De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:42:28     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Examentraining

Download het flight path van deze vlucht in Google Earth.

Examentraining is begonnen, en dat is hard werken! De afgelopen weken heb ik mijn vooral geconcentreerd op het halen van mijn laatste theorie examen, spintraining en nog een solo vluchtje om m’n solo tijd compleet te maken.

De afgelopen les was de eerste in de reeks van de examentraining. Lessen waarbij in samen met Steef een hoop speciale manoeuvres en oefeningen ga oefenen die er voor het examen allemaal heel goed in moeten zitten zodat ik ze netjes en veilig kan uitvoeren. Afgelopen les is echter wel gebleken dat het niet allemaal vanzelf gaat en dat er nog wel even aan gewerkt mag worden. Vooral de procedures moeten nog even goed in m’n hoofd geramd worden, iets waar ik de laatste tijd eigenlijk te weinig tijd aan heb besteed.

Afgelopen les zijn verschillende oefeningen aan bod gekomen. Er stond een flinke wind en vooral op lage hoogte was het een beetje turbulent. De steile bochten, stalls, noodlanding ed zijn allemaal uitgevoerd met toch een flinke lijst met verbeterpuntjes van Steef z’n kant, en terecht!

Even een voorbeeld: De noodlanding is een uitgebreide procedure die er heel goed in moet zitten. In een noodsituatie moet ik kunnen vertrouwen op de zaken die ik heb geleerd en moet ik niet meer na te hoeven denken hoe ik de procedure moet uitvoeren. Noodlanding heb ik al een aantal keren geoefend en eigenlijk altijd boven de polder. Deze les gingen we richting kampen, in de buurt van kampen trek Steef het gas dicht en meld dat we een noodlanding gaan doen. Op dit moment zit ik rond de 1400 ft. nu merk ik dat het ineens anders is als anders. Ik zoek namelijk naar een windmolen om de windrichting te kunnen bepalen (fout, maar kennelijk heb ik hier altijd gebruik van gemaakt). Je vliegt eigenlijk altijd tegen de wind in landen om je snelheid t.o.v. de grond zo laag mogelijk te houden. Maar een probleem, geen windmolen te bekennen. Ik raak in de war maar bedenk dat ik ben opgestegen vanaf baan 23. Windrichting is dus in de buurt van 230 graden. Ondertussen ben ik al weer wat kostbare hoogte verloren. De noodlanding-procedure was al weer een beetje weggezakt dus het uitvoeren van de handelingen gaat alles behalve soepel, probleem twee dient zich aan. In de polder zijn allemaal mooie lange velden en je hoeft niet lang te zoeken naar een geschikt veld. Nu vlieg ik boven het oude land met allemaal kleine lapjes grond waar de koeien geduldig staan te grazen. Het uitzoeken van een veldje neemt dus teveel tijd in beslag en ondertussen kom ik steeds dichter bij de grond. Oftewel, deze noodlanding is niet echt een succes worden… Ondanks dat ik letterlijk niet met de voetjes op de grond sta, sta ik figuurlijk toch weer even met beide benen op de grond.

Kortom, er staat mij nog wel wat werk te doen. Maar ik heb er wel vertrouwen in hoor! Aankomend weken zal ik veel tijd investeren in het herhalen van de procedures en oefeningen. Ik hou jullie op de hoogte!

O ja, Mariëlle was mee. Ook een leerling bij onze club, hieronder nog een paar fotootjes die gemaakt zijn door Mariëlle tijdens de vlucht…





 Laatste reactie:

Maak je geen zorgen hoor, da's heel normaal dat je tijdens zo'n eerste examentraining dingen verkeerd doet. Mijn eerste examentraining was ook bepaald geen succes. Door de volgende trainingen er snel achteraan te doen is m'n zelfvertrouwen gegroeid, en kwamen de riedeltjes er snel in.

Succes! (en niet alleen met de examentraing ;-) )

Door: Marcel op 24-09-2007 20:52:12

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap