De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:18:51     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 33: Wennen...

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Tja, das even wennen… Vorige week voor het laatst gevlogen op de Piper Tomahawk. Vanaf vandaag dus overgestapt op de Piper P28 Cadet. En dat was best even wennen!

Het vliegen is op zich hetzelfde, alleen de snelheden zijn iets anders. De Cadet vliegt iets sneller, 100 knopen kruissnelheid. In plaats van twee flaps (liftverhogende maatregel) kunnen we drie flaps selecteren op de Cadet. Maar de snelheid en de flaps vielen nog wel mee qua wennen, dit had ik thuis al netjes doorgenomen dus zou geen probleem moeten zijn. Wat echt wennen is is de andere indeling in de cockpit, de schakelaars zitten op een totaal andere plaats dus dit was even zoeken voor mij. Maar na een paar lessen zal ik niet beter meer weten denk ik…

Vandaag maar weer eens een lesje met veel oefeningen om de kist een beetje eigen te maken, dus wat bochten maken, klimmen en dalen, de clean stall en de approach to stall en de noodlanding. Dus gewoon lekker vliegen en kijken hoe de kist zich gedraagt.

Na de oefeningen keren we terug naar het veld om nog wat circuitjes te oefenen. Op final aangekomen zien we net een oude DC3 van Martinair voor ons vertrekken, de toren waarschuwt ons voor de Wake Turbulance (zogturbulentie) van de DC3. Zogturbulentie is de turbulentie die ontstaat in het zog van een vliegtuig. Hoe groter het vliegtuig, hoe groter de turbulentie. We besluiten een Go-Around te maken. Hierbij breek je de landing af en klim je opnieuw naar de circuithoogte van 700 ft om een nieuwe landingspoging te doen. Dit kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat de baan nog niet vrij is tijdens onze landing.

Nog gezegd zo gedaan, drie landingen en een go-around verder en we staan weer voor de Hangaar van Vliegclub Flevo. Weer een hoop geleerd vandaag!

De Piper Cadet, PH-VFC
De Piper Cadet, PH-VFC

De DC3 van Martinair vertrekt vanaf EHLE
De DC3 van Martinair vertrekt vanaf EHLE

Het panel van de PH-VFC
Het panel van de PH-VFC

De radio, VOR, ADF en Transponder
De radio, VOR, ADF en Transponder

Het paneel met de zekeringen
Het paneel met de zekeringen

De administratie even bijwerken...
De administratie even bijwerken...

 Laatste reacties: (3)

Jammer voor je dat de ABB met de VUT is gegaan! Heb zelf tot nu toe al m'n uurtjes op de Tomahawk gevlogen en het blijft toch een leuk toestel! Maar ja, voordeel van de PA28 is dat je tijdens je lessen nog eens iemand kunt meenemen. :-)

Grtz

Rob

Door: Rob op 15-06-2007 22:32:37

lol... martinair vliegt wel met oude toestellen (soms), maar dit is de DC3 van de DDA (www.dutchdakota.nl) geweldige kist van vroeger met een mooi geluid!

Door: martijn op 16-06-2007 07:53:11

He Pascal,

Goed man...dit reactiesysteem. Eindelijk.

@ Rubske: Is er nog een lidmaatschap te koop op EHEH?

@Martijn: Moet jij niet studeren ipv grappen maken ;-)?

Franklin


Door: frank op 16-06-2007 19:29:07

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap