De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:42:39     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 31: Solo overzee

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Vandaag mijn eerste solo overland gemaakt, naja eigenlijk overzee, de Waddenzee om precies te zijn. Vandaag ging mijn les dus net als vorige week richting Texel. Echter vandaag een verschil, Steef (mijn vlieginstructeur) heb ik thuisgelaten. Een solo vlucht naar Texel dus…

Ik heb onderweg wat foto's kunnen maken. Vliegveiligheid gaat voor, dus de foto's maak ik op momenten dat het kan en maak ze door eigenlijk maar raak te klikken. Foto's zullen dus niet altijd even mooi zijn...  Tja, sorry vliegen gaat voor! Je zult dus geen foto's aantreffen gemaakt tijdens de take-off, in het circuit of de landing, daar heb ik gewoonweg geen tijd voor en dan heb ik mijn hoofd nodig bij belangrijkere zaken, vliegen! Tja, had ik dan toch Steef maar meegenomen.

Op Lelystad kom je ook niet allerdaagse vliegtuigen tegen, een Antonov An2
Op Lelystad kom je ook niet allerdaagse vliegtuigen tegen, een Antonov An2

Over de vlucht zelf valt niet zoveel te melden, het meeste werk vindt al voor vertrek plaats, en als je dit goed hebt uitgevoerd hoef je in de lucht niet veel te doen, naja behalve goed opletten en je navigatieplan uitvoeren en controleren of alles klopt met je plannetje. Voor vertrek had ik mijn navigatieplan al in elkaar gezet, ik had besloten een iets andere route als vorige week te vliegen want zo kon ik mooi een nieuw navigatieplannetje maken. Zo gezegd zo gedaan, navigatieplan gemaakt, notams bekeken, actuele weersituatie en voorspellingen bekeken, dus klaar voor vertrek. Eerst Tommy nog controleren, voltanken en vervolgens was ik ‘ready for departure’. Daar ging ik dus weer in m’n uppie, op naar Texel... Het weer was goed hoewel het zicht op boven de 1000 ft nogal tegen viel, een goede navigatie oefening dus!

De wind komt met 10 knopen uit koers 060, dus baan 05 in gebruik waar de wind bijna recht op stond. Na de take-off richting de kust van Lelystad om het Markermeer over te steken…

Ik laat de Flevocentrale achter mij...
Ik laat de Flevocentrale achter mij...

Daarna via Enkhuizen en Medemblik naar Den Oever. Na Medemblik ben ik gekloppen naar 2000 ft (buiten de Schiphol TMA 1) maar bij De Oever aangekomen besloot ik maar te dalen naar 1500 ft omdat het zicht niet echt optimaal was. Boven Den Oever zag ik Texel nog niet liggen, ik besloot zoals Steef had geadviseerd mijn koers naar Texel te sturen en na een paar minuten te kijken of ik Texel in zicht had. En na een paar minuten boven de Waddenzee te zitten kwam ik erachter dat Texel nog steeds op de oude vertrouwde plaats lag waar ze hoorde te liggen volgens de kaart. Ik kwam precies uit op het punt dat ik had bedacht…

Tja, daar zit je dan, in je uppie boven de Waddenzee. Steef... Steeeeeef waaaarrr bennn je....???
Tja, daar zit je dan, in je uppie boven de Waddenzee. Steef... Steeeeeef waaaarrr bennn je....???

Na een, al zeg ik het zelf, nette landing op Texel werd ik hartelijk begroet door Mike, de havenmeester van Texel. Na een kort praatje op de toren, lekker in het zonnetje op het terras een colaatje gedronken en mijzelf moed ingepraat voor de terugreis… Nee hoor, gelukkig was ik nog vol van vertrouwen. Dus na de cola Tommy weer opgezocht, even een kort rondje met wat checks zoals brandstof en olie en ik was weer klaar voor vertrek.

Tommy staat geduldig te wachten, ondertussen vallen de para's met bosjes uit de lucht
Tommy staat geduldig te wachten, ondertussen vallen de para's met bosjes uit de lucht

Taxien naar de baan, de duinen op de achtergrond
Taxien naar de baan, de duinen op de achtergrond

Een aantal minuten later sta ik klaar op baan 04 voor de take-off. Op een grasbaan starten met 1 standje flaps en vervolgens vol gas. Motor instrumenten controleren, toerental controleren, alles oké. Vervolgens trek ik Tommy voorzichtig los van de grasbaan om op een paar meter boven de baan te accelereren voor de klimvlucht. Een minuut later hang ik op 1000 ft en verlaat het circuit.

Het zicht is beter geworden, als ik op 1500 ft de corridor invlieg zie ik heel in de verte in de nevel een glimp van Den Oever. Vervolgens vlieg ik dezelfde route terug als de heenweg.

Ik laat Texel weer achter mij
Ik laat Texel weer achter mij

Een paar minuten later komt Den Oever weer goed in zicht
Een paar minuten later komt Den Oever weer goed in zicht

Overhead Enkhuizen
Overhead Enkhuizen

In de verte Lelystad
In de verte Lelystad

Bij de kust van Lelystad aangekomen klim ik naar 2000 ft om over het vliegveld te vliegen en hierna de daling in te zetten naar het meldingpunt Sierra. Het is rustig in het circuit van Lelystad, ik maak, om de vlucht af te sluiten, nog een touch and go en besluit voor vandaag met een full stop.

Het was een erg leuke vlucht, en stiekem geeft het een hele grote kick om helemaal alleen een complete vlucht uit te voeren naar een vreemde luchthaven… Vliegen is echt super!

p.s. Ik was op de heenweg vergeten mijn GPS te activeren, dus ik Google Earth vind je alleen de terugweg...

 Laatste reacties: (6)

He He... Dat werd tijd... Maar vanaf nu is het ook mogelijk om een reactie achter te laten via onderstaande formulier...

Hij werkt nog niet helemaal voor 100% zoals ik zou willen maar hij kan gebruikt worden!

Door: Pascal op 16-10-2006 05:20:05

I've made the trip out to Texel and back a few times, once with a detour over the city of Amsterdam and then North to the Island, and it never ceases to amaze me how nice it is there.

I also love the controllers at De Kooy are always a joy to deal with too. So tell me....how long did it take you to spot the airfield from the air the first time? :-)

Door: Claython op 07-06-2007 14:16:02

Hi Claython,
Tnx for your message! How are you?

The first time I went to Texel the grass around the runway wasn't cut for a very long time, so the runway was clearly visible. With some hints of my instructor I was able to find the field quickly...

Door: Pascal op 07-06-2007 14:27:38

Hoi Pascal,

Very nice to fly that distance alone. Even though you were confident enough, didn't you have moments where you hoped Steef was beside you?

I think I will be up for such a solo flight soon too, tomorrow being my 9th lesson... haha, I'll have to wait for like 6 months still most likely :)

Anyways... nice story.. keep it up.

Ton Klaassen
bloggers.nl/mijnppl

Door: Ton Klaassen op 07-06-2007 15:00:32

Hoi Ton,
Ja het is HEEL erg leuk om alleen te vliegen, echt, ik kan er nog steeds vol van zitten...

Nee, ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik mijn instructeur miste, eigenlijk is het wel lekker rustig (sorry Steef), nee hoor gekheid! Ik heb eigenlijk wel constant het gevoel gehad dat ik er klaar voor was. Had m'n plan getrokken en voor mijzelf (samen met Steef) de limiten zoals minimaal zicht ed. bepaald. Voor de les rustig voorbereiden en alles rustig doorkijken zoals de landingschart waarop het circuit staat, dus ik ging met een goed gevoel op pad en kwam met een nog beter gevoel terug!

Jij ook heel veel succes met je lessen, jij zal voordat je Solo mag eerst je RT moeten hebben denk ik of niet vanwege EHRD.. Ik moet zowel m'n theorie als praktijk RT nog halen, net als nog een paar andere theorievakken, ik ben dus nog laaang niet klaar... Het is ook handig als je je Medical alvast in orde hebt ver voor je Solo, mocht het er toch ineens in zitten dan heb je die alvast!

Door: Pascal op 07-06-2007 15:30:04

Hoi pascal,

Ik mag binnenkort op voor RT examen. Ik doe het nu veelal al in het vliegtuig tijdens de lessen. Maar ik moet a.s. woensdag op voor mijn medical (doe een Class I). Daarna mag ik pas solo (tja..was te laat met het af laten nemen van de Medical).... Maar solo overland.. dat is nog wel eventjes wachten denk ik....

Groeten
Ton

Door: Ton op 08-06-2007 19:53:37

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap