De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:09:47     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 37: Naar Eelde?

Het weer was afgelopen vrijdag prima, prima voor mijn vlucht naar Groningen, ziet u zelf:

De voorspelling voor vandaag
De voorspelling voor vandaag

Radarbeeld van vanmiddag
Radarbeeld van vanmiddag

Niet dus! Een front van dikke regen en onweer trok van Zuid naar Noord. Op zich hadden we nog kunnen gaan alleen om terug te komen zou wel een heel groot probleem gaan worden.

De plannen werden dus iets aangepast en zouden een paar circuitjes gaan vliegen. Eenmaal aan het taxiën naar de run-up area werd door toren al gewaarschuwd voor onweer en embedded CB (verschollen Cumulonimbus bewolking) en daar wil je niet doorheen vliegen, dat kan ik verzekeren… (ja, mijn theorie-examen Meteo heb ik in de pocket).

Omdat we een aantal circuitjes zouden gaan doen samen met Steef de run-up onder het taxiën uitgevoerd waardoor we direct in take-off konden gaan. Vandaag had ik ook een passagier achterin, Bas, een nieuwe leerling van Steef vond het leuk om eens mee te kijken wat ook erg leerzaam is. Ik ben in het begin van mijn opleiding ook eens mee geweest met Sjoerd, hij heeft inmiddels al weer een aantal maanden bij brevet.

Een circuitje vliegen
Een circuitje vliegen

Na het eerste rondje werd het echt slecht, maar zoals Steef altijd zegt, we worden niet alleen mooi weer vliegers. Belangrijk is dat je ook in wat slechtere omstandigheden je bestemming nog kan bereiken, of misschien belangrijker nog, als de omstandigheden te slecht worden dat je uit het slecht weer weet weg te komen. Naja, vandaag hadden we niet veel keus. Na rondje twee werd het nog slechter en om ons heen zagen we al bliksem. Het derde rondje op 500 ft. door het circuit en besloten er een full-stop van te maken.

Ook merk ik dat procedures er erg goed moeten inzitten en dat een menselijk feit zich voordoet al er iets anders is als anders. Normaal gesproken vlieg je een circuit in Lelystad op 700 ft. Nu gaan we hem vliegen op 500 ft. in slecht weer met weinig zicht en een hoop regen. Er is dus iets anders als normaal, op downwind vergat ik dan ook m’n downwind checks te doen en werd in na een opmerking van Steef toch weer even op de feiten gewezen. Zo zie je maar weer…

Een korte maar wel leuke les. Alleen met mooi weer vliegen is leuk, maar ook deze omstandigheden zijn erg goed om mee te maken!

Bas heeft nog een filmpje gemaakt op zijn mobiele telefoon tijdens ons korte lesje. Hij zou hem mij toesturen, als ik het filmpje heb ontvangen dan zal ik hem jullie niet onthouden…

 Update 24 juli 2007:
Hieronder een tweetal filmpjes die Bas heeft gemaakt deze vliegles...

Een touch and go op runway 05:

 

Take-off runway 05:

 

Tot volgende week!

p.s. De lessen met de circuitjes vliegen kennen jullie denk ik al, dus vandaag geen Google track gemaakt…

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap