De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 04:57:50     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

FLYbloggers op Dinslaken/Schwarze Heide

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
Het was al weer even geleden dat we met ons vliegclubje hadden afgesproken. De laatste vlucht viel ik het water vanwege het weer. En dan niet zozeer de buien maar vooral de combinatie van buien met hagel en harde wind.

Deze keer hadden we meer geluk. Al enige weken geleden hadden we besloten de 28ste weer op pad te gaan. In eerste instantie hadden we Stadlohn uitgekozen als bestemming echter een oplettende flyblogger kwam er al redelijk snel achter dat deze flugplatz de 28ste gesloten zou zijn. Het alternatief: Flugplatz Dinslaken/Swarze Heide. Een veldje ongeveer 10 minuten verder vliegen dan Stadlohn, en dit veld was wel open! Dit veld ligt vlak bij Bottrop bekend van het Movie Park Germany en het grote Alpincentre.

Zaterdag even contact gehad met Frank. Altijd handig om te weten wie wat doet. Afgesproken dat ik de heenweg de bok zou bestieren en Tommy de instructies zou geven om de goede koers te vliegen. Frank zou dan de terugvlucht voor zijn rekening nemen. Echter had Frank niet veel tijd en had nog wat verplichte familie bezoekjes af te leggen. Daarom had ik zaterdagavond zowel de heen- als terugvlucht voorbereid en de benodigde vluchtplannen ingediend.

Zondagmorgen op de club de Meteogegevens en Notams bestudeerd en de windcalculatie op het navigatieplan los gelaten. Ondertussen is Frank ook gearriveerd en even later staan we samen in de hangaar Tommy te inspecteren. Volgens de brandstofberekening kunnen we voor 3 uur en 20 minuten brandstof meenemen dus taxiën we eerst langs de brandstofpomp. Om precies 11.00 uur staan we klaar voor vertrek en gaan we in take-off op de nog bevroren baan van Lelystad.




Het weer is prima echter hangt er net boven het aardoppervlak een behoorlijke laag vochtige lucht. Een laag die je vanaf de grond niet ziet maar zo snel je airborn bent is het net of je in een dikke laag mist vliegt. Op zich niet zo erg echter het zicht loopt hierdoor behoorlijk terug helemaal als je tegen de zon in moet vliegen. Doordat de zon in de winter erg laag staat komt dit niet echt ten goede aan het zicht. Omdat ik al op de inversie had gerekend had ik in het navigatgieplan een kruishoogte van 2500 ft opgenomen om boven de inversielaag uit te komen. We klimmen dus naar 2500 ft en komen net boven de inversielaag uit. Een wereld gaat voor ons open. Ik klim ondertussen door naar 3000 ft en het zicht blijkt hier nog beter te zijn en dus besluit ik de vlucht voort te zetten op 3000 ft hoogte. Onder ons hebben we nog voldoende grondzicht hoewel we het gevoel hebben boven de wolken te vliegen. Het zicht is hier echt super te noemen en zonder enige turbulentie genieten we van het heerlijke zonnetje in de volledig doorzichtige cockpit van Tommy. Wat een heerlijke hobby zeg, dit is echt genieten op hoog niveau!

360 graden uitzicht
360 graden uitzicht


Prachtig uitzicht
Prachtig uitzicht








Langzaam (door de 20 knopen tegenwind) vliegen we langs Apeldoorn richting de Duitse grens. We volgen zo’n beetje de A3 richting het Ruhrgebied.

Ja, dit is Duitsland. Te herkennen aan de windmolens
Ja, dit is Duitsland. Te herkennen aan de windmolens


De vliegkaart tevens als zonnescherm te gebruiken
De vliegkaart tevens als zonnescherm te gebruiken


Na ongeveer 1 uur en 15 minuten komt Dinslaken in zicht en hebben we al snel de Flugplatz ook in zicht. Het is erg rustig en we voegen op 1000 ft in in het circuit. Al snel hangen we op Short final en na zeker niet de mooiste landing staan we weer veilig op de grond.

De overige flybloggers waren net voor ons gearriveerd en Martijn en Ton landen ongeveer 10 minuten na ons. Nadat we de nieuwe kist van Marcel goed hebben bekeken besluiten we het restaurant op te zoeken. Echter komt Hans met het vervelende nieuws dat het restaurant gesloten is… Das balen, en we hebben zo’n zin in een lekkere bak koffie en iets te eten, het in tenslotte inmiddels luchttijd… De plaatselijk vliegvereniging op het vliegveld stelt ons hun koffiekamer ter beschikking en al snel zitten we aan een warme kop koffie. Top! Echter willen we eigenlijk ook wel wat eten. Het personeel van de luchthaven weet ons te vertellen dat een paar kilometer verderop een hotel met restaurant is. Hans (die vandaag met de auto is gekomen ipv met het vliegtuig) besluit samen met Martijn te gaan kijken en na ongeveer 45 minuten komen ze terug met twee grote schalen met friet en 12 schnitzels. Top mannen!

Als snel is het weer tijd om te vertrekken. Vliegplan staat op 13.30 uur UTC. Iets na 13.30 UTC blaast Frank weer leven in Tommy voor onze weg terug. Zoals het navigatieplan al liet zien zou de terugwel aanzienlijk korter zijn als de heenweg doordat we terug meewind hebben. Na de take-off klimt Frank naar 4000 ft en als snel komen we weer boven de inversielaag uit. Weer genieten we van een prachtig uitzicht. Echter ter hoogte van de Duits-Nederlandse grens wordt het grondzicht steeds minder en al snel zitten we vanaf boven naar een steeds dichter sluitend wolkendek aan te kijken. Te weinig grondzicht om op deze hoogte door te blijven vliegen, dus: Naar beneden. We dalen naar 1200 ft en duiken de prut in: weg mooi uitzicht.

Geen pretje om tegen de zon in te vliegen
Geen pretje om tegen de zon in te vliegen


We vliegen via Arnhem en via de Deelen CTR door richting Barneveld. Van daaruit koersje Noord naar Lelystad. Na een nette landing van Frank zit de vliegdag er weer op… Helaas want vliegen is en blijft een te gekke hobby! Nu al weer zin in de volgende vlucht…

Arnhem met het Gelredome op de achtergrond
Arnhem met het Gelredome op de achtergrond


Op short Final
Op short Final


 Laatste reacties: (8)

Jaja, daar doen we het voor Pascal. Ook in de wintertijd kan vliegen erg byzonder zijn. Wat een schouwspel vandaag op die hoogte he?
We hebben jullie nog gehoord op Dutchmill info. Grappig om te horen waar andere FlyBloggers ongeveer hangen...
Papa Bravo Bravo ligt wel vlot in de mond overigens. Heel wat anders dan Echo Julliet Uniform Tango ;-)
Tot de volgende keer Pascal, was weer leuk je te ontmoeten!
-Guus

Door: Guus op 29-12-2008 22:29:01

mooi verhaal... wij hadden hetzelfde met dat wolkendek... ook al was EHRD onbewolkt, de wolken hingen in de Schiphol TMA. Jammer van het uitzicht en het zonnetje maar ja. Leuk je weer te zien!

Door: martijn op 29-12-2008 22:58:12

Een mooi gezicht die wolken waar je overheen vliegt. Dat geeft echt een gevoel van vrijheid.

Door: sis en ingrid stam op 30-12-2008 12:59:47

Mooi verhaal heb je er van gemaakt Pascal. Het is zoals Guus en Martijn ook zeggen: hier doe je het allemaal voor (hoewel ik van die mooie vergezichten alleen maar in Duitsland mocht genieten).

Het was leuk je weer even te zien en spreken. Goede jaarwisseling alvast!

Door: marcel op 30-12-2008 17:50:32

PASCAL, DE ALLERBESTE WENSEN VOOR 2009!

Tot gauw!

Door: Marcel op 01-01-2009 13:07:35

He pascal,

Beste wensen voor 2009, dat het maar een mooi en gezond jaar mag worden!

Jammer dat ik er niet bij kon zijn in Dinslaken! Hopelijk kan ik er snel wel weer een keer bij zijn.

Grtz

Rob

Door: Rob op 05-01-2009 22:14:07

He Pascal,

Waarom hebben jullie op de heen en terugweg vlak voor de grens een 360 gedraaid?

Grtz

Rob

Door: Rob op 05-01-2009 22:16:52

Hey Rob,

Jij natuurlijk ook de beste wensen voor 2009!

Op de heenweg wilde Frank even een fotootje maken van de windmolens. Op de terugweg moesten we een gaatje in de bewolking benutten om vrij te blijven van wolken en om onder de wolkenbasis te komen... Toevallig maar waar.

Groet,
Pascal

Door: Pascal op 06-01-2009 08:34:29

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap