De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:17:14     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 12: Noodlanding

Vrijdag 10 november 2006, weer was oké, tenminste voor hetgeen wij wilden doen… Eerst nog even langs het luchthavengebouw om de Meteo gegevens te raadplegen, dinsdag theorie examen dus kon ik mooi nog even oefenen met het bestuderen van de actuele gegevens. Veel bewolking, erg veel, maar gelukkig allemaal hoog genoeg om ons programma voor vandaag te gaan doen. Veel stond er overigens niet op het programma, de noodlanding en circuitjes…
 
Na de pre-flight richting baan 23 welke in gebruik was, take-off en het circuit uit voor de eerste oefening, een zeer belangrijke, de noodlanding. Helaas (of gelukkig) ben ik boven nog geen vluchtstroken tegengekomen, dus in het geval van een motorstoring hebben we dus een groot probleem. Het belangrijkste in zo’n geval: veilig aan de grond komen. Daarom is de noodlandings-procudure een zeer belangrijke en deze zal ik dan ook moeten kunnen dromen. Tijd voor het nadenken over wat ik allemaal moet doen tijdens deze procedure is er bij een echte storing niet, dus ik zal nog vaak moeten oefenen om de hele riedel goed te beheersen…
 
We zijn geklommen naar ongeveer 2700 voet, nog netjes vrij van de wolken als Steef ineens mijn gas dichttrekt, MOTORSTORING roept hij! Direct gaat het lijstje met handelingen mij dagen… We hebben twee brandstoftanks aan boord, eerst maar eens overschakelen naar de andere tank, Brandstofpomp aan, Cvv of Warm (hebben we misschien ijsvorming, misschien kan ze nog smelten en krijg ik de motor weer aan het lopen) en mengsel op rijk voor de goede verhouding tussen brandstof en zuurstof. Ondertussen moeten we natuurlijk blijven vliegen, en wel zo efficiënt mogelijk, we hebben geen vermogen meer en willen zo ver mogelijk kunnen vliegen om eventueel een geschikte landingsplaats te kunnen bereiken. We gaan dus over naar de glijvlucht van 70 knopen.
 
Eerste storingscontrole heeft niet geholpen. De kans is nu erg groot geworden dat we de motor niet meer aan het lopen krijgen en gaan ons nu echt voorbereiden op de noodlanding. We weten waar de wind ongeveer vandaan moet komen, en kijken dus uit naar een geschikt veld met tegenwind. Ook bepalen we het 1000 ft. Punt, over dit punt gaan we heen vliegen zodat we het veld goed in zicht kunnen houden en we niet verward raken door andere velden in de omgeving. Als het veld en het 1000 ft punt zijn gekozen kunnen we de cockpitchecks gaan doen, oftewel de Downwind checks, ook proberen we de motor nog opnieuw te starten.
 
Vervolgens moeten wij de buitenwereld laten weten dat wij in de problemen zijn en een noodlanding gaan maken. Via de boordradio geven we een MAYDAY MAYDAY MAYDAY call en onze transponder (hierdoor zijn wij te zien op de radar) stellen we in op de internationale noodcode 7700. Vervolgens activeren wij de ELT (dit is een kastje met antenne die een noodsignaal uitzend, hulpdiensten kunnen ons signaal peilen en onze plaats bepalen). Een ELT kan zichzelf overigens ook activeren bij een crash of zeer harde landing… Allemaal voor de veiligheid...
 
Inmiddels bij wij op final aangekomen en zullen ongeveer op 1/3 van het veld mikken, als we zien dat we dit gaan halen kunnen we flaps bij gaan zetten. Vervolgens voeren we de crash-drill uit, we openen alvast de deuren en schakelen alle stroomtoevoer en brandstoftoevoer af om eventueel brand tijdens een crash te voorkomen en maken hopelijk een succesvolle noodlanding…
 
Zover gingen wij niet, toen we zagen dat we het veld gingen halen en we de crash-drill hadden uitgevoerd ging het gas er weer op om weer veilig en met motorvermogen richting de luchthaven te vliegen.
 
Hierna nog een vijftal circuitjes met landingen die naar mijn gevoel al weer een stuk beter gingen, volgens Steef volgens mij ook want ik heb hem dit keer niet gehoord over rugklachten… ;-)
 
Volgende week gaan we de polder verlaten, Een bezoek aan vliegveld Teuge staat op het programma, dus de kaartjes maar eens goed bestuderen van te voren… Ik heb er zin in!
 
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap