De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:18:54     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Bovenwerk

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
Voor deze les was eigenlijk de buitenlandvlucht naar Antwerpen gepland. Aangezien Antwerpen toch ruim een uur vliegen is en ook weer een uur terug zou de drie uur dat ik de kist had gereserveerd een beetje kort zijn. Je wil toch rustig de tijd nemen om je voor te bereiden, de kist te checken en ook op Antwerpen wil je rustig een colaatje kunnen drinken. Helaas was de kist voor en na mijn reservering ook al bezet, kortom Antwerpen zat er vandaag niet in. Vliegerij gaat niet samen met de woorden ‘haast’ en ‘opschieten’, dit zal altijd de veiligheid van de vlucht negatief beïnvloeden. In zo’n geval kan je dus beter besluiten niet te gaan. In overleg met Steef de plannen gewijzigd en er een les vol met oefeningen van gemaakt.
 
Oefeningen stonden dus op het programma, veel oefeningen had ik al een tijdje niet meer gedaan, en dat was te merken! Op volgorde heb ik vandaag gedaan:
·         Short field take-off (opstijgen vanaf een korte baan)
·         Steile bochten (45 graden) over links en rechts
·         Approach to stall (overtrek oefening in landingconfiguratie)
·         Clean stall (overtrek oefening in normale vlucht)
·         Noodlanding
·         Slow flight (snelheid 65 knots ipv 100 knots)
·         Normale landing
·         Engine failure after take-off (motorstoring tijdens het opstijgen)
·         Flapless landing
·         Doellanding (landen precies op een afgesproken punt op de baan)
·         Glijlanding
·         Normale landing
 
De stall oefeningen en de slow flight had ik echt al een hele tijd niet meer gedaan, deze gingen dan ook niet heel erg goed. Deze zullen de komende lessen dan ook nog goed aan bod moeten komen. De noodlanding ging eigenlijk best goed, echter vergat ik jammer genoeg de crash-drill op het einde (hierbij schakel je alles aan boord uit zoals je tank, elektrisch systeem en ontgrendel je de deuren, dit om eventueel brand te voorkomen en om te zorgen dat je deur niet klem komt te zitten na de noodlanding).
 
Ook de short field take-off en engine failure after take-off gingen goed en de landingen waren best aardig. Alleen die centerline, dat blijft een lastig om exact midden op de lijn te landen, het lijkt wel of er een mannetje aan die centerline zit te trekken als ik eraan kom…
 
Steef had vandaag besloten de hele vlucht zijn mond te houden, naja bijna de hele vlucht. Hij zat naast mij en gaf mij opdrachten, vaak zat hij te schrijven en gaf geen commentaar op mijn verrichtingen. Lekker rustig ;-) maar ook erg vreemd, ben ik helemaal niet gewend. Bij een landing begon hij heel vrolijk een mop te vertellen… Ja dat was natuurlijk om mij te testen… Van de hele mop heb ik echter niets meegekregen hoor, dus Steef als je hem nog eens wil vertellen dan graag, maar niet in de landing!
 
Al met al een leerzame les en weer genoeg stof en puntjes om weer eens na te kijken in het oefenprogramma! Na terugkomst mocht ik nog even een paar rondjes solo als ik wilde, m’n batterij was aardig leeg dus maar besloten dit voor een volgende keer te bewaren.
 
In de nabespreking Steef’s lijst met opmerkingen besproken, verbeterpuntjes maar ook veel goede punten gelukkig. Vandaag weer veel geleerd, het was een vermoeiende maar zeker een leuke les!
 
Volgende week heb ik de kist wat langer gereserveerd, dus dan naar Antwerpen..? We zullen zien! O ja, vandaag geen foto’s, zicht was niet echt bepaald goed te noemen en foto’s van mij in de cockpit zijn er al genoeg dacht ik zo.
 Laatste reactie:

Druk lesje zo te zien!! Dan heb je het idd wel gehad als je weer op de grond staat :-)

Hopelijk lukt Antwerpen volgende keer wel!

Grtz

Rob

Door: Rob op 27-08-2007 11:12:13

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap