De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:18:59     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 32: Mijn laatste vlucht met Tommy…

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Tja, dat is even schrikken… Maar inderdaad, deze week heb ik mijn laatste vlucht gemaakt met Tommy, tenminste voor de komende tijd.

De regelgeving betreffende de veiligheid van de vliegtuigen is erg streng, zo moeten de kisten om de zoveel uur grondig worden geïnspecteerd. De levensduur van een vliegtuig motor, een niet onbelangrijk deel van het toestel, is beperkt. De motor mag ons natuurlijk niet in de steek laten, helaas was het voor Tommy zover, de motor is aan vervanging toe. Vrijdagavond tijdens de algemene ledenvergadering kregen wij het droevige bericht te horen, Tommy krijg eerst nog geen nieuwe motor… Reden hiervoor is dat er erg weinig op gevlogen werd. Deze tweezitter (twee personen) heeft een beperkt bereik en je kan altijd maar 1 persoon meenemen. Dit is de reden dat Tommy vaker stil staat als de andere kisten van de club, dit zijn allemaal 4 persoons kisten. Een investering als een nieuwe motor is geen kleine, rond de 20.000 euro. Reden voor de club om deze investering vooralsnog niet te maken. Jammer, ik vind Tommy een erg fijne kist om op te vliegen!

Dus… Vanaf volgende les vlieg ik op de Piper PA-28-161 Cadet!

Maar gelukkig was Tommy voor de afgelopen les nog mijn vriend, deze les was een les low level navigeren. Oftewel, navigeren maar dan laag boven de grond. Doel: Mocht ik onderweg in slechter weer komen waardoor het zicht terugloopt dan kan ik dalen, tenminste tot 500 ft want dit is de minimale vlieghoogte, boven steden, dorpen en mensenverzamelingen is deze vlieghoogte minimaal 1000 ft. Vandaag dus op 500 ft navigeren en dit zonder over bebouwing te vliegen.

Donderdagavond de route bepaald en het navigatieplan opgesteld. Omdat ik natuurlijk niet weet welke wind er de volgende dag waait kan ik het navigatieplan niet helmaal van te voren maken. De wind zal ik voor de les uit de computer toveren en deze inrekenen in mijn navigatieplan.

De route uitgetekend op de kaart
De route uitgetekend op de kaart

Het navigatieplan (zonder de wind)
Het navigatieplan (zonder de wind)

We gaan op weg, baan 05 in gebruik, uit het circuit en langs de ATZ richting Almere. 500 ft is niet hoog en zeker niet als je weet dat er obstakels zijn onderweg. De zendmasten bij Zeewolde zijn bijvoorbeeld 636 ft (boven de zeespiegel, en Lelystad ligt op -13 ft. dus eigenlijk 636+13=649 ft.). Dus dat past niet. Goed opletten dus en weten wanneer je een obstakel tenen kan komen. Gelukkig staan die allemaal vermeld op de vliegkaart!

Bij de A27 start ik de navigatie, richting A6/A1, punt Victor (een meldingspunt van Schiphol) en vervolgens stuur ik richting Woerden. Helaas kom ik toch niet helemaal goed uit. Ook wordt het weer slechter en af en toe krijgen we een stootje van de wind. Kennelijk is de wind aan het veranderen van richting en toe- en afnemen. Mijn berekende route gaat dus niet uitkomen. Even ben ik de weg een beetje kwijt, ik zie een snelweg en er staat er in mijn route echt maar 1 op, dus het kan niet veel missen. We besluiten een stukje richting het oosten te vliegen en al snel komt Woerden in zicht. We waren dus door de wind een stuk de ander kan op geblazen, wan mijn berekende koers had ik redelijk goed vastgehouden.

Via de radio horen we een andere kiste praten met Amsterdam Info, deze kist gaat vanweg het slechte weer uitwijken van Hilversum naar Lelystad. Hilversum, hier zijn wij net 10 minuten geleden vlak langs gegaan, kennelijk wordt het weer snel slechter. Maar in onze richting ziet het er nog licht uit, terwijl de donkere massa zich achter ons samenpakt.
Naja, we vervolgen de reis richting Vianen, onderweg komen we bijna over Lopik, hier staat de Televisiemast van 1234 ft hoog!

De televisiemast bij Lopik
De televisiemast bij Lopik

Als snel komt de rijn bij Vianen in zicht
Als snel komt de rijn bij Vianen in zicht

Vanaf Vianen richting Wijk bij Duurstede, vervolgens richting Veenendaal, en Barneveld. En als snel komt het Nuldernauw in zicht. 1 uur en 15 minuten later zet ik Tommy weer neer op het asfalt van onze thuishaven.

Zeewolde in zicht
Zeewolde in zicht

De les van vandaag ging redelijk, het is wel eens beter geweest. Ik liep erg te rommelen met het houden van m’n hoogte en er zaten toch wat slordigheidjes in. Puntjes om aan te werken!

O ja, hieronder zie je het navigatieplan na terugkomst, de gele kolom vul ik in tijdens het vliegen, de blauwe kolom vul ik in als ik de windvoorspelling weet.

Het navigatieplan na terugkomst
Het navigatieplan na terugkomst

De gevlogen route in FMS
De gevlogen route in FMS

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap