De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:11:43     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Spintraining

Deze les was een speciale les, en hele leuke les, de spintraining!

Eerst even de aanleiding voor deze training. Als ik normaal vlieg en netjes gecontroleerd vlieg is vliegen absoluut niet gevaarlijk en kan er eigenlijk niet veel mis gaan. Echter als ik echt heel goed mijn best doe om ongecontroleerd te vliegen (te langzaam, te grote invalshoek of verkeerd voeten bijvoorbeeld) dan zou ik misschien in een onveilige situatie kunnen komen en bijvoorbeeld in een spin raken. Let wel, dan moet ik echt goed mijn best doen en er een grote rommel van maken. De kans dat dit dus gebeurt is echt heel erg klein. Echter om dit toch te ervaren stond deze les de spintraining op het programma. Overigens is deze training niet verplicht voor de opleiding, een extra-tje van Steef zeg maar… Top!

Een spin is dus een manoeuvre waarbij het totaal ongecontroleerd aan het vliegen bent en ook nog eens overtrokken (heel simpel gezegd je vliegt veel te langzaam, zo langzaam dat de vleugels geen lift meer kunnen produceren en vervolgens ga je ook nog eens de rudder bedienen). Op een gegeven moment raakt de ene vleugel overtrokken en val je dus om over die ene vleugel, resultaat: Een ongecontroleerde spin. In een neerwaartse beweging met de neus richting de grond zie je de grond ineens heel snel op je afkomen. Omdat je overtrokken bent hebben de ailerons totaal geen effect meer en kunnen zelfs averechts werken. Je zal dus in een spin met de rudder moeten corrigeren en langzaam de kist uit de spin moeten trekken. Gas dicht om te zorgen dat je niet teveel snelheid krijgt en rustig uit de spin kan komen.

Zo gezegd, iets moeilijker gedaan. Vandaag vlogen we niet met een clubkist maar een speciale aerobatic kist. De PH-ARK, een Fuji FH20, stond vandaag tot onze beschikking. Deze kist is speciaal ontworpen en kan meer G-krachten verdragen als een normale kist. Mocht je deze oefeningen uitvoeren met een normale kist dan zou het wel eens heel verkeerd kunnen aflopen omdat de kist hiervoor niet is ontworpen en in het ergste geval zouden er delen van het vliegtuig kunnen vervormen of erger nog, afbreken. Dus vandaag een FH20 gehuurd en op naar de 3000 ft. voor de verschillende oefeningen.

Onze vriend voor vandaag, de PH-ARK
Onze vriend voor vandaag, de PH-ARK

Ik vond het best spannend eigenlijk en hoewel ik nooit misselijk ben geworden tijdens een vlucht toch voor de zekerheid maar een papieren zakje mee… Want in een achtbaan vind ik over de kop erg leuk maar in een vliegtuig…??

Op 3000 ft aangekomen tijd voor de oefeningen, Steef (die in zijn vrije tijd zelf graag aan aerobatic doet) laat eerst een Wing-Over ziet, een manier om snel 180 graden om te keren.

De wing-over (foto: www.ilmavoimat.fi
De wing-over (foto: www.ilmavoimat.fi


Hierna laat hij de spin (ook wel tolvlucht genoemd) zien. Allemachtig wat gaat dat snel en ik ben dan ook snel gedesoriënteerd. Daarna was het de beurt aan mij om uit de spin te komen. Ik zorg dat ik ga stallen en Steef geeft ineens full rudder. Daar gaat ie, heel snel zie ik de grond op ons afkomen en Steef geeft ondertussen aanwijzingen. Een paar tellen later zijn we uit de spin gekomen en ongeveer 1000 ft lager beginnen we weer aan de klim naar boven. Vreemd zeg, maar wel erg leuk, en goed om eens te doen.

De spin (Afb: www.asfyon.nl
De spin (Afb: www.asfyon.nl


Zo vervolgen we de les en doen naast nogmaals een spin nog een aantal nuttige oefeningen. Hierna tijd om nog een beetje te spelen en Steef is duidelijk zichtbaar aan het genieten! Na een aantal oefeningen merk ik ook dat ik minder snel gedesoriënteerd raak, ik denk dat je er een beetje aan moet wennen…

De oefeningen en demo’s van Steef die we hebben gedaan:
• De spintraining
• Wingdip
• High Speed Stall (ook bij hoge snelheid kun je stallen als je de invalshoek maar groot genoeg maakt)
• Slibben en schuiven
• Wing Over
• Barrel roll (denk aan de kurkentrekken in een achtbaan)
• Aileron roll
• De looping (3,5 G)
• ½ Cuban eight
• Dalende bocht met 60 graden helling

De looping (foto: www.ilmavoimat.fi
De looping (foto: www.ilmavoimat.fi


Een halve cuban eight (foto: www.ilmavoimat.fi
Een halve cuban eight (foto: www.ilmavoimat.fi


Als met al zijn we een goede 40 minuten bezig geweest en het was echt heel gaaf! Vooral de manoeuvres waarbij je echt voelt dat er een heleboel G-krachten op je lichaam komen te staan. Na 40 minuten vond ik het overigens nog steeds erg leuk, het kots-zakje dus niet nodig gehad en helemaal niet misselijk geworden gelukkig!

Volgende les nog even een solovluchtje, ik moet nog minimaal 45 minuten solo vliegen voordat ik m'n examen mag doen, hierna nog een paar lessen examentraining en dan... Dus hopen op mooi weer!

 Laatste reacties: (8)

Leuk hoor dat je al die capriolen in de lucht kunt maken maar ben wel blij dat ik (riet) er niet bij in zat.

Door: Adri en Riet op 09-09-2007 13:06:39

GAAAAAAAAAAAAF!

Kan ik ook een keertje boeken bij Steef op de Fuji? Lijkt me echt SUPER om een keertje te doen, ongeacht of m'n maag er tegen kan of niet...

Gr
Marcel

Door: Marcel op 11-09-2007 00:05:27

Hi Marcel,

De bedoeling is dat de 13de oktober Steef ook meekomt naar Juist, ik denk dat Steef je graag een keer meeneemt!

Groet,
Pascal

Door: Pascal op 11-09-2007 08:26:01

Hallo Marcel,

Je kunt me altijd boeken voor een aerobatic sessie.

Groeten,

Steef

Door: Steef op 12-09-2007 22:59:35

Pffff......HELDEN!!!

Door: Franklin op 14-09-2007 18:50:13

Ohja Pascal. Heel erg veel succes met je laatste examen man! Als je slaagt is PH-LOL full membership bijna een feit!

Door: Franklin op 14-09-2007 18:51:07

Leuk he, dat uurtje aerobatics. Heb ik vorig jaar ook met Steef gedaan. Het is allemaal heel vreemd in het begin, maar het went gauw. Ik was tijdens die vlucht zo gewend dat de stall steeds klonk dat ik de les erop bijna de neiging had de stall te negeren. En zo'n wing-over... moet je maar niet doen met een Cadet... vindt Theo niet zo leuk. :)

Door: sjoerd op 20-09-2007 19:35:39

Goedenavond, ik zou graag het email adres van Steef hebben. Wil ook graag eens wat meer dan alleen rechtoe rechtaan vliegen.

Groet,
Andre Ros.

Door: ros op 21-12-2008 20:48:18

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap