De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:11:52     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 2: Regen, regen en nog eens regen...

Dit was het beeld dat ik zag toen Steef mijn vanmorgen belde en ik ondertussen uit het raam van mijn kantoor keek... Helaas kon de les vandaag dus niet doorgaan..
 
12.55 uur…. Telefoon: ‘Met Steef, het ziet er naar uit dat het vandaag toch nog een leuke les gaat worden…’ Top, spullen pakken en naar Lelystad airport waar ik ongeveer een kwartiertje later aankwam… Toch nog een les vandaag hoewel het weer toch overtuigen grauw en grijs was…
 
Kort doorgenomen wat er vandaag op het programma stond, dit zou een herhaling zijn van de vorige les. Daarnaast het effect van power-change en het trimmen zou vandaag aan bod komen. Op naar de Tommy dus!
 

De tommy voor de Boeing 747 van KLM
 Bij de Tommy aangekomen eerst de tommy maar de hangar indrukken, want het regenden inmiddels weer. Hierna moest ik de ground-checks zorgvuldig uitvoeren, vorige keer was dit uitgelegd dus nu moest het zelf kunnen, onder het toeziend oog van Steef de checks allemaal langsgelopen en natuurlijk had Steef al en toe nog een opbouwende tip..
 
Tommy weer naar buiten, en na het aflopen van de checklist richting baan 23 welke in gebruik was. Leuk was dat ik ook vandaag het radioverkeer met de toren van Lelystad mocht doen. ‘Lelystad Info, Papa Hotel Alfa Bravo Bravo’… Goed opletten op eventueel verkeer op final en oplijnen maar. Vol gas en netjes over de baan-as snelheid maken. Op ongeveer 50 knopen het stuurwiel iets laten opkomen en daar gaan we de lucht in… Als snel komen we op 700 voet al redelijk dicht onder het wolkendek, voor ons een donkere lucht met regen, dus circuit uit en weg van de regen langs Lelystad richting Dronten.
 
Tijd voor de oefeningen, Steef deed ze eerst weer voor zodat ik kon zien wat de bedoeling was. Als je ineens het gas vol opengooit zie je dat de neus naar links wil trekken, je geeft dus iets rechts voeten om toch netjes in de gekozen richting te blijven vliegen. Trek je de gashandel ineens helemaal dicht dan merk je dat het vliegtuig met zijn neus naar recht wordt gedrukt. Ook dit is weer de corrigeren door links voeten te geven. Na een aantal keren oefenen merk ik het verschil.. Dit effect wordt veroorzaakt door de schroefwind die om het vliegtuig ontstaat als gevolg van het draaien van de propellor. De luchtstroom (slipstroom) gaat om het vliegtuig heen en slaat tegen het kielvlak van de staart aan, hierdoor wordt het toestel naar links gerukt bij veel vermogen. Is het vermogen minder dan zal er ook minder kracht op het kielvlak worden uitgeoefend. Ga je van vol gas naar geen gas dan wordt ineens de luchtstroom minder krachtig, zie daar het resultaat van dit effect…
 
Tijd voor het trimmen, om te zorgen dat je niet de hele vlucht druk hoeft te blijven uitoefenen op het stuur kan je het vliegtuig trimmen. Door aan het trimwiel te draaien kan je ervoor zorgen dat het hoogteroer in een bepaalde stand komt te staan zodat je geen kracht meer uit hoeft te oefen op het stuurwiel en kan je je concentreren op het vliegen en alles om je heen. Steef draaide een aantal keren flink aan het trimwiel en ik mocht hem dan weer opnieuw aftrimmen…
 
Hierna was het alweer tijd om terug te keren naar de luchthaven. Richting het verplichte meldingspunt en de toren oproepen: ‘Papa Hotel Alfa Bravo Bravo Overhead Sierra 700 feet”.
Lelystad Info: “Papa Hotel Alfa Bravo Bravo, Runway 23, left-hand circuit.”
We gaan dus landen op baan 23 met een linkerhand circuit. Indraaien op het juiste punt en ter hoogte van de markers naar base en vervolgens naar final. Een paar tellen later zweven we boven de baan en zet Steef hem netjes neer, wat een verschil ten opzicht van die harde crosswind van vorige week! De baan af en de checklist er weer bij, hierna nog een stukje taxiën en stonden we weer voor de hangar. Tot les 3! 

 

 

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap