De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:17:51     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 4: klimmen en dalen

Omdat het best handig is ook te kunnen klimmen en dalen in de lucht stond dit vandaag op mijn programma. Samen met Steef ging ik weer richting de inmiddels vertrouwde Tommy. Tommy stond nog binnen en was vandaag nog niet in de lucht geweest. Dus eerst de pre-flight checks, Steef ging ondertussen een beetje olie bijvullen en daarna hebben we de tommy uit de hangaar gesleept. 

 Eenmaal in de lucht aangekomen kon mijn oefenprogramma beginnen, toch wel weer een klein beetje wennen zo na twee weken. Toch merk ik nu al dat je eigenlijk gewoon elke week moet vliegen, want hoe was het ook al weer, na een paar korte oefeningen van de vorige keer begint het allemaal weer te dagen… 

 Tijd voor het klimmen en dalen, oftewel procedures kennen, eerst maar het klimmen (vanuit een 90 knopen kruisvlucht):
-         Uitkijken
-         cvv koud
-         Mengsel rijk
-         Neus in de klimstand brengen (70 knopen)
-         Net voor 70 knopen vol gas
-         Aftrimmen op 70 knopen

Met de bovenstaande configuratie zullen we gaan klimmen, ongeveer 500 feet per minuut. Natuurlijk willen we ook weer een keer ophouden met klimmen.

 
Van klim naar kruisvlucht:
-         Uitkijken
-         Neus drukken naar horizontale vlucht
-         Versnellen naar 90 knopen
-         Bij 90 knopen gas terug naar 2300 toren
-         Aftrimmen

 

Aangekomen op grotere hoogte kunnen we nu weer gaan dalen:
-         uitkijken
-         cvv op warm
-         Mengsel rijk
-         Gas terug naar 1700 toeren
-         Neus zal vanzelf willen zakken en snelheid 90 knopen
-         Ik zal nu met ongeveer 500 feet gaan dalen.


Van daalvlucht naar kruisvlucht:
-         uitkijken
-         cvv op koud
-         net voor de gewenste kruishoogte gas 2300 toeren
-         trekken naar horizontale stand
-         Als het goed is, is het toestel nog goed afgetrimd (hebben we niet meer aangezeten…)


Dit was in een notendop de les van vandaag, ik heb al wel door, vliegen is ook vooral procedures kennen, maar al met al gewoon heel erg leuk!


Aan het einde van de les liet Steef mijn nog even 2G voelen door een 60 graden bochtje te draaien, indrukwekkend!

 


Nog even rondje boven mijn huis...

 
En het bedrijf van mijn schoonouders...

 Al met al een leuke en vooral leerzame les! Volgende keer alles op herhaling + het maken van nette bochten.

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap