De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:45:49     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 15, een mijlpaal: SOLO!

Nadat ik eerder deze week hier op mijn site aangaf het eerste kleine hobbeltje (het behalen van het eerste theorie-examen) heb gehaald liep vandaag mijn les total anders af dan verwacht.
 
Vandaag stond het circuitvliegen weer op het programma, dus met name starts en landingen oefenen. Samen met Steef gingen we met de ABB op weg voor een serie landingen. Het weer was prima! Leuk, de serie starts en landingen gingen naar mijn idee redelijk, in ieder geval zo goed dat Steef niet hoefde in te grijpen. De wind stond dan ook bijna recht op de baan dus vandaag weinig last van die vervelende crosswind. Zo gezegd ging het redelijk. Hieronder en resultaat:
 
 
 
 
Na vijf landingen besloten we dat het goed genoeg was voor vandaag. Steef gaf aan Tommy nog even te willen tanken. Prima, op naar het tankstation en tanken maar… Nadat we hadden getankt moesten we even wachten op een ander toestel dat in de weg stond, ik was al weer gaan zitten en had m’n headsetje al weer netjes opgeruimd. Dat kleine stukje taxiën kon natuurlijk wel met de speaker aan, zodat we het radioverkeer tussen toren en ander verkeer toch konden volgen en als wij instructies zouden krijgen konden we deze toch nog opvolgen. Echter kwam het zover niet…
 
Steef vraagt vervolgens waarom ik m’n headset heb opgeruimd..?? Naja, dat laatste stukje taxiën kan toch wel met de speaker aan..?? Vervolgens komt daar dan de vraag: Of ik mij goed voelde en of ik het eens alleen wil proberen..??? Oeps… Maar natuurlijk! Direct is alles anders, iets waar ik totaal niet op gerekend had met m’n 13 uur in m’n logboek… Steef haalt de soloverklaring tevoorschijn en stapt vervolgens uit. En dan… Dan zit je daar helemaal alleen in dat grote vliegtuig… Spannend hoor, m’n hart voel ik in m’n keel kloppen, maar ik heb er vertrouwen is dat is het belangrijkste bedenk ik mij…
 
Daar gaat ie dan, netjes m’n checklist afgewerkt in m’n eentje en mij aangemeld bij de toren:
Ikke: Lelystad radio, PH-ABB
Toren: PH-ABB?
Ikke: First Solo, 1 p.o.b., Captains name De Munnik, PH-ABB
Toren: PH-ABB, Runway 23, lefthand circuit en veel succes toegewenst!
Ikke: 23, lefthand, bedankt!, PH-ABB
 
Daar ga ik dan, taxiën naar de run-up area om de run-up tests te doen, vervolgens naar het holdingpoint voor de 23 en na even gewacht te hebben op landend verkeer sta ik daar dan in m’n uppie opgelijnd en ready for take-off. En nog steeds heb ik er vertrouwen in, gelukkig maar!
 
Dan is er geen weg meer terug, gas vol open, rechts voeten geven en bij 50 knopen trek ik het vliegtuig langzaam de lucht in. Op 200 voet de CKMA checks en doorklimmen naar 700 ft. Waar ik overigens redelijk snel ben (Steef hoe zwaar ben je eigenlijk, dat scheelt een hoop zeg…) Vervolgens indraaien binnen het circuit en ik kijk naar rechts… Ja die stoel is echt leeg. Al die tijd ben ik alleen maar bezig geweest met handelingen en kijken en opletten. Nu heb ik pas de tijd om mij rustig te realiseren dat ik vlieg en helemaal alleen… Dat gevoel is toch echt een super gevoel! Maar geen tijd voor een vreugde dansje, inmiddels ben ik op downwind aangekomen en er is werk aan de winkel, eerst de downwind-checks dan goed kijken waar het overige verkeer zich bevind in het circuit, gelukkig was het erg rustig. Vervolgens indraaien naar base en het gas eraf, standje flaps en indraaien naar final… Gaat goed dacht ik zo…Nog even denk ik: ‘Niets vergeten’ maar ik had de checks volgens de vaste riedel gedaan dus alles moest goed zijn. Toch een vertrouwd gevoel, vaste lijstjes met checks in m’n hoofd. Steef zeg altijd: “wen je een vaste volgorde aan dan kan je niets vergeten” en het klopt, ik heb er gelukkig nog steeds vertrouwen in.
 
Dan de landing, alles gaat redelijk goed, ik kom we wat te hoog uit bij de baan drempel maar de baan is lang zat dus die extra marge is eigenlijk wel fijn voor z’n eerste keer. Vervolgens een redelijke landing, cvv op koud, flaps eraf en daar gaan we weer, rondje twee…
 
Het tweede rondje ging eigenlijk zoals het eerste, echter op final merk ik dat het toestel minder stabiel is, kijken naar m’n meters maar ik zit netjes op snelheid, dat het zal de wind wel zijn. Die was achteraf iets gedraaid en volgens mij ook een beetje toegenomen waardoor ik een klein beetje crosswind kreeg. De landing was niet echt een mooi, naja zeg maar slechte, ik ving te vroeg af waardoor ik weer ging stijgen en zo had ik redelijk wat baan nodig. Maar ik ben er gekomen, zonder kleerscheuren stond ik daar dan weer op baan 23.
 
Vervolgens taxiën naar de hangaar waar Steef al aan komt lopen. Dit was het dan: MIJN EERSTE SOLO en het was super! Steef, bedankt voor alles wat je mij toe nu toe geleerd heb, ik vind het super dat ik deze mijlpaal al heb bereikt!
 

M'n eerste landing gezien vanuit de toren

Smile... Beetje onscherpe foto maar ik ben blij!
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap