De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:02:44     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Flyblog 8: Flugplatz Meschede (EDKM)

Na de vorige flybloggers ontmoeting op Ameland een aantal weken geleden maar direct een nieuwe datum geprikt. Nu in het najaar is begonnen en het weer wisselvalliger is geworden wordt het aantal vliegbare dagen snel minder. Na de vorige mislukte poging om naar Meschede te vliegen (in het Duitse Sauerland vlak bij Winterberg) besloten om voor zaterdag 4 oktober een herkansing in te plannen en te hopen op goed weer.

De afgelopen week wat het weer nogal wisselvallig, dagen met veel regen, wind maar ook mooie opklaringen. Tot het laatst zou het dus spannend blijven of het door kon gaan. Echter vrijdag leek het vooruitzicht voor zaterdag goed te zijn en ook de TAF zaterdagmorgen beloofde niet veel geks voor de komende negen uren. Dus: Op naar Meschede!

De PH-VFB zou vandaag onze vriend zijn die ons naar Meschede zou brengen. Frank had de heenvlucht voorbereid en ik de terugvlucht, dus ook Frank zou op de heenweg de bok bestieren en terug mocht ik mijn kunsten vertonen. Tevens hadden we vandaag nog een passagier. Helaas had Rob van de vliegclub Eindhoven vandaag geen kist tot zijn beschikking, daarom zou hij met ons meevliegen en was dat al vroeg in de morgen met de auto vertrokken vanuit Eindhoven naar Lelystad. Vanaf vliegveld Hoogeveen zouden Marcel, Guus en Jan komen met de Piper Cherokee van Jan. Helaas waren Martijn en Ton vanaf Rotterdam vandaag verhinderd.

Groepsfoto
Groepsfoto


Een vlucht naar het buitenland vergt iets meer voorbereiding dan een binnenlandse vlucht. Ten eerste is het indienen van een vliegplan verplicht voor vluchten naar het buitenland. Hierin staat bijvoorbeeld aangegeven staat hoe laat de landsgrens wordt gepasseerd en welke route wordt gevolgd. Maar ook het aantal passagiers aan boord en de hoeveelheid brandstof die we bij ons hebben. Omdat het een wat langere vlucht was ook meer voorbereiding nodig qua weer en de Notams voor de route en bestemming.

De route door Duitsland
De route door Duitsland


We starten vanaf baan 23 op Lelystad. Frank als Pilot in Command en ik zou het radioverkeer doen. Rob zat achterin en zou meehelpen met de navigatie. Leuk om met z’n drieën te vliegen! De heenweg zou lopen vanaf Lelystad over het VOR radiobaken RKN (bij Rekken, net onder Enschede). Daarna via een outbound radiaal richting het vliegveld van Dortmund.

InFlight catering
InFlight catering


Frank had als plan de Dortmund CTR te doorkruisen en over het vliegveld te vliegen. Hier is toestemming voor nodig van de verkeersleiding op Dortmund. Na de ATIS van Dortmund te hebben uitgeluisterd afscheid genomen van Langen Information en contact opgenomen met Dortmund Tower. Crossing clearance was snel en eenvoudig verkregen voor de door ons aangevraagde route. De aangevraagde route liep vanaf het meldingspunt Wiskey overhead the field en vanaf daar naar punt Echo. Net voor we overhead waren zouden we ons nog even moeten melden. Echter de verkeersleiding was ons al voor. Een Boeing 737 van Air Berlin hing op final voor de baan van Dortmund. De verkeersleiding vroeg of we het toestel in zicht hadden: Affirm, traffic in sight! We moesten het vliegtuig achterlangs passeren en zagen de Air Berlin dus onder ons door landen op de baan van Dortmund. Een heel mooi gezicht!

Air Berlin Short Final
Air Berlin Short Final


Touchdown!
Touchdown!


Vanaf daar richting Echo. We horen op de radio al een Easy Jet ook op final hangen. Ook deze hebben we snel in zicht. Vervolgens passeren we echo en verlaten we de verkeersleiding van Dortmund en nemen weer contact op met Langen Info.

Alles onder controle!
Alles onder controle!


Nu begint de grond behoorlijk omhoog te komen en moeten we opletten dat we hoog genoeg blijven vliegen. De wolken zitten precies hoog genoeg om netjes vrij te blijven van de grond en vrij te blijven van wolken. Hoe verder we vliegen hoe heuvelachtiger het wordt. Al snel komt het vliegveld van Meschede in zicht. Even zien we het veld maar al snel is het veld weer verdwenen achter een heuvel. Dan is zo’n GPS toch weer erg handig. Na een nette landing op de baan 22 staan de jongens van Hoogeveen ons al op te wachten. Die zijn een aantal minuten voor ons al geland.

Onze Piper op EDKM
Onze Piper op EDKM


Het luchthavengebouw en restaurant, behoorlijk oud
Het luchthavengebouw en restaurant, behoorlijk oud


De PH-VFB en de D-EJUT vanuit de toren
De PH-VFB en de D-EJUT vanuit de toren


Nadat we bij de havenmeeste het landingsgeld hebben voldaan en nadat Marcel met de ARO heeft gebeld om onze beide vliegplannen te sluiten kunnen we het restaurant in voor een kop koffie en een lunch. Het restaurant stelt echter niet veel voor, afgezien van de nagebouwde cabine van een vliegtuig waarin we kunnen zitten. Ook was de kachel denk ik kapot want het was er behoorlijk koud. Na koffie en de lunch stappen we weer. We willen niet te laat terug komen op Lelystad omdat de vooruitzichten voor de avond erg slecht waren. Ik bel met de ARO om ons vliegplan iets te vervroegen wat geen probleem blijkt. Rond 14.00 stappen we weer op.

Eten in een nagebouwde cabine
Eten in een nagebouwde cabine


Luchthavenbrandweer
Luchthavenbrandweer


We vertrekken vanaf baan 22 op Meschede. Om 14.00 hangen we en zien in de verte op onze route al een regenbuitje hangen. Als snel passeren we de bui.

De kisten staan geduldig te wachten
De kisten staan geduldig te wachten


We laten Flugplatz Meschede achter ons
We laten Flugplatz Meschede achter ons


Hierna wordt het weer eigenlijk alleen maar beter, wel is de wind wat toe genomen en krijgen we af en toe een tikje turbulentie mee. De terugreis hebben we behoorlijk tegenwind en het is dan ook best een lange zit. Ook de terugweg maken we gebruik van de VOR radiobakens om onze route te vliegen. Ik mag de PH-VFB terug vliegen naar Lelystad en Frank mag zich nu uitleven op de radio.

Pilot in command
Pilot in command


We vliegen vanaf Meschede langs Arnsberg (waar ik vorig jaar tijdens mijn opleiding een keer met Steef ben geweest) naar de HMM VOR. Vanaf daar vliegen we naar de RKN VOR die we ook op de heenweg zijn tegengekomen.

De toren van Smilde Lopik of
De toren van Smilde Lopik of


Via Teuge en over de Veluwe terug naar Bravo bij Lelystad. 1 uur en 45 minuten later landen we op baan 23 van Lelystad. Moe maar weer voldaan van deze leuke trip! Op naar de volgende!

Filmpjes van vandaag (gemaakt door Rob):

Landing Meschede:

Take off Meschede:

Landing Lelystad:

 Laatste reacties: (6)

He Pascal,

Leuk verslag van een nog leukere dag.

Heb erg genoten van de vlucht / dag, was gezellig zo met z'n drieen!

Grtz

Rob

Door: Rob op 05-10-2008 14:43:00

Pascal,

leuk verhaal. Erg jammer dat ik er niet bij kon zijn. Want dit zijn echt goede en leuke ervaringen.
Mooi strakke landing van Frank overigens op Meschede:) op de threshold zag ik.

Gr.
Ton

P.s. hebben jullie het nog over Berlin Tempelhof gehad?

Door: Ton Klaassen op 05-10-2008 15:14:00

Fijn dat jullie het gisteren nog goed getroffen hadden met het weer want vandaag regent het hier de hele dag pijpestelen en harde wind.
Wel grappig dat je om een bui heen kunt vliegen.

Door: sis en ingrid stam op 05-10-2008 16:26:05

Prachtig verslag Pascal, was weer gezellig zo saam!

Door: Guus op 05-10-2008 17:00:02

Erg leuk verhaal. Ik vlieg er volgende week zelf naartoe. Als je de beelden ziet dan weet je precies waar je het allemaal (theorie) voor gedaan hebt. Top. Veel succes en veilige vlieguren in de toekomst

Door: Johan Bijzen op 02-11-2008 20:13:31

ik zocht om met de kerst een vliegtripje te maken, in de buurt van ons hotel in olsberg naar een flugplatz in de buurt en kwam dit leuke reisverslag tegen, mocht het niet lukken om te vliegen die dagen ga ik zeker jullie route navliegen met fsx en misschien later eens met een vriend in het ""eggie"" bedankt dat ik het mocht lezen
groetjes en veel happy landings!
pukkie

Door: pukkie neska op 08-12-2008 19:58:09

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap