De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:18:56     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 30: Appeltaart op Texel

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Mmmm… Lekker zeg die appeltaart op Texel… Ja, u raad het al, vandaag ging de les richting ons grootste waddeneiland, Texel!

Dus, navigatieplan in elkaar gezet, Tommy klaar gemaakt voor de vlucht en gaan! Ik vond het leuk om de heenweg een andere route te volgen als de terugweg. Op de heenweg naar Texel vliegen we via Almere, Marken, Volendam, Hoorn, Wieringermeer, Den Oever alwaar we via de corridor de waddenzee oversteken.

Veel bootjes op het Ijsselmeer
Veel bootjes op het Ijsselmeer

Een corridor is een soort luchtweg, om de rust voor de zeehondjes te bewaren mag je indien je lager vliegt als 1500 ft alleen via de corridor. Wij vliegen rond de 2250 ft, dus we zouden niet gebruik hoeven te maken van de corridor. Maar mocht te zich ineens teruglopen dan kunnen wij zonder meer dalen tot minimaal 1000 ft. en daarnaast is deze corridor ook de meest handige en sneller route over de waddenzee naar Texel. We steken dus vanaf Den Oever (begin afsluitdijk) netjes de Waddenzee over via de corridor om even laten zij de kust van Texel uit te komen, netjes volgens het navigatieplan.

De radio netjes ingestel op de juiste frequenties en de VOR van De Kooy netjes in het midden ;-)
De radio netjes ingestel op de juiste frequenties en de VOR van De Kooy netjes in het midden ;-)

De kust van Texel
De kust van Texel

Vervolgens vliegen we tussen Oosterend en Oost door volgens de visual Approach Chart van Texel (op deze kaart staat de luchthaven en het circuit of de verplichte route aangegeven). Al snel vliegen we het circuit en draaien naar downwind.

Turning downwind
Turning downwind

Turning final
Turning final

Op final
Op final

Na een tweetal touch and go’s maken we een full stop en taxiën naar het luchthavengebouw. Op de toren worden we begroet met een handdruk en een leuk praatje. Na de betaling van de landingen maken we even een tussenstop bij het restaurant voor wat fris en een lekker stuk appeltaart.. Hmmm!

Tommy voor het restaurant op Texel Airport
Tommy voor het restaurant op Texel Airport

Het navigatieplan voor de terugweg had ik al gemaakt dus we trappen Tommy weer aan voor de terugreis… Tijdens het afwerken van de checklist slaat de motor ineens af… Het euvel is snel gevonden want ik was vergeten de tankschakelaar waarmee je de linker of rechter brandstoftank kan selecteren aan te zetten, en zonder brandstoftoevoer houd hij het niet lang vol… Een leermoment!
We verlaten Texel en vliegen via de corridor weer naar het vaste land, vervolgens langs de dijk van Wieringermeer richting Enkhuizen. Inmiddels was het zicht al iets minder geworden, maar nog goed genoeg om de reis prima te kunnen vervolgen. Steef wilde eens laten zien wat ik zou kunnen doen als het weer ineens toch een stuk slechter zou worden dus we dalen naar 500 ft. (de minimale vlieghoogte boven onbebouwd gebied), het zicht is hier een stuk beter zo laag aan de grond. Vervolgens volgen we de dijk Enkhuizen – Lelystad op 500 ft. Net voor we de kust van Lelystad naderen klim ik weer naar 1500 ft en vliegen richt op de luchthaven aan. We besluiten de les met de simulatie van een noodlanding boven het veld. Welke al weer iets beter ging als de vorige keer!

De dijk tussen Enkhuizen en Lelystad vanaf 500 ft.
De dijk tussen Enkhuizen en Lelystad vanaf 500 ft.

Was weer een leuke les, Steef was tevreden en dus ik helemaal! Als het weer goed is ga ik de volgende les een Solo Overland uitvoeren, dus in m’n eentje naar een andere luchthaven. Misschien dat ik volgende week dus wel weer op Texel sta…

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap