De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:12:58     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 13: Op naar Teuge (EHTE)

Vandaag hadden we dan eindelijk de vliegkaart nodig, op naar Teuge Airport (Deventer) om voor het eerst naar een vreemde luchthaven te gaan. Leuk en ook best spannend!
 
Nadat ik Tommy goed had gecontroleerd op eventuele gebreken konden we op pad gaan. Steef had mij op de vliegclub op de kaart en op Google Earth laten zien hoe het er in Teuge allemaal uitzag en herkenningspunten.

Teuge Airport gezien vanuit de lucht op Google Earth
Op de vliegkaart een koersje uitgezet van 120 graden richting teugen. We zouden onze navigatie starten vanaf het aquaduct bij Harderwijk. Vanaf dit punt zijn we de koers van 120 gaan aanhouden wat ons over de veluwe richting Apeldoorn zou brengen. Eenmaal boven de veluwe wijzig herkenningspunten en we blijven doorvliegen tot dat we in de verte twee plaatsen zien opduiken. Apeldoorn en Vaassen, we pikken hier de A50 op en ondertussen probeer ik Teuge te vinden… Na even goed kijken hebben we het veld in zicht en kunnen we ons opmaken voor de landing op Teuge. Eerst het verplichte meldingspunt opzoeken. Dan gaat de tijd erg snel, heel erg snel… Ik had mij natuurlijk helemaal getricht op het uitkijken naar het veld waardoor ik eigenlijk niet netjes afgetrimd was en ook de downwind checks nog moest doen… Snel Snel Snel dus.. En voor dat ik het weet zaten we al boven Sierra.  We gaan het circuit in en hoewel op de kaart het circuit groot lijkt waren we zo op downwind, base en vervolgens op final… Tijd gaat dus erg snel waardoor het in mijn ogen nogal rommelig ging.. Procedures kennen is dus nog belangrijker zodat je geen handelingen kunt vergeten en tijd overhoud om naar buiten te kijken en het veld te zoeken…


De (ongeveer) gevlogen route vanaf Apeldoorn... Klik voor een vergroting
Tenminste zo strak had hij moeten wezen!
De landing ging naar mijn idee al weer iets beter en daar staan we dan op de baan van Teuge… Een baan die een stuk kleiner is als op Lelystad… Best vreemd eigenlijk maar heel erg leuk… Vervolgens taxiën we richting het platform en vragen aan de toren waar we kunnen parkeren. We zetten Tommy in het gras langs de baan om vervolgens in het restaurant even een kop koffie te drinken…

Parkeren in het gras tussen de taxiway en de runway 

Maar eerst natuurlijk even de landing afrekenen…
Steef, dank voor de foto, je staat er zelf ook op! ;-)

Na de koffie weer tijd om terug te gaan… Tommy stond ons geduldig op te wachten.
Op de terugweg richting Lelystad was er aardig wat bewolking gekomen waardoor we boven de bewolking met een koers van 300 graden weer richting Harderwijk gingen…  

Wolken wolken en nog eens wolken, maar nog genoeg gaten om doorheen te vliegen...

Door de achteruitkijkspiegel ;-)  gezien... Toch makkelijk zo'n cockpit met alleen maar glas...
Na een (volgens mij) redelijk geslaagde landing op Lelystad zat de les er voor vandaag weer op… Was een super leuke ervaring, en ook er leerzaam, want dan denk je redelijk goed een circuitje te kunnen vliegen met alle handelingen vandien maar op een vreemde luchthaven waar je het veld moet zoeken en de herkenningspunten van het circuit moet zoeken is het toch even andere koek!
 
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap