De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:10:27     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 21: Kort maar krachtig

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Vanmiddag weer even tijd voor een lesje, dit keer in het teken van kort maar krachtig.. Ahh het kan niet altijd feest zijn… En ik heb een nieuw speeltje wat ik graag wilde uittesten, maar daarover zo meer… Het heeft te maken met die button hiernaast >>>>

Vandaag stond de voorzorgslanding op het programma. Na de oefening met Steef besproken te hebben in het clubhuis op naar Tommy die al geduldig stond te wachten op het platform. Het weer zag er goed uit maar tijdens de groundchecks wordt het eigenlijk alsmaar donkerder en wolken pakken zich samen…

In deze oefening simuleren wij een situatie waarbij we zo snel mogelijk willen landen maar waarbij het vliegtuig nog prima vliegt. Klinkt gek maar er kunnen zich situaties voordoen waarbij je zo snel mogelijk wil landen, bijvoorbeeld omdat je wordt ingesloten door slecht weer of als jij als piloot niet lekker wordt… Zo zijn er nog wel een paar situaties te noemen waarbij je kan besluiten om je toestel ergens in een weiland te landen. Om deze oefening goed te kunnen uitvoeren zullen we richting het laag-vlieg-gebied bij Zeewolde gaan. Hier mogen we tot op 100 ft. (30 meter boven de grond) dalen en kunnen we deze oefening goed uitvoeren.

Ready for Take-Off
We zijn klaar voor Take-off en het is inmiddels beginnen te regenen, richting Zeewolde is het een grote grijze massa… Naja… Ondertussen zijn we los en klimmen richting de 700 ft circuithoogte. Maar er is iets mis… De stall-warning blijft onafgebroken piepen… Vreemd… We vliegen toch echt een stuk sneller dan de overtreksnelheid dus kennelijk is er iets mis met de aanwijzing, het lipje dat deze indicatie geeft kan bijvoorbeeld vastgevroren zijn. Of misschien defect..?? Ondertussen blijft de stall-warning ononderbroken klinken en nemen we het besluit om in het circuit te blijven want zonder een goede stall-indicatie gaan we dus geen oefeningen uitvoeren. Als we weer zijn aangekomen op final begint hij te haperen en net voor touch-down blijft hij weer stil.

Ondertussen is het weer slechter geworden op vooral op final krijgen we nogal wat tikken van de wind te voorduren. De wind staat ook niet recht op de baan, op final ben ik continu bezig het toestel netjes op te lijnen voor de baan en de landing is dan ook echt slecht. Maar de stall-warning is weer losgekomen en het weer is toch te slecht om de voorzorglanding te gaan oefenen dus besluiten we nog een rondje te doen in het circuit.

Ondertussen wordt het zicht steeds minder ben begint het steeds slechter te worden. Op naar de tweede landing die niet veel beter is dan de eerste. Van netjes een circuitje vliegen is ook geen sprake meer. Na de derde landing is het dan ook goed voor vandaag… Volgende week beter hoop ik!

O ja, mijn nieuwe speeltje
Voor de vliegers onder ons een bekende tool. Sinds kort heb ik zo’n telefoon, agenda en GPS ineen. Met het leuke en vooral handige programmaatje Pocket FMS kan je heel eenvoudig vluchten voorbereiden ed. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen, maar een functie die ik al wel heb ontdekt is het vastleggen van de route. Deze route kan ik dan weer omzetten naar Google Earth. En dan krijg je dus zoiets:


Graag geen commentaar over mijn slechte circuitjes… ;-)

Heb je zelf Google Earthe op je computer geinstalleerd..?? Dan kan je deze route ook downloaden en bekijken in Google Earth. Je kan dan ook zoomen ed. Hiervoor klik je hier of helemaal bovenin deze pagina op de button 'Bekijk deze route in Google Earth'. Ik zal proberen van elke vlucht die ik vanaf nu ga maken zo'n route op mijn site te zetten...

Tot volgende week!

 Update 3 maart 2007:

Tot volgende week, was toch te voorbarig... Inmiddels is het vrijdag twee weken verder en vandaag kijk ik tussen de regendruppels ongeveer 4 km weg... Kortom, helaas kan ik jullie vandaag wederom niet verblijden met een verhaaltje... Maybe volgende week beter... Ik hou jullie op de hoogte... Inmiddels wel mijn definitieve uitslag van de vorige twee examens binnen. zoals verwacht voor beide examens geslaagd zelfs één examen 100% gehaald.. Wat een strever, ben ik niet gewend van mijzelf...

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap