De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:41:48     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 3: rechtuit vliegen

Vandaag weer wisselvallig weer, maar toch goed genoeg om te gaan vliegen. Rond 13.00 aangekomen op de club waar de Tommy nog niet was terug was. Frank (www.vliegmetfrank.nl) had vandaag zijn laatste les, Morgen examen en ik hoop natuurlijk dat hij het gaat halen. Bij terugkomst snel nog wat foto’s van hem gemaakt van zijn (hopelijk) laatste les. Frank Succes morgen!
 
Nadat Steef mij verteld had wat we vandaag gingen doen snel naar de kist, want het was al aardig laat geworden en we moesten ook nog even tanken. Dus eerst richting de pomp. Na de Tommy getankt hebben konden we gaan… Lelystad radio oproepen en vertellen wat onze intentie zijn, baan 23 was in gebruik. Oplijnen, laatste checks en vervolgens vol gas… Steef gaf duidelijk aan: ‘Blijf de centreline volgen!’ maar helaas was dit makkelijker gezegd dan gedaan… Kennelijk moet ik hier nog wat meer feeling voor krijgen want het leek meer op een slalom over de baan… Maar het ging goed, 50 knopen iets trekken aan het stuur, en bij 65 knopen gingen we vanzelf de lucht in… Met een klimmende bocht het circuit uit omdat we nog niet op 700 voet zaten… Tijd voor de oefeningen…
 
 
Rechtuit vliegen en met name hoogte houden. Dus op kruishoogte aangekomen (90 knopen) het toestel in de juiste stand brengen en aftrimmen. Volgende opdracht was langzamer vliegen, 80 knopen. Om bij een lagere snelheid de delfde lift te kunnen produceren (dus dezelfde hoogte behouden) moeten we de invalshoek vergroten, dus neus omhoog en weer trimmen. Na even zoeken ook gevonden! Hierna liet Steef mij zien wat er gebeurt als we het gas even een aantal seconden dicht trekken en daarna de motor weer op zijn oude toerental terugbrengen (zonder het stuur aan te raken of te trimmen). Het toestel gaat dalen als gevolg van het verlagen van de snelheid. Door weer gas te geven en door de daling wordt de snelheid weer verhoogd en komen we uit de duikvlucht gaan we weer klimmen, door de hogere snelheid klimmen we hoger waardoor de snelheid weer zal teruglopen en we weer gaan dalen, dit zal zich een tijdje herhalen maar uiteindelijk zullen we weer terugkomen in het pad waarop we het toestel hebben getrimd zonder hoogte te winnen of verliezen…
 
 
Even een rondje om Walibi waar dit weekend Lowlands wordt gehouden, wat een mensen zeg…
 
Terug naar de luchthaven en weer melden bij Sierra, baan 23 nog steeds in gebruik, dus lefthand circuit, standje flaps en vanaf base indraaien voor de baan. Jemig, wat moet er veel gebeuren voor de landing, 700 voet aanhouden, op base standje flaps, indraaien voor de baan, boven de weg ongeveer op 200 voet zitten en net boven de baan gas dicht en afvangen. Gaat allemaal nu nog erg snel en zal ook de boeken eens induiken om het allemaal eens op een rijtje te zetten…
 
Steef was tevreden (geloof ik) en gaf aan dat we ook al een stukje landing gedaan hebben wat eigenlijk pas in de volgende lessen aan de orde zou komen, top!

Was weer een leuke les! Volgende week helaas niet, Steef een weekje op vakantie, dus tot over twee weken!
 
 
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap