De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:47:09     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 18: Kennismaken met navigatie

Een beetje in de rondte vliegen is natuurlijk leuk. Maar willen we van punt A naar Punt B dan is het makkelijk als we weten hoe we daar zo snel en efficiënt mogelijk kunnen komen. En als we een lange tocht gaan maken willen we ook graag weten hoe lang we er over gaan doen en hoeveel brandstof we mee moeten nemen om op onze bestemming te komen. Tijd voor een Navigatieplan!

Helaas ben ik tijdens mijn theorielessen nog niet toe gekomen aan het vak navigatie. Vorige week gaf mijn instructeur mij dan ook de opdracht mee om een navigatieplan in elkaar (proberen) te zetten voor een rondje polder. Thuis had ik al netjes de koersjes op de kaart uitgetekend en opgemeten. Een en ander ingevuld op het navigatieformulier en vandaag moest ik voor de les de wind hierop nog inrekenen om onze groundspeed (snelheid t.o.v. de grond) te kunnen bepalen. Als we de groundspeed weten kunnen we uitrekenen hoe lang we over een bepaalde leg doen. Daarnaast komt de wind uit een bepaalde richting, hierdoor zullen we weggeblazen worden en als we de opgemeten koersjes gewoon zouden volgen zal er niet veel van terecht komen. We moeten de richting waaruit de wind komt dus ook doorrekenen en de opstuurhoek bepalen. Daarnaast heb je ook nog het gegeven dat het ware noorden (Noordpool) niet gelijk is aan het magnetische noorden en dat ook ons kompas nog een kleine afwijking kent doordat de elektronische instrumenten in de cockpit het kompas beïnvloeden… Makkelijk hoor, de kaart is gebaseerd op het ware noorden maar het kompas wijst trouw naar een ander (magnetische) noorden. Veel rekenwerk dus.

Vanmiddag dus uit de meteo-info de wind opgezocht en alles in het plan gerekend, klaar voor vertrek! We hebben het volgende rondje gevlogen:

(Klik om te vergroten)

Al snel kwamen we er achter dat het toch niet helemaal klopte… Het was de eerste keer dat ik een navigatieplan maakte en ik had de fout gemaakt door de oppervlaktewind (wind op anderhalf meter boven de grond) te nemen ipv op een hoogte van rond de 1500 voet. En daar boven waait het toch een stuk harder… Het navigatieplan klopte dus niet geheel, maar gelukkig ben ik aardig bekend in Flevoland dus de navigatiepunten waren snel gevonden en we konden ons rondje netjes vliegen… Volgende keer dus de juiste windfactor gebruiken en dan zou het moeten kloppen!

Vervolgens terug naar punt Sierra (het verplichte meldingspunt) om de ATZ van Lelystad binnen te vliegen. Na de tweede landing was het weer genoeg voor vandaag en kon ik weer een vliegtijd van 1.15 uur bijschrijven in m’n logboek… Was weer een leuke les waarin ik weer veel nieuwe dingen heb gezien en geleerd!

O ja, de camera was mee en ik wilde graag wat foto’s maken. Helaas wilde de batterijen niet meewerken, die waren leeg dus weer geen foto’s… Jammer! Uhh, volgende keer beter?

Als het weer volgende week goed is ga ik dit rondje nog eens doen, maar dan in m’n uppie. Dus als ik de weergoden mag verzoeken?


Edit 13 januari 2007:
Helaas waren de weergoden niet gunstig gestemd afgelopen vrijdag. Met wind van 20 knopen oplopend naar 30 knopen met uitschieters tot 45 knopen was het niet verantwoord om te gaan vliegen. Een No GO dus. Hopelijk volgende week beter... Ik hou jullie op de hoogte...

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap