De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 05:03:30     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Varen met de PH-LZN

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Varen? Ja, klopt, we zijn afgelopen vrijdag door de lucht gevaren. Weer eens wat anders als vliegen toch…

Vorig jaar september hebben Marian en ik tijdens ons huwelijk een ballonvaart gekregen van onze broers en zussen. Aangezien toen de winter al in aantocht was hebben we de ballonvaart even bewaard, tot afgelopen vrijdag…

We zijn vertokken vanuit Zwolle met een noordelijke wint van ongeveer 15 knopen. Om 19.30 uur moesten we verzamelen in het Wezenlandenpark te Zwole, het stadspark van Zwolle zegmaar. Een groot veld met hoge bomen er omheen. Na het ‘inchecken’ kwam er na een half uurtje actie en werd de hulp van de passagiers ingeroepen om de ballon uit te pakken. Het mandje (voor max 20 personen!) zou vanavond met 18 passagiers gevuld worden en een gezagvoerder.

Nadat de immens grote ballon was uitgelegd op het grasveld worden de motoren van de ventilatoren gestart en binnen korte tijd is de ballon aardig gevuld met koude lucht. Ondertussen mochten 10 passagiers in het mandje plaatsnemen om alvast wat gewicht in het mandje te hebben. De overige passagiers mochten nog even helpen met het vullen van de ballon. Nadat de branders zijn gestart duurt het niet lang voordat de ballon de lucht in gaat en is de zekeringslijn die aan het busje van het ballonbedrijf is bevestigd nog het enige dat ons aan de grond houdt. Intussen zijn alle passagiers waaronder Marian en ik in het mandje gestapt, of beter gezegd geklommen.

Een paar minuten later ontkoppeld de piloot (noem je dit ook zo bij een ballon?) de zekeringslijn en als een speer vliegen we de lucht in en varen we netjes over de boomtoppen aan de rand van het park in zuidelijke richting. De uitzicht over Zwolle is prachtig en weer vanuit een hele andere hoek als dat ik gewend ben. Langzaam klimmen we en varen met ongeveer 15 knopen richting het zuiden. Het eerste dat mij opvalt naast de stilte is dat het erg langzaam gaat. Normaal vlieg ik met 100 knopen in de rondte en de 15 knopen waarmee we nu vliegen lijkt dus alsof we stilstaan. De gehele vaart vliegen we erg laag. Misschien maximaal zo’n 700 ft. Maar ook soms zo’n 100 ft waarbij de boomtoppen dan ineens wel erg dichtbij komen. Een heel ander gezicht dus als dat ik gewenst ben maar ook erg mooi.

Langzaam varen we met de IJssel mee richting Wijhe en Olst. Na ongeveer een uurtje vliegen varen we in de buurt van Deventer als de piloot de landing gaat inzetten en we de laatste landingsinstructie krijgen. Langzaam scheren we over een net ingezaaid veld met Mais en nadat we net over het prikkeldraad zijn heen gevaren komen we met een rustige bons in een klein weiland terecht naast een drukke weg. Nog een paar stuiters en een klein sleepspoor door het grasveld en we staan stil en weer met beide voeten op de grond. Echter moet er nog toestemming worden gevraagd aan de landeigenaar. De ballon wordt dus op spanning gehouden want mochten we geen toestemming krijgen dan moeten we verder varen. Hoewel dat volgens mij niet meer mogelijk is want de daglichtperiode liep tot 21.50 uur en dat was het inmiddels ook ongeveer.

Na wat onderhandelingen krijgen we toestemming van de landeigenaar en mochten er een paar passagiers uitstappen om de ballon de juiste kant op te trekken zodat deze netjes op het gras terecht zou komen en niet in het prikkeldraad. Hierna worden we geacht te helpen bij het inpakken van de ballon en is het tijd voor de ceremonie waarbij iedereen een bosje gras op z’n haar krijgt en we worden benoemd tot baron en barones van Zwolle tot Schalkhaar (waar we uiteindelijk zijn geland). Natuurlijk wordt er geproost met Champagne en voldaan stappen we ongeveer om 22.45 uur met ons certificaat in een touringcar die ons weer terugbrengt naar Zwolle.

Een super leuke ervaring om de wereld toch weer om een andere manier van boven te aanschouwen! Broers en zussen: Bedankt, het was fantastisch!

Hieronder een aantal foto’s:

De adri(e)s zijn mee als support
De adri(e)s zijn mee als support


De ballon wordt uitgevouwen
De ballon wordt uitgevouwen


Instructie bij het vullen van de ballon
Instructie bij het vullen van de ballon


De ballon wordt gevuld met koude lucht
De ballon wordt gevuld met koude lucht





Daar gaan we
Daar gaan we


Het uitzicht over Zwolle
Het uitzicht over Zwolle


Wat is die ballon groot zeg
Wat is die ballon groot zeg


De IJssel en het uitzicht richting het zuiden
De IJssel en het uitzicht richting het zuiden


Een beetje gas geven om te klimmen
Een beetje gas geven om te klimmen


De piloot heeft alles onder controle
De piloot heeft alles onder controle


Is dat mandje nu zo klein of de ballon zo groot
Is dat mandje nu zo klein of de ballon zo groot


Na de landing moet de ballon weer worden ingepakt
Na de landing moet de ballon weer worden ingepakt





Voor de liefhebber heb ik ook een Google Earth trackje gemaakt. Zie de knop rechts bovenin. Klik op de knop (als je Google Earth op de computer heb staan) en je ziet onze afgelegde route. We zijn in Zwoole opgestegen maar helaas had de GPS in het begin wat moeite met het vionden van de satelieten, wat wil je ook met zo'n grote ballon boven je hoofd

 Laatste reacties: (2)

Prachtig verhaal met erg mooie foto's.
Blij dat jullie zo genoten hebben, wij vonden het ook erg leuk.
Ma en Pa.

Door: Pa op 25-05-2010 20:58:16

He Pascal,
Da's toevallig, jullie vertrokken uit de 'tuin' van m'n werk. Ik moest die vrijdag overwerken en zag de ballon vertrekken, niet wetende dat ook jij daar in zat...grappig..

Door: Guus op 30-05-2010 10:39:13

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap