De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:10:57     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 8: Uit de lucht vallen

 Vandaag al weer tijd voor les 8, wat gaat die tijd snel zeg… Vandaag stond de les in het teken van de stall oftewel het overschrijden van de kritieke invalshoek waardoor de lift afneemt… Dus de titel van dit bericht klopt helemaal niet, als we in een stall raken vallen we dus niet direct uit de lucht maar krijgen we te maken met een afnemende lift door een te grote invalshoek, resultaat: Verminderde lift dus dalen, het is dus niet zo dat we direct als een baksteen uit de lucht vallen… De stall kan worden opgemerkt door drie zaken:
  1. De stall warning die begint te piepen
  2. Het vliegtuig begint te trillen als gevolg van de turbulente luchtstroom die we zelf veroorzaken
  3. De snelheidsmeter heeft een schaal waarop de kritieke stall speed staat vermeld, hier kunnen we dus aflezen wanneer we de stall speed gaan bereiken.
 
Tijd voor de oefeningen! Steef had het Ketelmeer uitgekozen voor de oefeningen welke we alleen boven de 2000 feet mogen uitvoeren. Dus eerst klimmen naar 2000 feet en de benodigde checks voor de oefening. Nieuw was ook het maken van uitkijkbochten, bij het simuleren van een stall kunnen we zo zondermeer een aantal honderd feet zakken met de kist, het is dus erg belangrijk dat we zeker weten vrij te zijn van ander vliegverkeer, hiervoor maken we de uitkijkbochten van twee keer 90 graden of een bocht van 180 graden. Hierna gaat het gas helemaal dicht en proberen we op hoogte te blijven door steeds harder te trekken aan het stuurwiel. Na een paar seconden begint de stall warning al te loeien en een paar tellen laten begint het toestel hevig te trilen. Dit is de stall! Iets waar je tijdens de normale vlucht niet in wenst te komen, daarom is het zeer belangrijk dat je in zo’n situatie wel weet wat je moet doen en wat niet… En dat je het ook weet te herkennen… Tijdens het trillen corrigeren we het toestel weer door de neus te drukken de het gas weer volledig open te trekken, CVV weer op koud en redelijk snel daarna vliegen weer zoals normaal, echter hebben we wel hoogte verloren. Dit hebben we een aantal malen geoefend, hierna nog hebben we nog een stall gedaan met een correctie zonder vermogen, dus vanuit de stall gaan we over naar een glijvlucht van 73 knopen. 



Onderweg naar 2000 feet
Vervolgens gaan we via kampen, langs Dronten en Biddinghuizen weer richting veld. Doordat we aardig geklommen zijn is buiten niet veel meer te zien. Op tijd zorgen we dat we de benodigde checks uitvoeren en op de goede hoogte zitten voordat we bij Sierra aankomen. Tijd voor een paar circuitjes…
 
Het vliegen in het circuit wordt al wat makkelijker, naja, ik heb tenminste ongeveer een idee waarmee ik bezig ben en welke handelingen moeten worden uitgevoerd. Dus circuittraining en landingen oefenen, vandaag waren het er drie. Nor redelijk onwennig en vol spanning maken we de eerste landing voor vandaag. Ging redelijk… Tweede ging ook nog aardig en ik wist weer te voorkomen dat Steef moest ingrijpen… De laatste daar hebben we het maar niet over, die was echt bagger, met een flinke klap kwamen we weer op aarde aan, volgens Steef viel het allemaal nog redelijk mee maar van Passenger Comfort was totaal geen sprake…

Het nieuwe headset in gebruik
 Volgende keer hopelijk weer zo’n leuke les, eerst ga ik nu een weekje met mijn theorieboek in een strandstoel liggen op een zonnig tropisch eiland. Tot over een week!
 
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap