De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 04:54:21     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 35: Uitwijken

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Vandaag weer tijd voor een les, de solo overland naar Hoogeveen stond op het programma… Maar er was een spelbreker… Het weer, het was nogal onstuimig vandaag. Wind was redelijk stevig met flinke uitschieters, opletten geblazen dus en niet echt weer voor een solo overland

We besloten de les van vandaag dan ook anders in te vullen. We waren overig een van de weinige vliegers van vandaag, op Lelystad leek het wel uitgestorven. Ook op de radio was het erg rustig. Een plaats waar het absoluut niet rustig was: op 1000 ft. Dus mensen met een zwakke maag waren vandaag bij mij aan het verkeerde adres…

Vandaag stond de uitwijk op het programma. Soms kunnen er situaties ontstaan waarbij we moeten uitwijken naar een andere bestemming, dit kan bijvoorbeeld voorkomen als we slecht weer tegenkomen. In ons navigatieplan hebben we een mooie route uitgestippeld maar onderweg komen we in slecht weer terecht… Of we zijn op weg naar vliegveld Hoogeveen maar om een of andere reden wordt de luchthaven gesloten, bijvoorbeeld bij een incident op de luchthaven. Als we niet kunnen of willen wachten gaan we uitwijken.

Het navigatieplan dat we op de grond al hebben opgesteld valt dus in zo’n geval geheel of gedeeltelijk in het water en klopt dus niet meer. De nieuwe route en koersjes zullen we nu dus in de lucht moeten gaan bepalen. Ook willen we graag weten hoe laat we op onze uitwijkbestemming aan zullen komen. Ter controle van onszelf en ook de luchtverkeersleiding wil dit graag weten en kan ons de verwachte aankomsttijd vragen.

Vandaag stond deze oefening dus op het programma. In het kort gaat de uitwijk als volgt:

1. Positiebepaling
We moeten uitwijken. Belangrijk is dat we exact weten waar we op dat moment zijn (wat we overigens altijd precies willen weten)

2. Markeren
Op de kaart geven we de huidige positie aan en schrijven de tijd op. Zo kunnen we altijd zien waar en hoe laat we aan onze uitwijk zijn begonnen. Tevens starten we de stopwatch om te zien hoeveel minuten geleden we zijn begonnen aan de uitwijk, zo kunnen we straks in een oogopslag zien hoeveel minuten er zijn verstreken na onze uitwijk.

3. Koers schatten
Op de vliegkaart schatten we globaal onze koers naar onze nieuwe bestemming. We gaan deze geschatte koers vliegen om alvast ongeveer de juiste richting te vliegen. Daarbij schatten we ook de windfactor zodat we al iets kunnen corrigeren voor de wind.

4. Track bepalen
We nemen nu de vliegkaart, een viltstift en een liniaal en tekenen een lijn vanaf onze uitwijkpositie naar onze nieuwe bestemming. Zo kunnen we onze koers exact gaan bepalen. Ik kan je vertellen dat dit niet echt handig is met de kaart op schoot, liniaal erlangs en tekenen, vooral niet met het hobbelige weer van vandaag. Ondertussen blijven we gewoon vliegen, dus hoogte houden, opletten op ander verkeerd, het moet natuurlijk allemaal veilig blijven!

5. Koers opmeten
Nu kunnen we de koers opmeten op de kaart. Hiervoor heb ik een heel handig navigatieschijfje, het zogenaamde Olaf Bakker schijfje. Hierop heb ik voor vertrek de windrichting en windkracht al gemarkeerd. Deze leg ik op de kaart en zo kunnen we de nieuwe koers aflezen, ook kunnen we aftekenen hoe lang we over de track zullen doen. We hebben bij punt 2 de stopwatch gestart dus kunnen exact (als de wind klopt met de voorspelling) bepalen hoe laat we zullen aankomen. Op de opgemeten koers zullen we de variatie en deviatie nog moeten toepassen om de te sturen koers te bepalen. Vervolgens kunnen we onze geschatte koers corrigeren en onze nieuwe koers gaan vliegen.

6. Navigeren
We hebben nu een nieuwe route en kunnen op onze kaart controleren of we daadwerkelijk goed gaan. Middels het kijken naar buiten controleren we regelmatig, of eigenlijk constant of we de juiste route afleggen. De stopwatch gebruiken we om te controleren of we zijn waar we zouden moeten zijn... De tijd is dus een erg belangrijke factor.

Simpel toch… Eigenlijk is het ook erg simpel, alleen de omstandigheden maken het wat lastiger. We vliegen, het is redelijk onrustig boven dus zo vloeiend als in een grote Boeing is het niet, we willen graag blijven vliegen, moeten ondertussen ook op overig verkeer letten en onze uitwijk uitvoeren. Al met al maakt dit de uitwijk toch tot een redelijk lastige opgave. Maar het ging redelijk goed, natuurlijk had Steef wel wat op- en aanmerkingen maar gezien de omstandigheden was hij tevreden. Mooi zo! Alleen boven de Veluwe kwam de wolkenbasis wat omlaag waardoor ik op 1000 ft bijna in de wolken dreigde te vliegen. Hier corrigeerde ik volgens Steef te laat. Aandachtspuntje dus!

Totaal vandaag drie keer uitgeweken, zie de onderstaande kaart. We zijn eerst richting Hoogeveen gegaan, onderweg kreeg ik een uitwijk naar het gasstation tussen Dalfsen en Ommen. Daar aangekomen een nieuwe uitwijk naar Teuge. Bij Teuge aangekomen weer een uitwijk richting Lelystad. Daar besluiten we de les met een touch and go en sluiten af met een glijlanding vanaf 700 ft.

De vliegkaart met de verschillende tracks (staan ook oude tracks op naar Texel en Teuge en het rondje Soesterberg)
De vliegkaart met de verschillende tracks (staan ook oude tracks op naar Texel en Teuge en het rondje Soesterberg)

Het was weer een leuke en leerzame les. En volgende week dan maar weer hopen op mooi weer, kan ik dan misschien mijn solo overland doen naar Hoogeveen.

Richting EHLE
Richting EHLE

Sierra bij EHLE
Sierra bij EHLE


 Laatste reacties: (2)

He Pascal,

Valt inderdaad niet mee in het begin. Maar voldoende oefenen...dan komt het goed. Deze moet er goed inzitten! Zeker op examen! Nog leuke anekdote. Een student uit mijn klas (JW te B) deed het op zn examen nogal fout. Hij deed alles goed. Stipje met wind op schijfje. Koers schatten, koers vliegen. En toen dacht hij....de aarde is omgedraaid? Ohneeeee....mijn schijfje lag op zn kop (noord onder). Tja...dan gaat het mis! Is overigens helemaal goed gekomen want hij vliegt erg goed nu. Misschien de spanning geweest. Iets waar ik geen last van gehad heb op examen ;-).

Door: Frank op 30-06-2007 08:57:56

Ps. INDERDAAD. DAT IS SIERRA!!!!! Deze foto zou elke vlieger op EHLE moeten zien! Veel prutsers roepen sierra als ze net Harderwijk voorbij zijn. Soms wel schrikken als ze dat roepen terwijl IK WEL boven sierra vlieg! Tot zover mijn frustratie ;-)

Door: Frank op 30-06-2007 09:00:11

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap