De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:00:28     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Afhandeling, hoezo?

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Vandaag een super vlucht gehad! Samen met Dalton, ook een lid van onze vliegclub en ook nog maar kort gebrevetteerd. Samen met Dalton heb ik de theoriecursus en de radiotelefonie cursus gevolgd. Hij heeft begin dit jaar ook zijn brevet gehaald. Een aantal weken geleden kwamen we elkaar tegen op de club en spontaan ontstond het idee om een keer samen te gaan vliegen.

Zo gezegd zo gedaan. Vandaag hadden we geprikt voor een leuke vlucht samen. Ik had bij Dalton aangegeven dat mij het leuk leek om een keer naar een gecontroleerd veld (voor de leken: grotere vliegvelden waar ook Boeings landen zijn altijd gecontroleerd/geregeld door een plaatselijke luchtverkeersleiding) te gaan zoals bijvoorbeeld Groningen airport Eelde. Dit omdat wij op een ongecontroleerd veld vliegen en een gecontroleerd veld weer net even iets anders werkt qua radio en regeltjes enzo. Dalton vond dat ook een goed idee en wilde dan graag een keer naar EHRD (Rotterdam airport Zestienhoven). Zo gezegd zo gedaan. Vandaag een dagje vrij gemaakt op m’n werk en zo zaten we dan ook om 10.30 uur op de vliegclub aan de voorbereiding voor deze vlucht.

Tijdens de voorbereiding vatte Dalton het plan op om een touch and go te maken op Hilversum. Ik zou heen vliegen van Lelystad naar Rotterdam, Dalton zou vanaf Rotterdam via Hilversum terugvliegen naar Lelystad. Dus vliegplan ingediend en alle andere voorbereidingen gedaan. Vervolgens gaan we rond 12.00 uur in take-off vanaf Lelystad om via de Soesterberg CTR , Gouda en een mike arrival weer op Rotterdam te landen.

Rotterdam Airport Zestienhoven
Rotterdam Airport Zestienhoven


De vlucht verliep eigenlijk vlekkeloos en zoals gepland en na een soepele landing taxiën we de baan af op Rotterdam. De verkeersleider vraagt ons welke afhandelaar we hebben… Uhhh… Afhandelaar…??? Wij hebben geen afhandeling nodig toch..?? Vervolgens krijgen we van de toren de opdracht te wachten op een follow-me-car (dit is een auto die voor ons uitrijdt naar onze parkeerplaats). Deze volgen we over het platform waar we langs vele KLM, Transavia en VLM toestellen taxiën. Erg leuk hoor tussen al die grote toestellen. We volgen de follow-me car naar platform Foxtrot en een ware marshaller begeleid ons tot op de centimeter nauwkeurig naar onze plaats. Eerste keer follow-me-car en een marshaller (zo’n man met van die ping-ping badges), leuke ervaring!

Follow-me car
Follow-me car


Transavia op het platform
Transavia op het platform


VLM en KLM
VLM en KLM


Nog een Transavia
Nog een Transavia


Vervolgens worden we heel luxe opgehaald met een busje en Dalton en ik hadden al zoiets; dat zal wel duur zijn… Vervolgens verteld onze chauffeur die ons naar de aankomsthal brengt dat de 100 meter die hij ons verplaatst ongeveer EUR 75,- afhandelingskosten gaat kosten. Oeps… “Dan waren we liever gaan lopen…”, maar vanwege veiligheidsmaatregelen mag dat dus niet. Kennelijk krijg je altijd afhandeling op Rotterdam, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Eelde of Beek. Niet geweten en ook staat dit niet echt duidelijk aangegeven in de VFR-gids. Onze chauffeur begrijpt dat EUR 75,- voor twee keer 100 meter met een busje toch eigenlijk ook wel erg veel is en besluit te overleggen met zijn baas. Hij zet ons toch af bij de aankomsthal en vervolgens lopen wij langs de douane de terminal in op zoek naar de Airport Authorities om de landingskosten af te rekenen.

Bij de Airport Authorities betalen we onze landing (net iets meer dan 20 euro). Daar krijgen we ook te horen dat er altijd afhandelingskosten moeten worden betaald, tenzij je alleen een pilot change (wisselen van piloot) doet. Wij willen een pilot change doen (Dalton zou terug vliegen) en even wat eten. Echter dat eten mag dan kennelijk niet omdat we dan gebruik maken van de faciliteiten, ja echt… We besluiten daarom onze lunch nog even uit te stellen en te verplaatsen naar het vliegveld van Hilversum en daarmee de EUR 75,- uit te sparen. Echter mogen we dan niet van faciliteiten gebruik maken en moeten we ons direct naar Gate 3 begeven waar we zullen worden opgehaald en terug worden gebracht naar onze kist. Zo gezegd zo gedaan…

We lopen door de vertrekhal van Rotterdam airport op weg naar Gate 3 en worden onderweg net als alle vakantie passagiers, op weg naar warme verre vakantie oorden, onderworpen aan een uitgebreide security check. Na het tonen van ons vliegbrevet krijgen we toegang tot Gate 3 waar we even moeten wachten op onze (gratis) taxi. Ondertussen kan ik snel even bellen met de ARO Amsterdam om een vliegplan in te dienen voor de vlucht naar Hilversum. Van de aardige dame van de ARO mogen we binnen 45 minuten al vertrekken. We hebben een half uur marge in het vliegplan dus aangekomen bij de PH-VFA kunnen we eigenlijk direct vertrekken.

We laten Rotterdam achter ons
We laten Rotterdam achter ons


Na een start-up clearance taxien we naar baan 24 voor een nette take-off van Dalton. Nog geen 20 minuten later hangen we al weer op final voor baan 25 van Hilversum. Vervolgens snel de landing betalen en op naar onze lunch in het restaurant. Niet echt heel spannend en op Hilversum was het erg rustig.

Onderweg van EHRD naar EHHV
Onderweg van EHRD naar EHHV


Vliegveld Hilversum komt in zicht
Vliegveld Hilversum komt in zicht


Aangekomen op Hilversum
Aangekomen op Hilversum

Vervolgens maken we ons op voor de laatste vlucht terug naar Lelystad die eigenlijk geheel zonder problemen verloopt.

Moe maar zeker voldaan komen we weer aan bij onze vliegclub. Een erg leuke en ook vooral leerzame dag gehad! Op naar de volgende vlucht, hopelijk weer zo’n leuke vlucht.

 

 Laatste reacties: (7)

Hoi Pascal en Dalton,

Stoere vlucht man. En ja.. een heuse follow me car. En je hebt nog geluk dat je niet naar Jet Center wordt gestuurd. Mag je even 100 euri's aftikken volgens mij. Anyway.. Ondanks dat ik op R'dam zelf vlieg wil ik toch ook eens naar eelde of beek..kijken of het daar nou nog anders is.

Maar leuk verhaal! Alleen jammer dat ik het niet wist, anders was ik even naar het veld gekomen.

Groeten
Ton

Door: Ton op 12-07-2008 07:46:40

...... en nog geluk gehad! Als je Jetcenter had gezegd had je 180 EUR kunnen afrekenen (wel incl. champagne als je wilt en landingsgeld).

Leuk verslag!

Door: martijn op 12-07-2008 09:15:42

He Acda,

Top man. Goede keus...even lunch uitstellen! Wat een toestand zeg.

Frank

Door: Frank op 12-07-2008 10:17:20

Wat een spannend avontuur. Zo kun je wel van je geld afkomen.

Door: sis en ingrid stam op 12-07-2008 16:36:42

He Pascal,

Leuk verslag!! Ik heb voor mijn examen ook een vlucht naar Rotterdam moeten voorbereiden, alleen vanwege de kosten zijn wij er nooit geland :-)

Ik had voor de zekerheid echter wel ff gebeld met het Jetcenter. Zoals aagegeven in de VFR :-)))

Maar wel geluk dat jullie ter plaatsen nog wat konden regelen om de kosten te drukken!

Groetjes vanuit Frankrijk

Rob

Door: Rob op 19-07-2008 11:45:00

Hoi Pascal,
goed te weten dat het zo'n gedoe geeft daar..tjongejonge...

Maar wel leuke ervaring en verslag!
-Guus.

Door: Guus op 20-07-2008 23:59:15

Bel volgende keer even met vliegclub Rotterdam of je op bezoek mag komen. Dan taxi je naar Lima en is verder alles geregeld...

Door: Marcel op 09-10-2008 14:52:50

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap