De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:18:38     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 25: Vrijdag de 13de

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
Gelukkig ben ik niet bijgelovig, dus afgelopen vrijdag de 13de was het weer tijd voor een vliegles op de club. Het is nu langer licht dus kan er ook 's avonds worden gevlogen. Meestal gaat 's avonds de wind ook een beetje liggen en is het mooi rustig in de lucht. Het weer ziet er goed uit hoewel het wel een beetje heiig is en met die zon kan dat toch beperkt zicht opleveren.

Naja, om 18.00 uur kom ik aan op de club, na een drukke week op het werk is dit natuurlijk een heerlijke afsluiting van de week. Steef is nog in de lucht met Sjoerd, een andere leerling van hem. Nadat Steef terug is bespreek ik de ik de plannen voor vandaag, een paar circuitjes met wat landingen en daarna Solo! Tenminste als het goed gaat...

Tommy staat al geduldig te wachten buiten. Van Theo (de Flight officer) had ik al gehoord dat Frank vandaag met Tommy op stap was geweest, naar Hilversum en daarna over Schiphol (hiervoor moet je door het gecontroleerde gebied rond Amsterdam en vlieg je letterlijk tussen de Boeings en Airbussen van alle grote maatschappijen, goed opletten dus en de instructies van de verkeersleiding goed opvolgen). Aangekomen bij Tommy zie ik direct al een briefje op het instrumentenpaneel van Tommy hangen.

Briefje van Frank
Steef (=PDB) was met Frank mee geweest op dit tripje, ik hoop maar dat hij bij mij wakker kan blijven ;-), Leuk Frank!

Tijd voor de inspectie, na een uitvoerige controle bepaal ik dat Tommy in goed staat is en acht ik hem nog steeds luchtwaardig. Tijd om vertrekken dus!

Bij de Run-Up area (Hier testen we de motor voor vertrek) staat de Brandweer van Lelystad Airport te oefenen...

Luchthaven Brandweer Lelystad

Nadat we in Take-off zijn gegaan hebben we schuin het circuit verlaten, om het Larserbos en weer terug naar Sierra om het circuit weer te betreden, ‘ABB is overhead Sierra 700 ft'roep ik over de radio..... En dan krijg in commentaar van Steef! Direct begin ik te denken, wat doe ik fout... Zit ik niet boven Sierra..?? Volgens mij zit ik erboven... Is er ander verkeer..?? Nee, ik zie niets... Ahhh... 700 ft., ik was een beetje afgezakt naar 600 ft., direct vol gas om die 100 ft. terug te winnen en netjes op 700 ft. Draaien we in naar downwind.

Vervolgens een normale landing, een flapless landing (zonder flaps te gebruiken, Flaps is een liftverhogende maatregel) en vervolgens een Full Stop om te taxiën naar het fuel station en wat brandstof in te nemen

Solo
Steef vond het goed dus daar ga ik weer maar dan in m'n uppie. Ik zal het zelfde rondje gaan doen, naja bijna het zelfde. Ik moet maar even zien zegt Steef, dus ik besluit het rondje iets groter te maken en iets verder richting Harderwijk te vliegen.

Eerst de hele riedel weer opnieuw, checklist afwerken, taxiën naar de run-up area en hier de run-up test uitvoeren. Alles nog steeds oké dus ‘ready for departure' Nog even kijk ik en inderdaad die stoel naast mij is leeg....

Een lege stoel naast mij

Vervolgens in take off en al snel hang ik boven de baan en klimmen we richting de 700 ft. Circuithoogte. Aan het einde van het circuitgebied verlaat ik het circuit en ga ik richting Harderwijk In het circuit vliegen we altijd op 700 ft. Maar buiten het circuit mogen we hoger. Ik besluit dan ook door te klimmen naar 1200 ft.

vliegen op 1200 ft
1200 ft.

  

nog steeds een lege stoel naast mij in de PH-ABB
En nog steeds een lege stoel naast mij...

Vervolgens weer terug naar Sierra waar ik mij via de radio meld, en nu wel op 700 ft. Naar downwind, downwind-checks had ik al gedaan net voor Sierra. Vervolgens eerst maar een normale landing, ging goed voor mijn gevoel. Daarna een flappless.. De touch down was iets harder maar 100% zeker nog goed genoeg, ik heb ze een stuk slechter gemaakt... Hierna nog een normale landing en we besluiten het vliegdagje van vandaag met een Full-Stop en taxiën terug naar de hangaar...

Dit was weer een superles!

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap