De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 04:55:27     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Keiheuvel-Balen (EBKH) met Frank

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Het is al weer even geleden dat ik met Frank gevlogen heb, dus weer eens tijd om er samen op uit te trekken. De afgelopen maanden diverse vluchtjes gedaan, vaak hier in de buurt of een rondje Polder. Erg leuk maar het is ook leuk om weer eens wat onbekend terrein op te zoeken. Zaterdagmorgen 4 juni op de vliegclub eerst maar eens een bestemming geprikt, het werd Kleiheuvel in Belgie. Na een telefoontje met het veld waarin we te horen kregen dat we van harte welkom waren eerst de route uitgestippeld en het vliegplan ingedient. Daarna de Notams bekeken en de rest van de vluchtvoorbereiding gedaan. Altijd leuk om het samen te doen en zo taken te kunnen verdelen, en met z’n tweeen ben je zo klaar… Nog even tanken en daarna zijn we klaar om te gaan!

Ik vlieg de heenvlucht. Frank wil nog even over zijn huis in Zeewolde en even zijn vader die in Tilburg woont een verjaardagsgroet brengen. De route loopt dan ook via Zeewolde en Tiburg. Het weer is perfect op een klein beetje een vlagerige wind na, maar allemaal geen probleem. De vlucht heen gaan dan ook voorspoedig, moeiteloos krijgen we van Dutchmil toestemming om het gecontroleerde gebied van Gilze Rijen binnen te vliegen om een rondje over Tilburg te maken, onderweg passeren we De Efteling.

Natuurlijk even een fotootje van de Efteling...
Natuurlijk even een fotootje van de Efteling...

Al snel daarna passeren we de grens. Kleiheuvel heeft een grasbaantje, verder zijn er geen hele duidelijke aanknopingspunten dus samen speuren we de horizon af naar het veld en na een tijdje komt deze in zicht en draaien we downwind op.

Het veld EBKH vanaf downwind...
Het veld EBKH vanaf downwind...

Vanaf downwind zien we al een duidelijke stippellijn een beetje links van het midden van het veld. Uiterst rechts staat de lier die zweefvliegtuigen, die in grote getallen aanwezig waren, op te lieren. Echter op de velden met een grasbaan waar wij zijn geweest zijn we gewent dat de baan links en recht is gemarkeerd met bijvoorbeeld pionnen ofzo. Echter hier maar aan een kant een markering? Naja, omdat op het kaartje met de airport layout staat aangegeven dat we aan de noordkant van de baan moeten taxiën maar rechts van de markering aangevlogen. Echter bijna op de grond zien we dat de markering grote betonnen tegels zijn die kennelijk de centerline moeten voorstellen. Naja, we staan keurig op de baan, welliswaar niet op de centerline, en of het zo goed is voor de ophanging van het landingsgestel om nu over die betonnen markering heen te gaan vragen we ons af. We zien later namelijk meerdere toestellen links of rechts van de markering starten en landen…


Een filmpje van het circuit op 1000 ft en de landing

Na de baan te hebben verlaten taxiën we richting de op de kaart aangegeven parkeerplaats voor het goed gevulde terras bij het restaurant. Ook hier staat de bij piloten bekende C aangegeven, dit is de plaats waar de havenmeester zich bevind en waar de landing betaald moet worden en je eventueel informatie kunt raadplegen voor je vluchtvoorbereiding. Aangekomen bij de C blijkt het een klein lokaaltje te zijn met een computer en wat prikborden vol met mededelingen maar geen havenmeester, vreemd? Echter al snel blijkt dat het klopt dat er geen havenmeester is en dat we zelf de landing moeten inschrijven in het register en het landingsgeld moeten betalen via een enveloppe en deze in een sleuf in de tafel moeten deponeren, geweldig! Maar wie hebben we dan over de radio gehoord..?? Na het betalen van het landingsgeld op naar het terras.

Inschrijven in het landingsregister
Inschrijven in het landingsregister

De havenmeester
De havenmeester

Het betalingsbewijs
Het betalingsbewijs

Oeps, bijna vergeten, geen havenmeester dus ook ons vliegplan is niet gesloten. Dit moeten we dus zelf nog doen. Ik besluit zoals ik dat altijd doe de ARO op Schiphol te bellen om een aankomstmelding te doen zodat het vliegplan wordt gesloten en iedereen weet dat we veilig zijn aangekomen. Echter van de medewerker die ik aan de lijn krijg, krijg ik te horen dat hij het vliegplan niet wil sluiten omdat ik dit bij de Belgisch ARO moet doen. Hij kan het wel maar dan zit hij werk te doen van de Belgen… Oke, tja daar zit je dan. Ik leg de beste man uit dat ik het altijd zo doe en het begrijp, maar dat ik het telefoonnummer van de Belgische ARO niet heb meegenomen en er geen havenmeester is dus dat ik het vliegplan niet kan sluiten. Naja, in dit geval wil hij nog een uitzondering maken, maar nooit meer doen he. Nee meneer, we zullen het nooit meer doen ;-)

Nu tijd voor de lunch, door een Belgische schone worden we netjes geholpen en het eten is goed, zeker met het lekkere zonnetje en uitzicht op de grasbaan waar de vooral zweefvliegtuigen af en aan vliegen. Ook blijft waar de mysterieuze stem van de havenmeester vandaan kwam. Het blijkt dat de kok, tevens eigenaar van het restaurant, naast het koken ook de radio vanuit zijn keuken bedient. Dus onder het bakken van de Vlaamse frieten regelt hij ook het radioverkeer. Gaaf toch, waar maak je dit nog mee… Moet je je voorstellen dat dit op Lelystad zou gebeuren, binnen de kortste keren zou het dan een grote rommel worden denk ik.

Onder het eten komt er ineens een probleem op, als we weer weg gaan moeten we ook het vliegplan voor de terugvlucht openen, maar als de ARO in NL dit niet voor ons wil doen en de havenmeester kan dit niet doen hoe moet dit dan? Frank belt de ARO Brussel en legt het uit. Echter volgens hen is er geen probleem, we kunnen gewoon vertrekken en via Dutchmil het vliegplan openen als we de NL grens passeren. Oke, prima en zo gezegd zo gegaan. Frank vliegt de terugvlucht richting Lelystad. We hebben een andere route op de kaart getekend, deze route loopt via de Eindhoven CTR . Al snel komen we bij de Nederlandse grens en vraag ik aan Dutchmil die ons vliegplan opent toestemming om naar Eindhoven tower te switchen. Na mijn call bij Eindhoven tower krijg ik een heel verhaal terug: de luchtdruk, een transpondercode en een route via.. via... en raak ik de draad even kwijt en maak ik van het radioverkeer een rommeltje. Vervolgens krijg ik van de controller alsnog de juiste informatie door. Echter geeft hij ons een route van plaats naar plaats, de door ons gevraagde route mogen we niet volgen waarschijnlijk omdat er net een Transavia kist op final hangt. We zoeken op de kaart naar de genoemde plaats maar kunnen het helaas niet vinden, en we maken echt gebruik van de officiële en recente vliegkaart! Naja, ik roep terug dat we de plaats niet kunnen vinden op onze kaart waarna de controller aan ons vraagt welke plaatsen er wel op onze kaart staan. Tja, ik roep een aantal plaatsen ten oosten van Eindhoven en we krijgen alsnog een route op met de bij ons wel bekende plaatsen, hilarisch… Wellicht verwachte hij dat we plaatselijk bekend waren…

Af en toe een wolkje ontwijken
Af en toe een wolkje ontwijken

Nadat we de CTR verlaten hebben vliegen we via de Sint Jan in Den Bosch richting het noorden, bij Veenendaal komen we in een soort mierenhoop van zweefvliegtuigen, goed opletten dus en we klimmen naar 5000 ft en verleggen onze koers om weg te blijven van de zweevers.

Een hoop zweefvliegtuigen in de buurt van Veenendaal
Een hoop zweefvliegtuigen in de buurt van Veenendaal

Na een extra rondje via Dronten en Swifterbant zet Frank de PH-VFC boterzacht weer neer op baan 05 van vliegveld Lelystad. Wat was het een super leuke vlucht zeg!

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap