatste reacties: (13)

Je was nu wel heel dicht in de buurt.

Door: sis en ingrid stam op 26-07-2008 15:58:18

Ja, klopt, waarschijnlijk kon ik jullie boerderij vanuit de lucht zien...

Door: Pascal op 26-07-2008 22:39:31

Pascal bedankt voor de leuke vlucht, was een super ervaring en ook erg gezellig!

Door: Koen Kerremans op 28-07-2008 10:59:59

He Pascal,

Leuk verslag! Texel, kom ik veel te weinig! Helaas wat ver vliegen vanaf EHEH :-)

Grtz

Rob

ps: hoe krijg jij die omschrijvingen onder bijv Tommy, hangaar etc ??

Door: Rob op 28-07-2008 19:57:51

Leuk verslag. Texel staat ook nog op mijn programma.
Hoe gaat zo'n "circuit" nu eigenlijk, met iedereen die "semi" straight in decents krijgt. Hoe weet je nou dat je niemand uit de lucht vliegt als er van meerdere kanten toestellen komen vliegen.. Nog steeds "rechts heeft voorrang"?

En Rob: de html code daarvoor is: <acronym title="Hierin worden de vliegtuigen geparkeerd">hangaar</acronym>

Gr.
Ton

Door: Ton op 31-07-2008 08:36:27

Hey Ton,

Eigenlijk is het heel simpel. Op het Visual Approach kaartje van het betreffende veld staat het VFR circuit uitgetekend. Invoegen gaat standaard altijd halverwege downwind. Je komt dus haaks op downwind aanvliegen en maakt een bocht naar downwind (joining downwind) om in te voegen in het circuit. Al het verkeer in het circuit heeft altijd voorrang. Dus als er een rechterhand circuit wordt gevlogen heeft de kist op downwind voorrang op degene die van rechts komt en wil invoegen in het circuit. Dus rechts heeft voorrang gaat niet altijd op... Snap je het nog..??

In de VRF gids staat een mooi tekeningetje ervan:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/080522-080703/eVFG/html/eAIP/EH-ENR-1.2-nl-NL.html
Onder punt 8 staat de uitgebreide beschrijving van de circuitprocedure.

Groet,
Pascal

Door: Pascal op 31-07-2008 08:48:19

Hoi,

Ik dacht (gehaald uit de AIP) dat er voor Texel een aangepast approach/circuit was gedurende de zomermaanden, en dat je feitelijk niet halverwege downwind komt aanvliegen maar dat je aan komt vliegen van (bijv) de Kooy, en dan op 1500 voet over het stadje (Den Burg)gaat en dan in 1 rechte lijn een daling maakt direct naar final. en dat kan dan vanaf verschillende plekken (via Den Burg, maar ook vanuit het westen).

Maar goed, zal het nog eens bekijken. Ik wil binnenkort zeker naar Texel

Door: Ton op 04-08-2008 09:32:53

Ton, Klopt, echter is deze speciale aanvliegprocedure inderdaad in de zomermaanden maar dan alleen in het weekend...

Groet,
Pascal

Door: Pascal op 04-08-2008 09:49:45

....wacht in spanning op jouw volgende avontuur.... ;)

Door: Marcel op 30-08-2008 23:32:07

Het broertje,
We zijn enorm benieuwd naar je vliegverhaal van afgelopen zondag :)
Maar moet super geweest zijn...
Liefs San en Peet

Door: zussie op 01-09-2008 18:18:27

Ja, ik hoor ook goede verhalen over het vliegen van afgelopen weekend over de landerijen van Flevoland ;-)

Gr,
Erik

Door: Erik op 01-09-2008 20:11:51

Beleven jullie geen spannende avonturen meer in de lucht?Laat nog eens wat horen.
Mamsie.

Door: riet op 02-09-2008 15:32:52

Waar blijft het verhaal en de foto's van jullie laatste vliegavontuur? ;) Genoten van het uitzicht....? :P We zijn erg nieuwsgierig!:D

Liefs,
Vessies family

Door: Carola op 03-09-2008 10:58:36

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap