De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:43:29     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 26: Solo poldernavigatie

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Vandaag is het zaterdag, 21 maart… Het weer is goed, om in vliegtermen te blijven: CAVOK! Al lange tijd stond de solo navigatie op het programma, het rondje polder dat ik in Les 18 samen met Steef had gedaan zou ik nog een keer, maar dan solo doen… Vandaag was het de prima weer dus tijd voor de Solo navigatie.

Eerst zou ik met Steef één circuitje doen om te kijken hoe het gaat en daarna zou ik alleen gaan. Zo gezegd zo gedaan, alle formaliteiten afgewikkeld, checks uitgevoerd en enige tijd later hangen we in het circuit al weer op final voor een Full Stop. Ik zet Steef voor de toren af zodat ik alleen verder ga…

Mijn navigatie plannetje had ik vanmorgen thuis uit opgezet want ik had al zo’n vermoeden dat het er vandaag wel eens in kon zitten… Dus Steef afgezet en ready to go! Tijdens het circuitje met Steef kwam ik er achter dat ik vergeten was m’n telefoon uit te zetten, dus voor dat ik alleen op pad ging even mijn telefoon uitschakelen … Spannend… Kennelijk was het toch wel spannend want op een of andere reden heb ik niet alleen m’n telefoon uitgezet maar ook m’n GPS programmaatje dat de lijntjes op de Google kaart kan tekenen... Er jammer want nu heb ik alleen de GPS track van het eerste kleine ministukje samen met Steef… Naja, volgende keer beter! Dit is ongeveer de te vliegen route:

Daar ga ik dan weer alleen, het begint al steeds wat vertrouwder aan te voelen om alleen met Tommy op pad te gaan… Ik weet hoe alles werkt, wat de procedures zijn en wat ik moet doen. Toch blijft het nog wel spannend, hoe zal het gaan, wat nu als ik ander verkeer tegen kom dat mij niet ziet… Of wat nu als het erg druk is in het circuit, kom ik er dan wel tussen..?? Naja, ik kan vliegen dat is het belangrijkste, ik weet hoe ik de kist in de lucht moet houden en wat ik moet doen om te corrigeren, landen moet ook lukken dus geen probleem toch..??

Ik ga hetzelfde rondje doen als in les 18, eerst naar de KPN toren in Lelystad. Vervolgens de Ketelburg (brug tussen de Noordoostpolder en de rest van Flevoland), Roggebot brug (bij Kampen), Brug Elburg, Aquaduct Harderwijk, Stichtse brug (A27 bij Huizen) en als laatste de Hollandse Brug (A6 bij Muiden). Vervolgens vlieg ik weer terug naar punt Bravo waar ik het navigatieplan sluit…

Alles ging zoals gepland, het was een mooie dag met een lekker zonnetje, dus thermiek in de lucht waardoor ik af en toe een klein beetje aan het stijgen was, dus corrigeren, maar als ik dan weer boven water kwam was de thermiek minder waardoor ik iets ging dalen. Het was dus constant opletten en corrigeren. En zorgen dat ik rond de 1300 ft hoogte blijf. Een gedeelte van deze vlucht ging door de Schiphol TMA 1, hier mag in absoluut niet boven de 1500 ft komen en dus opletten geblazen. Daarnaast moest ik natuurlijk ook mijn navigatieplan volgen en de koersjes sturen, en onderweg mijn navigatieplan bijwerken en administreren hoe laat ik bij elk checkpoint aankom. Voor zo’n eerste keer alleen in de lucht met een navigatieplan op schoot toch best druk… De tijd vliegt dan ook letterlijk en figuurlijk om… Maar volgens mij ging het goed, alleen bij het laatste track ben ik iets uitgelopen in de tijd, ik denk dat de wind iets toegenomen was…

Helaas dus geen GPS track, maar ik heb af en toe wel kans gezien om een foto uit de losse hand te schieten, niet onaardig gelukt al zeg ik het zelf…Natuurlijk gaat het vliegen altijd voor, op de tweede plaatst het genieten van het vliegen en prachtige uitzicht en in de derde plaats ik heb een paar foto’s kunnen maken onderweg…


1300 ft, 90 knots

Navigatieplan en de kaart op schoot...

Harderwijk (dolfinarium)

Tulpenvelden bij Harderwijk

Huizen
 
Almere

Ik had Tommy vandaag gereserveerd van 13.00 – 15.00 uur, maar om 14.30 uur kon ik pas beginnen aan mijn navigatievlucht (ik moest eerst de wind nog in mijn navigatieplan rekenen en het rondje met Steef) die ruim een uur zou duren. Na mij was Tommy niet geboekt, tenminste dachten we. Na terugkomst op het veld om 15.45 uur zag ik Steef plotseling staan zwaaien bij het fuel station. Kennelijk was het de bedoeling dat ik ging tanken. Kennelijk had Frank (www.vliegmetfrank.nl) nog een vluchtje gepland. Sorry Frank, maar we hadden echt niet gezien dat jij geboekt had… Ik hoop dat het toch nog leuk was op Hoogeveen!

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap