De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:02:53     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Flugplatz Marl-Loem

Eindelijk weer eens een update. De winter is over en het vliegseizoen is weer begonnen, nouja eigenlijk is het nooit gestopt maar helaas de afgelopen winter niet heel veel gevlogen. De plannen waren er wel maar vaak gooide het weer roet in het eten. Zo hebben we met de flybloggers (je weet wel het clubje vliegvrienden) volgens mij tot 5 keer toe een nieuwe afspraak gemaakt om te gaan vliegen naar Flugplatz Marl-Loemühle. Helaas tot 4 keer toe een mislukte poging omdat het weer niet wilde meewerken. Maar afgelopen zondag is het gelukt!

Samen met Frank zou ik afgelopen zondag poging 5 gaan ondernemen. De weersverwachtingen waren redelijk goed en onze Tomahawk (Tommie) was net voorzien van een spiksplinternieuwe motor. Dus ook dit kon de pret niet drukken. Na vier keer de vlucht voorbereiden wisten we de route al bijna uit ons hoofd en was de rest van de vliegvoorbereiding zondagmorgen vrij vlot gedaan. De vorige vlieger was zo vriendelijk geweest om nog zo’n dikke drie uur brandstof over te laten, dus ook het tanken konden we deze keer overslaan. Ging het altijd maar zo vlot, heerlijk…

Het verse motortje van de PH-ABB
Het verse motortje van de PH-ABB


Frank heeft de toss gewonnen en mag dus bepalen of hij de heenweg of de terugweg wil vliegen, hij koos voor de heenweg. Niet dat ik stil kan zitten hoor, ik zorg voor de radio en samen navigeren we over ons vlakke landje richting de grens met Duitsland. Eigenlijk is de route heel simpel en zijn het twee koersjes, voor de vliegers onder ons: DCT RKN VOR DCT.

Cockpit crew
Cockpit crew


De vliegtocht verloopt dan ook prima en het weer is goed te noemen. Na ongeveer een uurtje komt Marl in zicht. Het is altijd even goed zoeken naar het veld wanneer je vliegt naar een nieuwe bestemming. Maar gelukkig is het veld gemakkelijk te vinden door de diverse duidelijke referentiepunten zoals een snelweg en rangeerterrein van de spoorwegen . Het leuke is dat we de GPS dit keer uit hebben gelaten. Het leukste is natuurlijk om netjes op de koers/tijd te vliegen met de kaart als controle en referentie. En dit ging eigenlijk heel erg goed!

Short final Flugplatz Marl-Loemuhle
Short final Flugplatz Marl-Loemuhle


Helaas waren we maar met twee kisten vandaag, de andere flybloggers hadden andere afspraken of waren ziek, zwak of misselijk. Jan en Marianne waren met de Piper Cherokee van Jan gekomen en waren net vijf minuten voor ons gearriveerd. Ik denk dat ze wisten dat we kwamen want het restaurant was gesloten en omgeruild voor een overdekt terras en een hele kleine blokhut met twee tafeltjes dat als restaurant moest dienen. Aangezien er een koud windje stond en de terrasheaters het op het overdekte terras niet echt warm konden krijgen zijn we na de koffie aan de bar gaan hangen in de kleine blokhut om een broodje te nuttigen. Gelukkig was het wel erg gezellig!

Het restaurant
Het restaurant


Maar het was erg gezellig!
Maar het was erg gezellig!


Na het broodje zijn we weer richting de kist gegaan voor de terugvlucht. Inmiddels was het al een beetje gaan miezeren en een korte blik op de weerverwachtingen gaven aan dat het eerder slechter als beter zou gaan worden. Tijd om te vertrekken dus!

Na de korte checks staan we redelijk vlot aan de baan de run-up checks te doen en de motor warm te draaien. Niet veel later kiezen we net voor Jan het luchtruim en verlaten we het circuit op 1300 ft. Wat wil die kist weer klimmen zeg! Heerlijk zo’n verse nieuwe motor. Aangezien de motor nog in zijn inloopuren zit vliegen we met een verhoogd toerental waardoor we dik 100 knopen halen. Gelukkig is het weer rustig en dus geen enkel probleem voor de kist om wat harder te vliegen als de 90 knopen waar we normaal mee vliegen. Het zicht loopt op de terugweg wel wat terug, maar nog steeds geen probleem en blijft alles ruim onder de limieten. Na ongeveer een uurtje vliegen komt Lelystad al weer in zicht. Tijdens de hele vlucht eigenlijk geen andere kisten gezien en op Dutch Mil was het ook rustig, echter overgeschakeld naar Lelystad Radio is het een behoorlijke drukte. Ook bij het aanvliegen van Bravo direct rekening houden met ander verkeer en als wij boven Bravo vliegen meld zich een helikopter boven Hotel. Na heerlijke rustige vlucht gehad te hebben staan alle zintuigen weer op scherp om ander verkeer goed in de gaten te houden. Alles gaat volgens het boekje en enkele minuten later staan we weer veilig op de baan van ons thuishonk. Heerlijk zeg!

Na terugkomst vertrekt net de DC3 van het Aviodrome
Na terugkomst vertrekt net de DC3 van het Aviodrome


 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap