De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:18:22     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Instrumentvliegen

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
Hier weer even een update, vandaag weer een stukje gevlogen samen met Steef. Vorige week heb ik samen met William (inmiddels ex-leerling van Steef) de buitenlandvlucht besproken, daar ging aardig wat tijd in zitten vandaar dat ik vorige les niet meer gevlogen heb.

Vandaag was de grote dag, niet voor mij maar voor William. Ik schrijf niet voor niets Ex-leerling van Steef want vandaag stond zijn PPL examen op het programma. William heeft zijn missie voor vandaag goed volbracht, dus geslaagd en hij heeft zijn brevet in de pocket!
Gefeliciteerd William!

Vandaag wel de lucht in geweest voor een korte vlucht en eigenlijk mijn laatste les volgens het oefenprogramma van mijn opleiding. Vandaag stond een les instrumentvliegen op het programma. Het leuk van mijn GPS is dat ik de route kan opnemen en zo later thuis kan terugkijken. Vandaag was de route die ik heb afgelegd ook voor mij een complete verassing en de route heb ik pas gezien in Google Earth nadat ik weer veilig op de grond stond. Raar toch..?? Ik zal het uitleggen…

Normaal gesproken vlieg je altijd op zicht, dus je kijkt naar de grond om te zien waar je bent en kijkt naar de horizon om te zien hoe het vliegtuig in de lucht staat. Dat gevoel is erg belangrijk en 90% van de tijd zit je naar buiten te kijken. Ben je aan het dalen, stijgen of maak je een bocht dan zie je dat normaal gesproken aan de stand van het vliegtuig t.o.v. de horizon. Maar… Toch kan het ineens gebeuren dat je in een wolk terecht komt, hoewel je dit moet zien te voorkomen. Ben je in een wolk gevlogen dan zijn ineens al je aanknopingpunten zoals horizon en grond weg. Het enige waarop je kunt vertrouwen zijn je instrumenten! Je gevoel kan je niet meer vertrouwen, vandaag heb ik dat zelf aan den lijve ondervonden. Mijn evenwichtsorgaan vertelde mij dat ik in een bocht (schuin tov de horizon) vloog terwijl mijn instrumenten mij vertelde dat ik netjes rechtuit ging… Erg verraderlijk dus want je zal niet de eerste zijn die door desoriëntatie sneller aan de grond staat als de bedoeling. Oftewel desoriëntatie kan rampzalige gevolgen hebben.

Dus vliegen op de instrumenten en das moeilijker als dat je denkt! Hiervoor mocht ik deze les een leuk brilletje op zodat ik niet naar buiten kon kijken, het enige dat ik kon zien waren de instrumenten. Een aantal oefeningen gedaan waaronder ook een spiraal duikvlucht. Steef zette het toestel in een rare positie in de lucht en ik moet zien het toestel weer in de normale positie te krijgen. Ging allemaal redelijk goed, maar zoals ik al zei, moeilijker als dat je verwacht.

Na deze oefeningen terug naar het veld voor nog een paar landingen. Voor mijn gevoel zal ik er niet helemaal lekker in deze les maar het ging redelijk!

Volgende week staat een buitenlandvlucht op het programma, een hoop voorbereiding waar ik wel weer een avondje tijd aan kan besteden. Ik denk dat we naar Antwerpen gaan vliegen, een buitenlands gecontroleerd veld. Ook is inmiddels mijn RT cursus begonnen waar ik zal leren hoe ik op een goede manier met de verkeersleiding moet praten. En daarbij moet ik ook mijn laatste theorie-examen voorbereiden, want deze staat over een paar weken ook op het programma. Al met al kan ik nu een groot deel van m’n vrije tijd steken in het vliegen. Op zich geen opgave wat het vliegen is en blijft super leuk!

Morgen (zaterdag) ga ik samen met Frank naar Seppe, een veldje net buiten de Woensdrecht CTR , bij Roosendaal. Check zijn site voor het hele verhaal!

Tot volgende les!
 Laatste reacties: (5)

leuk he IMC vliegen...... ze zeggen dat een ongeoefende vlieger niet langer dan 90 seconden in een wolk kan vliegen, dan komt er gegarandeerd verticaal uitzeilen... blijven oefenen dus (met instructeur) want 1 dag overkomt het ons allemaal! Tot straks hopelijk!

Door: martijn op 18-08-2007 09:01:55

Leuk zo'n verslagje te lezen over vlieglessen in Nederland terwijl ik zelf in New Zeeland mogelijk dinsdag of woensdag mijn eerste solo ga doen bij Euro Flight in Tauranga.
Dit soort overzichten worden hier gewoonlijk niet gemaakt, ik zal eens kijken of ik de tijd kan vinden daar het voortouw in te nemen.

Door: Henny Snel op 18-08-2007 13:11:23

Leuk dat we zo kunnen volgen wat je allemaal aan het doen bent want wij die met beide benen op de grond staan hebben geen idee wat je allemaal moet kunnen voor het brevet.

Door: Riet de Munnik op 18-08-2007 19:43:18

He Pascal,

Leuk dat vliegen zonder uitzicht, verteld je portemonnee dat je een uur hebt gevlogen heb je alleen niet van het uitzicht kunnen genieten. :-(
Niet misselijk geworden trouwens met die bril op je kop? Dat hoor je namelijk nog wel eens.

Grtz

Rob

Door: Rob op 20-08-2007 09:32:56

Hey Rob,
Goed om mee te maken denk ik. Maar dat ik nu echt kan zeggen dat het de leukste les was: Nee. Ik kijk toch liever ook een beetje naar buiten en geniet van het uitzicht... Ben niet misselijk geworden gelukkig...

Groet,
Pascal

Door: Pascal op 20-08-2007 09:37:19

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap