De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:12:19     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 24: Instrumentvliegen

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.
VFR (Visual Flight Rules) vliegen betekent dat je te allen tijde voldoende zicht moet hebben tijdens het vliegen om te goed te kunnen oriënteren. Ik praktijk wil dit dus zeggen dat we dus niet door wolken heen vliegen en deze dus ontwijken tijdens onze vlucht. Indien het niet mogelijk is de gehele vlucht met voldoende zicht te vliegen kunnen we dus niet vertrekken.

Toch kan het voorkomen dat je op een prachtige dag vertrekt voor een tocht en ondanks een goede voorbereiding toch in slecht weer terecht komt of een wolk invliegt. Hierdoor is het zicht ineens ver teruggelopen en dit kan zelfs resulteren in totaal desoriëntatie. Dan is het belangrijk zo snel mogelijk uit het slechte weer te komen. In zo'n geval maak je direct een 180 graden bocht en vlieg je de wolk weer uit.

Bij goed zicht kijken we ongeveer 95% van de tijd naar buiten, naar de horizon. Daaraan kunnen we zien of we recht vliegen of een bocht maken en of we stijgen of dalen aan de positie van de neus van het vliegtuig t.o.v. de horizon. De andere 5% kijken we binnen op onze metertjes en controleren we of wat we buiten zien klopt met wat we binnen zien op onze meters. Bij slecht of geen zich hebben we dus een probleem, geen horizon meer te zien aan de hemel. We moeten dus op onze instrumenten vertrouwen... En das nog niet zo gemakkelijk.

Donderdag stond dit onderdeel op het programma. Zoals je kan zien in Google Earth zijn we na de take-off richting het Markermeer gegaan. Boven het water is het vaak wat nevelig en meestal in de verste verte niet veel te zien. Mooie plaats dus om te oefenen. Iets waarvan ik dacht dat het erg simpel was valt dus best tegen. Ik kreeg de opdracht om niet meer buiten te kijken en alleen op m'n meters te vliegen.

Instrument vliegen

De metertjes in het vliegtuig lopen altijd iets achter, dus als je op de meter kijken en je ziet dat je aan het stijgen bent ga je corrigeren, maar omdat de meter iets later reageert corrigeer je snel te veel waardoor je in een daalvlucht bent gekomen. Eindelijk vliegen we weer horizontaal maar kennelijk hebben we niet goed op onze andere metertjes gelet want we zitten al weer in een lichte bocht. Iets wat je dus aan je gevoel niet merkt...

kunstmatige horizon
De kunstmatige horizon, een belangrijk instrument bij weinig zicht

Hierna zijn we weer richting Lelystad gevlogen voor het oefenen van een noodlanding. Deze ging al een stuk beter al de vorige keer. Hierna wilde we nog een noodlanding simuleren op de luchthaven. We komen dus op 1500 ft. Over het veld en boven het veld gaat het gas eraf...l Helaas wordt het net daarna erg druk in het circuit dus besluiten we er een gewone landing van te maken... Hierna nog wat landingen geoefend die naar mijn idee telkens beter gaan...

noodlanding
De noodlanding, wij proberen meestal een akker of veld te vinden op om te landen i.p.v.
een snelweg, de kans dat je een auto tegenkomt is redelijk groot...

Tot volgende week!

 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap