De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:18:16     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 20: Steile bochten

Beetje later als anders maar vrijdag weer gevlogen… Afgelopen vrijdag stond in de METAR de melding CAVOK oftewel Ceiling and Visibility OK, oftewel geen noemenswaardige wolken onder de 5000 ft en een zicht van meer als 10 km… Prima vliegweer dus zou je zeggen… Maar de Cavok melding zegt niets over de wind, en die stond er zeker, maar liefst 27 knopen. Nu is dit op zich geen enkel probleem maar de richting waaruit hij kwam was exact loodrecht op de baan… Een goeie stevige crosswind dus… Dit zal niet gemakkelijk worden…

Maar Tommy had er zoals altijd weer zin in net als Steef en ik… Vandaag stonden de steile bochten weer eens op het programma. Dus direct na de take-off het circuit uit richting noord-oost. Boven het Ketelmeer is altijd een mooie plaats om dit soort oefeningen toe doen. Bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen is er een minimale hoogte vastgesteld en ook de plaats van de oefeningen moet je goed uitzoeken. Ik mag als bestuurder van een vliegtuig namelijk nooit mensen op de grond in gevaar brengen. Bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen is het dan ook beter om dit te doen boven niet bewoond gebied en het uitvoeren van zo’n oefening boven een stad of dorp is dus helemaal uit den boze…


Op weg naar het Ketelmeer...

Tijd voor de steile bochten, na een aantal bochten van 45 graden te hebben gedraaid ging het eigenlijk steeds een stukje beter en bij de laatste bocht was Steef ook tevreden. Hierna nog een stapje verder, 60 graden bochten, nadat Steef het even voorgedaan heeft mag ik aan de slag… Best gek eigenlijk, je hebt het gevoel dat de kist helemaal op z’n kant hangt (is ook 60 graden dus we gaan aardig in de richting van de 90 graden) en inmiddels is de belastingsfactor toegenomen tot 2 G oftewel alles en iedereen aan boord is twee keer zo zwaar geworden…

Na de bochten laat Steef mijn nog even de overtrek (simpel gezegd: we vliegen te langzaam om te kunnen blijven vliegen, de vleugels produceren te weinig lift) in een bocht zien, wat gebeurt er en hoe reageert het vliegtuig…Tot mijn grote verbazing weet Tommy daar goed mee om te gaan. Van uit de lucht vallen is totaal geen sprake, hoewel rustig en comfortabel vliegen anders is. Het toestel begint hevig te trillen als gevolg van de overtrek, maar voor de rest gebeur te eigenlijk niet veel, ja we verliezen langzaam hoogte dus lang volhouden zullen we dit niet maar het toestel blijft redelijk controleerbaar…

Hierna tijd om terug te gaan richting het aerodrome Lelystad Airport. Steef vind het een leuk idee om op 1500 ft over het veld heen te vliegen en een noodlanding uit te voeren op de baan. Tja dan is het toch even werken geblazen hoor als Steef het Gas ineens helemaal dicht trekt: Checks uitvoeren, kijken, blijven vliegen, kijken, nog meer checks…, kijken, bepalen waar we gaan indraaien voor de landing, Mayday Mayday en andere noodoproepen en vervolgens landen met de nog steeds stevige crosswind… Al met al een hoop te doen en vooral door de crosswind een slechte landing. Naja landing… Steef zegt net boven de baan dat ik maar moet doorstarten want echt lekker komen we niet uit… Dus vol gas en doorstarten maar…


Op 1500 ft over de luchthaven


De tweede landing was ook niet echt over om naar huis te schrijven dus maar Steef stelt mij gerust: ‘Deze wind is echt lastig’… Oké dat onthouden we dan maar…

Tot volgende week!


Voor de kenners... Mijn werk...


 Laatste reactie:

Mijn 3e les was afgelopen vrijdag in de PH-VHD (Tecnam), zelfde wind, alleen op EHHV. Onstuimig was het zeker en de crosswind maakte dat ik te weinig voeten gaf en bij de start nogal zwabberde.
Mijn steile bochten (60) ga ik morgen 11/9 doen en ik ben benieuwd hoe dat zal voelen. Gelukkig wat minder turbulent...
Groeten,
Gerard

Door: Gerard van Lier op 10-09-2009 21:14:25

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap