De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:41:35     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 1: 4 augustus 2006

Eindelijk was het dan zover, Les 1. Na vorige week kennis gemaakt te hebben met mijn instructeur was het vandaag de eerste echte les. Een aantal weken geleden had ik een intro-les gehad bij Vliegclub Flevo, hierna was ik eigenlijk pas echt verkocht aan het vliegen.
 
De eerste les met mijn instructeur Steef is vandaag een feit geworden. We begonnen met een algemeen verhaal over de verschillende bewegingen van een vliegtuig, Stampen, Gieren en Rollen kwamen ondermeer aan de orde. Hierna naar het platform om het vliegtuig te inspecteren. Op de club had ik vorige week medeblogger Frank van Riel al ontmoet (kijk ook eens op www.vliegmetfrank.nl), hij staat al bijna voor zijn examen en heeft ook les van Steef gehad. Steef vond en een leuk idee dat Frank met mij de groundchecks zou doornemen, dus samen met Frank en Steef om het vliegtuig heen en alle checks doorgenomen die voor elke vlucht moeten worden gedaan. Erg leerzaam en een precies werkje!
 

De PH-ABB (Tommy) waarop ik les...
 Na uitgebreide de checks te hebben doorgenomen was het dan eindelijk tijd voor het echte werk: De lucht in! In het vliegtuig de checklist doorgenomen en taxiën maar... Best lastig die eerste meters... Ik denk dat er misschien mensen zijn die dachten dat ik gedronken had want de eerste meters gingen niet helemaal netjes en vloeiend over het lijntje, maar dat zal vast wel goed komen... Ik heb al wel gemerkt dat je er een beetje feeling voor moet krijgen. Bij de opstelplaats aangekomen voor baan 05 de laatste checks en oplijnen maar...
 
Een paar seconden later op vol vermogen en gaan... Doordat er een behoorlijke crosswind stond wees de neus van het vliegtuig na het loskomen direct tegen de wind in om recht boven de baan te blijven. Tijdens deze eerste les zou Steef de start en landing nog doen, eenmaal op hoogte gekomen kreeg ik 'de controls' van steef en kon ik de eigenschappen van het vliegtuig gaan ontdekken, eerst rollen daarna stampen en gieren. Erg leuk allemaal, er stond een behoorlijke wind en de thermiek was goed voelbaar wat af en toe resulteerde in een flinke zwieper... Niet onbelangrijk is dat we natuurlijk wel op hoogte moeten blijven, dus proberen deze bewegingen uit te voeren zonder al te veel hoogte de winnen of verliezen. Ook in de praktijk ontdekt dat bijvoorbeeld gieren resulteert in rollen, als je begint met gieren ga je vanzelf rollen. Steef deed voor dat als je gaat rollen de neus van het vliegtuig eigenlijk eerste de andere kant op wil, dit komt doordat de vleugel van het vliegtuig aan een kant meer lift krijgt als aan de andere kant waardoor de weerstand wordt vergroot, dit kan je makkelijk corrigeren door net nadat je de roll gaat inzetten ook een beetje voeten te geven. Dit moest ik natuurlijk ook proberen en een aantal 30 graden bochtjes gevlogen ter hoogte van Harderwijk. Erg leuk allemaal.
 
Tijd om terug te gaan, gas minderen en het vliegtuig weer aftrimmen voor de daalvlucht naar circuithoogte. Op het meldingpunt Sierra waren we weer netjes op de verplichte 700 voet om het circuit weer binnen te vliegen. Baan 05 was nog steeds in gebruik en we volgen het righthand circuit (allemaal rechter bochten). Steef liet duidelijk zien war ik op moest letten en wanneer ik moet indraaien om netjes recht voor de baan te komen. Omdat er een redelijk hoger crosswind stond (15 knopen) hielt Steef de snelheid iets hoger als normaal, hierdoor heb je wat meer power om eventueel te corrigeren. Tijdens de nadering op 05 (die Steef deed) vlogen we weer met de neus in de wind, dus een vreemd gezicht vanuit de cockpit gezien. De laatste meters moest hij flink corrigeren om netjes op de centerline te komen. Daar stonden we weer netjes op de runway. Nu nog een klein stukje taxien naar de club en de eerste les was een feit!
 
In de de-briefing nog even gesproken en het logboek ingevuld. Volgende week weer, zelfde plaats, zelfde tijd! Hopelijk dan weer zo'n leuke les!
 
 
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap