De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:13:40     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 7: Slow Flight and landing

Afgelopen vrijdag (29/9) weer tijd voor een lesje met mijn instructeur Steef. Wederom op de Piper Cadet omdat Tommy nog steeds uit de running is… Dit maal de PH-VFB.
 
Vandaag op het programma de ‘Slow Flight’ oftewel langzaam vliegen. Normale kruissnelheid is ongeveer 100 Knopen, omgerekend ongeveer 180 km/uur, eerder hebben we al eens een slow flight geoefend maar vandaag gaan we nog iets langzamer. Eerst maar eens 80 knopen gaan vliegen, dus CVV op warm, het toerental verlagen en de invalshoek vergroten om de lift gelijk te houden, vervolgens aftrimmen en daar gaan we rustig met 80 knopen… Het kan langzamer, nog iets minder toeren, dus een nog grotere invalshoek en weer trimmen… Daar gaan we met 70 knopen rustig door de lucht, omgerekend vliegen we ongeveer 130 km/uur… En raad eens, het kan nog langzamer… Een eerste standje flaps erop en het gaat nog langzamer. Na een tweede standje flaps en een derde standje flaps te hebben geprobeerd begint de stal-warning nu af en toe roepen… Ook merk ik dat het vliegtuig niet echt soepel meer vliegt, we zitten dan ook redelijk richting de overtreksnelheid , het kritieke punt tussen blijven vliegen en uit de lucht vallen…
 
Vervolgens nog wat bovenwerk op herhaling, klimmen (tot ongeveer in de wolken, en Steef het maar gek vinden dat ik geen horizon meer kon zien… ;-) )en dalen en maken van wat bochtjes… Tijd voor het circuit. Steef had mij van te voren het circuit nog eens helemaal goed uitgelegd… Best lasting nog omdat je in zeer korte tijd veel handelingen en checks moet uitvoeren.
 
We vliegen aan op punt Sierra, net hiervoor zitten we netjes op de 700 feet en net na Sierra tijd voor de downwindchecks. We controleren de instrumenten en stellen het vliegtuig nu in voor de nadering en landing. We vliegen het circuit binnen op 80 knopen en 700 feet met een rechterbocht, we landen dus op baan 23. Op downwind het eerste standje flaps erop en we draaien in naar base nu gaan we de daling inzetten, dus naar 1500 rpm en we houden 70 knopen als snelheid aan. Het tweede standje flaps kan erop en we zakken langzaam richting de grond. Vervolgens draaien we in naar final en melden onze intenties aan Lelystad Radio. Hier kan het derde standje flaps erop en we houden 65 knopen aan… Langzaam vliegen we op de baan af voor een touch en go. Net boven de baan gas eraf en afvangen wat niet helemaal ging zoals het moest dus Steef corrigeerde het vliegtuig op het laatste moment… We rollen weer richting de centerline, Flaps eraf, CVV weer op koud en gaaaaaaan… Nog een rondje… Op 200 feet de CKMA checks (Cvv Klappen Motorinstumenten Mengsel en Aftrimmen). Vervolgens draaien we het circuit rond en gaan voor een tweede touch en go, dit keer helaas nog geen geslaagde landing… Landing nummer drie, en drie keer is scheepsrecht toch? Daar gingen we weer en daar was ie dan, MIJN EERSTE LANDING! Niet echte een beauty maar het was em… 

Het circuit van EHLE
 
Woensdag weer, hopelijk dan weer een leuke les!
 
O ja, m’n nieuwe headset deed het super, zoals verwacht
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap