De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:11:35     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Solo Teuge?

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
Beetje verlaat dit keer, druk bezig met de studie voor m’n examen Airlaw en Operationele procedures. Maar wel gevlogen!

Het gehele oefenprogramma ben ik door, echter moest er nog drie kwartier solotijd worden bijgeschreven in m’n logboek om ook aan deze exameneis van minimaal 10 uur solo te kunnen voldoen. Afgelopen les een solo lesje gedaan dus.

De bedoeling was dat ik solo naar Teuge zou gaan, hier ben ik een hele tijd terug samen met Steef eens geweest maar daarna nooit meer. Kort vluchtje en precies lang genoeg om m’n solotijd nog een beetje op te krikken. Echter het weer was twijfelachtig. Na bestudering van de METAR, TAF en het bekijken van actuele radarbeelden leek het redelijk goed. De mist klaarde op maar er zat wel slechter weer aan te komen. Na een telefoontje met Teuge gaf de dienstdoende havenmeester aan dat het weer redelijk snel zou verslechteren dus dat ik op mijn hoede moest zijn. Ik gaf aan nog even in overleg te gaan en dat men wel zou zien of ik zou komen of niet. Na overleg met Steef toch besloten om er een lokale solovlucht van te maken, de verplichte 5 uur solo overland had ik, dus het mocht ook een locale vlucht worden. Had misschien wel naar Teuge kunnen gaan maar het moet wel leuk en vooral veilig blijven.

De wind was vrij fors en stond zo nu en dan 70 to 80 graden haaks op de baan, mooi weer om crosswind landingen te oefenen. Na drie touch-and-go’s even het circuit uit om een klein rondje door de polder te gaan.

Na terugkomst bij Sierra bleek het erg druk te zijn geworden. Tegelijk met mij melden zich twee andere kisten overhead Sierra. En dat gaat dus niet passen. Een 360 maken was dus de enige oplossing. Na het rondje kon ik dan toch invoegen op downwind. Echter was het zo dusdanig druk in het circuit dat ik bij het draaien naar Final erg dicht achter een andere kist kwam te zitten die z’n downwind zo dusdanig had verlengd dat het wel een straight-in leek. Naja, met de kist ‘in sight’ er rustig achteraan en m’n final rustig afgemaakt. Echter bleef ik er te dicht achter (tja, ik kan niet langzamer als langzaam…) waardoor een Go Arround het gevolg was.. Naja, goed om weer eens te doen. Een paar minuten later taxi ik alsnog van baan 23 af richting het clubhuis. Gevolg, 1 uur en 10 minuten solotijd en 4 landingen verder…

Steef stond al te wachten bij de hangaar en het was inmiddels aan het regenen. Ik had m’n headset nog niet af kunnen doen of ik werd door Steef al achteruit de hangaar in gereden. Wat een service hé van die instructeurs tegenwoordig!

Even later tijdens het invullen van alle formaliteiten een minder leuke kant van het vliegen, gelukkig niet voor mij maar toch…

Ons clubhuis heeft uitzicht op de baan 05-23 en op de daarachter gelegen grasbaan voor MLA’s oftewel Micro Licht Aircraft. Dit zijn kleinere vliegtuigen, lichter en volgens mij ook veel minder degelijke kisten als onze toestellen. Ook de eisen die worden gesteld aan onze toestellen en ons brevet zijn vele malen hoger. Naja, ineens zie ik daar de crashtender van Lelystad Airport (brandweer voertuig met zo’n groot waterpistool op de cabine) staan langs de MLA baan, met blauwe zwaailampen… Hey, snel kijken we maar zien niets vreemds op de baan dus denken dat het een oefening is ofzo.. Maar even later komt er een colonne van brandweer en ambulances met toeters en bellen aangereden. Kennelijk is er dus toch echt iets serieus mis… Een handscanner waarmee we kunnen meeluisteren op de frequentie wordt snel afgestemd op de MLA frequentie en we horen al snel wat het probleem is. Een MLA heeft tijdens de Take-off een pylon geraakt en een deel van het landingsgestel is afgebroken. Een noodlanding was dus het gevolg… Gelukkig met goede afloop want de twee passagiers konden ongedeeld het toestel verlaten.

Klik hier voor een geluidsfragment van Omroep Flevoland en hier voor de beelden.

Hier ook nog wat foto’s van de goede afloop:

Alle hulpdiensten rukken uit bij een vliegtuig in nood
Alle hulpdiensten rukken uit bij een vliegtuig in nood


En er komen er nog meer
En er komen er nog meer


Het bewuste toestel
Het bewuste toestel


Gelukkig geen gewonden!
Gelukkig geen gewonden!

 Laatste reacties: (2)

Leuk verhaal weer Pascal. Succes alvast met de theorie-examens!
Ik neem aan dat bij goed resultaat binnenkort ook het praktijkexamen gepland zal worden?

Gr.
Marcel

Door: Marcel op 16-09-2007 21:45:38

Sluit me aan bij de vorige spreker, leuk verhaal!!

En als ik het goed heb gehoord succes morgen (dinsdag) met je examens.

Groetjes

Rob

Door: Rob op 17-09-2007 22:52:10

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap