De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:46:30     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Proefexamen

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
Afgelopen dinsdag stond m’n proefexamen op het programma. Samen met Frans Nobels zou ik ongeveer anderhalf uur de lucht in gaan om eens te kijken wat hij van mijn verrichtingen en vliegerschap zou vinden. Frans, oud Majoor bij de luchtmacht met al ruim 25000 vlieguren in z’n logboek weet wat vliegen is dus ik ben in vertrouwde handen. Ook is Frans jarenlang examinator geweest bij de Rijksluchtvaartdienst, dus hij weet wat ik zou moeten kunnen!

Ik had een buitenlandvlucht naar Dusseldorf voorbereid, waar we overigens niet zouden komen hoor. Het was een proefexamen, dus ik zou vanzelf wel een uitwijk krijgen, daarnaast zouden we ook niet in Dusseldorf kunnen komen omdat de TAF aangaf dat het zicht in Duitsland terug zou lopen naar 5000 meter. Niet echt optimaal te noemen dus…

We starten de navigatievlucht bij Harderwijk op ongeveer 1200 ft, hoger kunnen we eigenlijk niet vanwege het zicht. Vervolgens zie ik Apeldoorn langskomen en gaan we onderweg naar Doetinchem, zover zullen we niet komen, het zicht wordt ook steeds slechter, ik krijg dan ook een uitwijk naar Teuge. Aangekomen boven Teuge airport krijg ik opnieuw een uitwijk, nu naar Harderwijk. Had al gemerkt tijdens het navigeren dat ik minder hoefde te corrigeren voor de wind als dat ik had berekend. Tijdens de uitwijk niet helemaal consequent geweest met het toepassen van deze correctie, maar het was goed, we zijn gekomen waar we zouden zijn en ook de tijden klopt eigenlijk best goed. Alleen in de laatste uitwijk kwam ik een minuut te kort, binnen de marge dus…

Hierna wat oefeningen. Steile bochten gingen redelijk, maar toch wat hoogte gewonnen. Had ik beter moeten corrigeren. Noodlanding vanaf 1200 ft, was goed, op 500 ft weer doorstarten… Slow flight: Wat is de overtreksnelheid? Snel kijk ik op de snelheidsmeter waarop dit staat aangegeven met gekleurde banden. 50 knopen geef ik aan. Oké, prima. Dus dan kunnen we met 51 knopen blijven vliegen..??? Uhhh, ja geef ik als antwoord… Oké, ga je gang… Tja, dan komt het echte vliegen om de hoek kijken. Twee standen flaps erop en na even rommelen zitten we tussen de 50 en 55 knopen in, Helaas wel wat van m’n koers afgeweken… Nu wat bochten, voorzichtig met max 15 graden en eventueel gas bijgeven omdat de ene vleugel wil gaan overtrekken. Was goed maar had natuurlijk m’n koers goed in de gaten kunnen houden en ook de hoogte goed behouden. Kon dus nog wel wat beter… Puntje om aan te werken!

Hierna de landingen, bijna geen wind en daar verkeek ik mij een beetje op. Eerst een normale landing met drie standen flaps, deze ging redelijk afgezien ik een beetje hoog aankwam zodat ik nog veel hoogte kwijt moest op final. Hierna een Flapless landing, deze ging redelijk goed, alleen had ik iets meer moeten afvangen. hierna een glijlanding vanaf 1000 ft. Deze ging slecht, ik zat teveel te denken ik het oude patroon (met wind), er was bijna geen wind dus ik had veel eerder flaps moeten zetten en kwam dus ook veel te hoog uit. Deze gaan we zeker nog eens oefenen Steef!

Al met al een leuke en leerzame vlucht, ook goed denk ik om eens met een ander te vliegen omdat iedere instructeur toch weer op andere puntjes let! Conclusie van vandaag: Nog een aantal puntjes goed scherpstellen, maar als cijfer een 7-! Dus ik ben voor nu redelijk tevreden!

Vrijdag ga ik mij weer uitleven samen met Steef!
 Laatste reacties: (6)

He Pascal,

7- is in ieder geval geslaagd, zou goed moeten komen dus!! :-)

Leuk verslag verder, leuk om met mee te kunnen leven richting de daadwerkelijke examen vlucht!

Succes vrijdag en hopelijk tot zaterdag

Grtz

Rob

Door: Rob op 10-10-2007 11:25:56

Hey Rob, Dankje, en ik hoop jou zaterdag ook te zien ondanks dat je vleugellam bent...

Door: Pascal op 10-10-2007 11:33:10

He Acda,

Komt helemaal goed met dat examen van je! Dat weet ik zeker. Nog even oefenen met PDB en voor je het weet vliegen er twee kisten van de club naar de Flyblog meetings!

Door: Franklin op 10-10-2007 12:02:54

Erg leuk verhaal Pascal, al snap ik weinig van de vliegtaal. Proef er wel uit dat je nog niet tevreden bent met een 7, maar dat gaat vast goedkomen.
Groetjes.

Door: mams op 11-10-2007 15:08:11

Hey Pascal,

Dat ziet er allemaal goed uit hoor, gaat vast goed komen met het examen!

Ik zie je zaterdag.

Marcel (www.zwakie.com)

Door: Marcel op 11-10-2007 23:17:53

@ mams: Dat komt helemaal goed met deze vliegenier!

@Acda: Bedankt voor je mail!


Door: Franklin op 21-10-2007 15:54:28

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap