De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:43:16     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 9: Weer even wennen...

Tommy was vandaag weer fit-to-fly, samen met mijn instructeur Steef had ik de eer Tommy vandaag voor het eerst weer te proberen, en (gelukkig) als vanouds deed hij het prima!
 
Even tegenvallen was het wel in het begin, De Cadet waarop ik de afgelopen lessen heb gevlogen vliegt gewoon een stuk rustiger en makkelijker, hij ligt veel stabieler in de lucht en ook op de grond merk je met het taxiën en de take-off grote verschillen. Weer even wennen dus! Maar het is allemaal gelukt, we zijn weer veilig op aarde teruggekeerd… Steef over Tommy: ‘Dit is pas echt vliegen…”
 
Vandaar de clean stall op herhaling en nieuw was de approach-to-stall, dit wil zegen dat wanneer je op lage hoogte (bijvoorbeeld in de eindnadering voor de landing) in een overtreksituatie belandt je moet kunnen corrigeren zonder hoogte te verliezen, want anders sta je ongewild snel op de grond… Natuurlijk gaan we dit niet direct net boven de grond oefenen, eerst maar eens richting 2000 feet. Hierna de checks (downwind checks en APOS) alvorens we gaan oefenen. Ging best aardig al zeg ik het zelf. Bij deze dreigende stall situatie drukken we niet de neus naar beneden om snelheid te winnen (en dus hoogte te verliezen) maar geven we alleen vol gas om uit de dreigende overtreksituatie te komen. Zonder hoogte te verliezen.
 
Na ons rondje (EHLE, Flevocentrale, Ketelburg, Drontermeer, Dronten, langs Biddinghuizen, SIERRA) gaan we nog een 3-tal circuitjes vliegen. Spannend want op de Cadet heb ik al een aantal zelfstandige landingen gemaakt maar met Tommy nog niet, ook stond er een beetje crosswind dus het zal een niet al te makkelijke landing worden… Dat klopte ook. De eerste landing met 1 standje flaps ging redelijk, maar toch moest Steef nog een handje helpen. De tweede landing, een flapless landing waardoor we lager aan komen vliegen met een hogere snelheid, dit was hem ook nog niet helemaal. Drie maal is scheepsrecht, de derde landing was hem dan eindelijk m’n eerste eigen landing met Tommy…
 
Na het terug taxiën stond Marian mij al op te wachten met de camera in de aanslag, hieronder het resultaat:

De eindnadering voor de landing op baan 23 van EHLE

Terug taxiën naar de hangaar

Tommy en ik samen op de foto

Je zou het niet denken maar ik pas er echt in...
 
 
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap