De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:42:52     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 27: Vliegen is anders dan autorijden

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Je kent het wel; je wil ergens naar toe, dus je stapt in de auto, programmeert je Tom Tom en gaat rijden. De Tom Tom geeft aan waar je moet afslaan, dus gas geven, opletten, je aan de verkeersregels houden en dom de aanwijzingen op het schermpje opvolgen.

Bij vliegen gaat het net allemaal eventjes anders. Tijdens mijn PPL opleiding worden zo weinig mogelijk (eigenlijk geen) moderne hulpmiddelen gebruikt. Dus geen GPS aan boord waarop we vliegen, natuurlijk kunnen we die gebruiken ter controle van onszelf maar het vliegen zelf gebeurt zonder moderne hulpmiddelen op onze basisinstrumenten. De instrumenten die belangrijk zijn voor het navigeren zijn het magnetische kompas, de koerstol en de klok om de tijd in de gaten te houden. Daarnaast hebben we een recente vliegkaart nodig en ons navigatieplan. Ook is het belangrijk om te weten hoe sterk de wind waait en wat de windrichting is. Nu kan de route worden bepaald en kan het navigatieplan worden opgemaakt.

Afgelopen vrijdag stond een navigatievlucht naar Hoogeveen (EHHO) op het programma. Deze les is het wel gelukt een GPS track te maken. Gewapend met vliegkaart en navigatieplan op schoot ging is samen met Steef op weg naar Hoogeveen. Zoals je in Google Earth kan zien vanaf Lelystad via Dronten, Ramspol naar Meppel. Vanaf Meppel is Hoogeveen al duidelijk te zien in de verte en ter hoogte van de snelweg bij Hoogeveen zien we de luchthaven van Hoogeveen al liggen. Hier stopt ons Navigatieplan, we hebben onze bestemming bereikt en pakken nu de approach kaart van Hoogeveen op schoot zodat we de landing kunnen gaan inzetten.

Een nieuwe luchthaven voor mij, ik was nog niet eerder op Hoogeveen geland, en Hoogeveen heeft een grasbaan, ook nieuw voor mij. Daarnaast ligt dit vliegveld ook dicht tegen de bebouwing waardoor je op final laag over een bedrijventerrein gaat. Dan wordt het ineens toch heel druk m’n hoofd, want ik ben aan het vliegen, moet de daling inzetten, het approach kaartje in de gaten houden om het circuit netjes te vliegen, de radio bedienen en ook de baan in de gaten houden… Ik merk dan ook dat veel ervaring en veel oefenen van essentieel belang is om alles netjes en vloeiend te doen. Nu moet ik nog nadenken om alle verschillende acties uit te voeren en straks moeten veel zaken vanzelf gaan. Het circuit was dan ook niet erg strak en op final moest ik nog aardig wat snelheid en hoogte kwijt maar de volgende keer gaat het vast beter. Dan de landing, net na touch down begint alles te schudden en rammelen, wat een verschil zeg met asfalt. Ik heb het gevoel dat het toestel uit elkaar trilt, gelukkig stelt Steef mij gerust…


Final Hoogeveen Airport

Na op de toren te hebben betaald voor de landing en een colaatje op het terras verder gaat we weer richting Lelystad. Terug heb ik een andere route gekozen, vanaf Hoogeveen richting Nieuwleusen, het eerste checkpoint ligt bij de A28 ter hoogte van de Koperen Hoogte. Vervolgens vliegen we langs Zwolle richting de Molenbrug bij Kampen. Van Kampen via Dronten weer terug naar EHLE, het vliegveld van Lelystad. Terug was mij aandacht een beetje verslapt en Steef vond dat ik netter moest vliegen, en terecht! Ik had aangegeven dat ik op 2000 ft. zou vliegen en vloog op 1850 ft, ook hielt mijn koers niet vast waardoor ik iets uit koers raakte. De laatste leg ging het al weer iets beter en volgens mij was Steef redelijk tevreden.

Volgende les navigeren naar Texel!

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap