De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:04:57     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 23: bovenwerk

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Na vorige week eindelijk weer een ‘normaal’ lesje te hebben gehad was het vandaag zowaar weer goed weer om te vliegen… Zal er dan eindelijk weer een solo in zitten vandaag??

In de METAR (hierin wordt de actuele weersituatie beschreven zoals de windsnelheid en richting, bewolking ed.) had ik gelezen dat de wind vanuit richting 050 kwam vandaag. Op vliegveld Lelystad hebben we 1 baan (naast de Ultralight baan), baan 23-05.

De aanduiding van de startbaan bestaat uit de eerste twee cijfers van de koers waarin de baan gebruikt wordt. Een startbaan die van oost naar west loopt zal bij aanvliegen vanuit het oosten gezien (koers 270°) de aanduiding 27 hebben en vanuit het westen gezien (koers 90°) de aanduiding 09. De koers van de wind is 05 en ook de baanrichting is 05 omdat we erg graag tegen de wind in starten en landen. Kortom eindelijk een keer geen crosswind vandaag! Misschien dus toch een solo..?? Maar in diezelfde METAR lees ik ook dat de wind 20 knopen bedraagt en tijdelijk uitschieters naar 35 knopen, das best veel en hierdoor kan het redelijk turbulent zijn in de lucht…


Baan 05-23..??

Vol verwachting stap ik dus in de auto op weg naar de vliegclub. Op de club is zoals altijd Theo aanwezig en ook zit Frank al aan de koffie... Is je vijver al klaar Frank..?? Zoals gebruikelijk bespreek ik met Steef de bedoelingen van vandaag… We gaan even kijken hoe onrustig het is in de lucht en dan besluiten we of een Solo erin zit of niet.. Vervolgens de vaste riedel… Journaal invullen, vliegtas controleren op alle benodigde papieren en op de hangaar om Tommy te bekijken. Op het toevoegen van een paar druppeltjes nieuwe olie is alles weer helemaal in orde. Ready to go!

Baan 05 in gebruik, dus we taxiën naar de andere kant van het veld en gaan in Take Off. Door de harde tegenwind zijn we zelfs al na de eerste exit (zijwegen van de runway om de baan te verlaten) los. Vervolgens een circuitje gevlogen en een redelijke landing gemaakt. Maar het is erg turbulent in de lucht, op final (voor de landing als we recht voor de baan hangen) worden we af- en toe letterlijk door elkaar geshaked en Steef geeft aan de snelheden wat hoger te houden als normaal om iets meer marge te hebben… Inmiddels is het wel duidelijk dat een solo er vandaag niet inzit.. Jammer.. Maar het mag de pret niet drukken want dan gaan we samen lekker een eindje toeren…

Na de Touch & Go gaan we het circuit uit, richting Swifterbant. Na lange tijd gaan we weer wat bovenwerk oefenen (oefeningen zoals de stall, steile bochten ed.) We beginnen met het maken van wat bochten en vervolgens doen we nog wat stalls. Was wel eens goed om weer te herhalen wat deze oefeningen waren al weer een eind weggezakt… Vervolgens gaan we terug richting het veld en gaan op 1500 ft over het veld. En simuleren een noodlanding, ik kom er achter dat ik mijn procedures beter moet leren kennen en dat de lijstjes voor de noodlanding ed. beter in m’n hoofd moeten zitten zodat deze volledig vanzelf gaan. Vervolgens nog een rondje en sluiten af met een full stop…


Op 1500 ft overhead het veld om een noodlanding te simuleren

Dit was em weer voor vandaag. Volgende week dan wel solo..?? Wie weet… Maandag as. mag Sjoerd (ook een leerling van Steef) examen doen, tenminste als het vliegweer is.. Sjoerd, succes gewenst!


Dronken..??
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap