De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:44:42     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 29: Flugplatz Arnsberg

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Vandaag een erg leuke vlucht gehad, we zijn naar Duitsland geweest. Om precies te zijn naar het vliegveld van Arnsberg-Menden (EDLA) even ten zuid-oosten van Dortmund in Sauerland. Erg leuk om mee te maken en een keer anders dan het vliegen boven de platte pannekoek van Nederland.

De keuze voor dit veld was niet zomaar. Mijn vliegclub organiseerde daar deze week een vliegkamp. Op het veld is een hotel aanwezig en de mogelijkheid om te kamperen. Vorige week stelde ik Steef voor om tijdens mijn wekelijkse les een bezoek te brengen aan dit veld. Een leuke trip en een goede oefening voor de navigatie. Zo gezegd zo gedaan…

Donderdagavond thuis het navigatieplan opstellen en de route uitstippelen
Donderdagavond thuis het navigatieplan opstellen en de route uitstippelen

Vrijdag was ik al op tijd op het veld. De dag na Hemelvaart, ik had een dagje vrij genomen van het werk, eindelijk eens een dagje vrij, heerlijk… Voor een vlucht naar het buitenland is het verplicht een flightplan op te gegeven. Je geeft hiermee aan de autoriteiten aan wat je van plan bent, welke route je gaat volgen en met welk toestel je gaat vliegen. Mocht er onderweg iets gebeuren waardoor je niet op je bestemming aankomt dan gaat er bellen rinkelen en wordt er een Search and Rescue opgestart. Zo’n flightplan is dus puur voor je eigen veiligheid.

Ook zijn er wat afwijkende regeltjes, bij de grens overschakelen naar andere verkeersleiding enz. Een buitenlandvlucht vergt dus nogal wat meer voorbereiding. Zo gezegd zo gedaan en net na 12.00 uur stijgen we op van baan 23 van het veld in Lelystad. De route gaat vanaf Harderwijk richting Apeldoorn, Zutphen, Ruurlo, Winterswijk. Hierna passeren we de grens en schakelen over naar de Duitse verkeersleiding, vanaf daar vliegen we naar een navigatiebaken bij Munster, van daaruit richting Werl. Net onder Werl ligt het veld van Arnsberg-Menden.

De navigatie loopt goed, al snel komen we erachter dat de opstuurhoek voor de wind iets minder is als verwacht (volgens de meteogegevens). Maar we volgen netjes ons lijntje op onze kaart en komen na elke leg netjes uit zoals ik had berekent. Na 1 uur en 30 minuten komen we aan boven Werl even daarna zien we het veld op de top van een heuvel liggen.

Het veld op de top van een heuvel
Het veld op de top van een heuvel

Final EDLA
Final EDLA

Short Final EDLA
Short Final EDLA

Super short Final...
Super short Final...

Op het veld aangekomen worden we al begroet door Dolf, de flight officer tijdens het vliegkamp. Na het landingsgeld van maar liefst 5,25 euro te hebben afgerekend gaan we richting het restaurant op het veld. Op het terras voor het restaurant treffen we nog andere leden van de club. We kunnen lekker buiten van het zonnetje genieten op het terras met uitzicht op de baan.

De toren van Arnsberg-Menden
De toren van Arnsberg-Menden

Na de lunch (de keuken was al dicht maar Herr Esser wist toch nog een worst mit Kartoffelsalad uit de keuken te toveren) en een kop koffie is het tijd om de meteo gegevens op te vragen voor te terugreis en het navigatieplan in te vullen. Nadat Steef de halve computer opnieuw heeft geïnstalleerd en de ISDN verbinding eindelijk tot stand wilde komen kunnen we de meteo gegevens via het KNMI tevoorschijn krijgen op het scherm van de self-briefing computer op het veld van Arnsberg. Na Tommy nog even te hebben voorzien van een slok benzine ga we weer terug naar ons vertrouwde veldje in de polder.

Tommy nog even voorzien van brandstof
Tommy nog even voorzien van brandstof

Een andere clubkist op Final
Een andere clubkist op Final

We volgen dezelfde route terug als op de heenweg, naja bijna dezelfde, Steef stelt voor een stukje af te snijden en het VOR baken HHM (Munster) verderop te intercepten. Vervolgens vervolgen we de geplande route. 1 uur en 30 minuten later zetten we Tommy met beide benen weer op de grond op onze thuishaven Lelystad na een leuke vlucht.

Op de terugweg komen we over Teuge (Deventer), hier kan je mooi de nieuwe verlengde baan zien liggen...
Op de terugweg komen we over Teuge (Deventer), hier kan je mooi de nieuwe verlengde baan zien liggen...

Ik vond het super leuke vlucht, ik ben erg tevreden! Volgende week naar Texel…


 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap