De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 01:09:58     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Examen!

Afgelopen vrijdag gevlogen, en het resultaat was deze foto:




Ja, het was dan eindelijk zover, na drie eerdere pogingen om het examen te gaan doen was het de vierde keer dan echt raak. Eindelijk was het weer goed genoeg om mijn examenvlucht te vliegen. En zoals de bovenstaande foto zich laat raden: GESLAAGD!

Eindelijk was het dan echt zover. Donderdag heb ik na ongeveer drie weken niet te hebben gevlogen nog een les met Steef gedaan, in sneltreinvaart nog even de oefeningen doorgenomen en dat ging op enkele slordigheidjes redelijk goed. Op naar de vrijdag dus, en hoewel ze voor vrijdag weer niet echt goed weer hadden voorspeld hield in de moet erin.

Vrijdagmorgen, natuurlijk direct achter de computer om de laatste weerberichten en met name de voorspellingen voor vrijdagmiddag te bekijken. Het was in de ochtend nog niet echt goed weer, slecht zicht, lage bewolking, veel wind en motregen… Maar de TAF maakte mij blij, in de loop van de middag zou het beter worden. Nog wel af en toe een geïsoleerde bui waarbij de wind zou toenemen en het zicht zou teruglopen, maar ik had goede hoop.

Op naar Lelystad, eerst even langs de toren om de meteo informatie uit te draaien en de Notams op te halen. Ik had een vlucht voorbereid naar Antwerpen (EBAW) dus ook de gegevens voor Belgie had ik nodig. Daarna richting de club waar nog niemand aanwezig was, dus eerst maar een pot koffie gezet en aan het werk. Er moet nog veel gebeuren, een korte impressie van de voorbereidingen die ik nu kon doen:
- Meteo informatie, verwachtingen en weerkaartjes bekijken
- Notams doornemen en uitspitten
- Navigatieplan verder uitwerken (nu wist ik de te verwachten wind)
- Start en landingsafstanden berekenen (nu wist ik de wind, temperatuur en luchtdruk)
- Crosswind berekenen
- Brandstof berekening
- Vliegplan verder afmaken en tijden invullen

De overige vluchtvoorbereiding had ik allemaal thuis al netjes gedaan dus alleen de zaken waarbij de wind, temperatuur en luchtdruk van belang waren hoefde ik nog te doen. Ondertussen waren Steef en de vaste flight officier Theo ook aangekomen op de club en Steef was al druk bezig met ramen van de PH-VFA netjes op te poetsen (top hoor zo’n instructeur!).

De crosswind was vrij fors, maar binnen de limieten. Omdat bij de approach en de landing de wind van grote invloed is besloten Steef en ik toch nog maar één landing te gaan doen, om even het gevoel van de wind te krijgen, en hij was inderdaad vrij fors te noemen, zo’n 11 knopen crosswind. Maar ja, ik besluit de wind geen spelbreker te laten worden en hou de moet erin.

Terug op de club was het inmiddels 11.30, nog maar een half uur en dan zou de examinator tegenover mij zitten, spannend… Nog snel een broodje gegeten en wat gedronken en toen was het zover!

Het examen begon met de vluchtvoorbereiding, dus de vlucht naar Antwerpen. Hij wilde graag zien wat ik had voorbereid en stelde vragen. Ik mocht nog even van een vliegveld hoog in de bergen laten zien dat ik ook de start en landingsafstanden “live” kon berekenen en de drukhoogte goed kon bepalen… Tot zover was ik tevreden en hij ook. Na een paar minuten geloofde hij het wel en gingen we over op de algemene kennis van het vliegtuig en het vliegen, en dan met namen eventuele problemen die je kan verwachten. Ondermeer vragen over de ijsvorming in de carburateur, uitvallen van elektrisch systemen, magneten die niet kortsluiten en ga zo maar door… De meeste vragen kon ik snel beantwoorden en na een half uur had hij het wel gezien. We gaan vliegen zei hij!

Ik kon alvast met de pre-flight inspectie van het toestel beginnen en hij zou zo komen. Vervolgens was ik al klaar met m’n rondje, voordat hij er was. Nog een paar kleine vragen over het toestel (pitotbuis en wat als deze verstopt zit ed). Na het instappen vertelde hij mij dat we de vlucht naar Antwerpen gingen vliegen maar dat we onderweg een uitwijk zouden krijgen en dus niet zouden aankomen in Antwerpen maar weer terug zouden komen op Lelystad. Dit om te voorkomen dat ze op de toren dachten dat ik echt naar Antwerpen zou gaan. Na mijn checklist te hebben afgewerkt de toren opgeroepen: ‘PH-VFA, 2 hours local flight, starting with touch-and-go’s’. Ahh…”, zegt de toren, “zeker examen..??” Kennelijk een bekende oproep voor het examen… Naja, het echte werk moet dan nu gaan beginnen!

We beginnen met de landingen, dit omdat de wind rond buien zou kunnen toenemen en hij momenteel al aardig fors was. Eerst een normale landing, omdat de crosswind fors was besluit ik met twee standen flaps te landing ivm drie standen. “Prima, goed besluit” geeft hij aan, maar de volgende wil ik toch graag zien met drie standen flaps. Oké, zo gezegd zo gedaan, door de derde stand wel wat extra weerstand dus ook meer last van de wind, maar wel komen netjes uit en de landing was aardig. Vervolgens een flapless landing, die was best mooi vond in en als laatste een glijlanding vanaf 1000 ft. Net voor de landing roept hij dat de baan is geblokkeerd en ik start door. Vervolgens verlaten we het circuit en ga ik m’n navigatieplan pakken. Ik krijg opdracht om op 1400 ft te vliegen.

Net op het moment dat ik m’n eerste checkpoint wil gaan noteren geeft hij aan dat we vanaf het volgende checkpoint (het VOR baken PAM) gaan uitwijken naar Alkmaar. Hij geeft aan dat hij de controls wel even overneemt zodat ik even rustig een koers kan bepalen en de tijd berekenen. Hij wil exact weten hoe laat we boven Alkmaar zullen zijn. Het was erg fijn dat hij de controls even overnam want het was redelijk turbulent af en toe. Naja, binnen een minuutje kon ik hem de koers en de aankomsttijd geven.

Vervolgens stuur ik de koers naar Alkmaar, maar zie al snel dat we minder snel gaan als verwacht. De bovenwind was zo’n 25 knopen volgens de voorspelling maar om ons heen zit af en toe een bui, de wind was dus een stuk sterker als berekend en we vliegen precies pal tegen de wind in. Bij mijn eerste checkpoint ongeveer halverwege de track kom ik al twee minuten later aan, ik meld hem dit en vertel dat de wind waarschijnlijk sterker is als volgens de voorspelling. Hij geeft aan dat dit inderdaad zo is en dat de wind misschien wel 35/40 knopen zou zijn. Nieuwe aankomsttijd berekend en enige minuten later komen we boven Alkmaar waar hij trots het AZ station laat zien. (Hij is geboren in deze regio). Ondertussen vlieg ik nog steeds op 1400 ft. Het schiphol gebied begint op 1500 ft, dus niet veel marge, maar op zich genoeg. Maar ik had al wel voor mijzelf bepaald dat het mij absoluut niet mocht gebeuren dat in ongemerkt de Schiphol TMA binnen zou vliegen. Angstvallig hield ik dan ook de hoogtemeter nauwkeurig in de gaten. En met de turbulentie die af en toe op ons pad kwam moest ik bijna de hele constant vlucht corrigeren. Maar rond de 1400 ft zijn we netjes gebleven.

Vervolgens was het tijd voor was oefeningen (op 1400 ft!) de Clean stall en Approach to stall en steile bochten. Ik gaf nog aan dat stalls niet onder de 2000 ft mochten, maar dat we in dit gebied niet hoger konden als waar we nu zaten, op 1400 ft. Hij vond 1400 ft prima dus ga je gang! Zo gezegd zo gedaan… Daarna nog even een motorstoring gesimuleerd en een noodlanding vanaf 1400 ft. Door de sterke wind had ik bedacht maar niet eerst naar downwind te draaien en direct naar base te draaien. Dat was een goede beslissing…

Vervolgens een nieuwe uitwijk, nu richting Enkhuizen. Ik had koers 055 berekend, maar de examinator gaf aan dat ik koers 050 moest sturen, dit ivm de wind. Naja, prima… Echter na een paar minuten zag ik al dat we te noordelijk uitkwamen en gaf dit aan. “Nee, koers 050 is prima”gaf hij aan, vervolgens gaf hij aan dat hij de dijk van Enkhuizen naar Lelystad nog niet zag liggen voor hem. Nee dat klopt want die zou ook rechts van ons moeten liggen, dus gaf dit subtiel aan. Hij hielt vol, hij zou toch daar ergens moeten opkomen… Naja, dacht ik, het zal wel maar hij ligt toch echt rechts, ik zag precies om m’n kaart waar we waren en zag het IJsselmeer al recht voor ons. Dus ik gaf aan dat ik zeker wist dat ik m’n koers moest aanpassen om bij Enkhuizen te komen. “Prima”, gaf hij aan, “Ik wilde even kijken of ik je in de war kon brengen”. Helaas dus niet gelukt want een paar minuten laten vlogen we boven Enkhuizen.

Nieuwe uitwijk, nu naar Dronten. Ahhh, bekend terrein dacht ik. Inmiddels de wind vol in de rug dus in no-time waren we bij Dronten, onderweg nog even gesproken over de tienduizenden vlieguren die hij had gemakt, dat hij testpiloot was geweest bij Fokker en Airbus en dat hij ook onze prins Willem Lex heeft leren vliegen. Vervolgens gaan we terug naar punt Bravo (het nieuwe meldingspunt dat is ingesteld na het vreselijke ongeluk van een aantal weken geleden). Dit mocht ik visueel doen als ik zou denken dat te kunnen. Oké, prima!

Vervolgens het circuit in en sluiten we af met een landing naar keuze. Een normale dan maar met twee standen flaps. Vervolgens de baan af en naar de hangaar… Nu begon ik te denken, “Zou hij het goed vinden…”, “Volgens mij heb ik geen echte fouten gemaakt, en zeker geen grote”… Nadat de motor uitgaat geeft hij me de hand waar ik al zolang naar uitkeek, “Gefeliciteerd!”

Erg leuk want bij binnenkomst op onze club werd in meteen gefeliciteerd door iedereen en m’n naam werd direct door Dolf op het bord met geslaagden bijgeschreven. De examinator was tevreden, hij had een paar kleine puntjes maar gaf aan dat ik netjes had gevlogen en gaf Steef een groot compliment door het zeggen dat hij mij netjes had opgeleid! Een heleboel papierwerk nog te gaan maar het zat erop.

Vervolgens samen met Steef nog een biertje gedronken en op naar huis. Moe van deze intensieve dag maar zeker voldaan! Jippie, ik heb m’n brevet!

Direct de papieren voor de aanvraag met de benodigde handtekeningen en m’n logboek op de post gedaan, nu zal het dus komende weken onder brievenbus wachten worden tot dat het groene papiertje eindelijk bij de post zit…
 Laatste reacties: (12)

Gefeliciteerd ACDA !!!! Leuk verslag, gelijk weer herkenning met mijn eigen examen.... erg cool! Geniet ervan!

Door: martijn op 24-11-2007 13:52:58

Gefeliciteerd!

Viermaal is scheepsrecht zullen we maar zeggen! ;)

Nu maar hopen dat het ivw een beetje snel is.

Grtz

Rob

Door: Rob op 24-11-2007 13:53:03

He Acda!

Nogmaals gefeliciteerd man! Een mooie periode afgesloten, op weg naar de volgende!

Murdock

Door: Frank op 24-11-2007 13:54:14

van harte Pascal! geweldig gedaan!
Welkom bij de FlyBloggers?!

Door: Guus op 24-11-2007 14:57:52

Proficiat Pascal,

Profiteer van dit voorkeur recht om te kunnen vliegen.

Wij hopen je een keer te zien op EHBK.

Groet,

William. PPL EHBK

Door: William Zwartepoorte op 24-11-2007 15:53:43

Gefeliciteerd met het behalen van je brevet.
Wat moeten we nu elke week lezen.... ;-)

Door: Erik op 24-11-2007 18:49:50

Hey Pascal, dat is goed nieuws. PROFICIAT!

Zo te lezen is het ondanks de verre van ideale omstandigheden erg goed gegaan. Geeft een goed gevoel he?

En welkom bij de FlyBloggers, je bent nu officieel joh! Ontgroening: alle andere FlyBloggers bij de volgende meeting een rondje meenemen, wat vind je daarvan? ;-)

Door: Marcel op 24-11-2007 22:31:10

Gefeliciteerd. Ik had natuurlijk niets anders verwacht van zo'n enthousiaste leerling.

Door: PDB op 24-11-2007 22:57:15

Hoi Pascal,
Hartstikke goed gedaan, GEFELICITEERD!!
Ik heb de laatste tijd je verhalen gevolgd. Erg leuk! Ben zelf een PPL-er i.o. Misschien aanstaande dinsdag mijn grote overland (TE-TX-LE-TE) en dan op naar de laatste puntjes op de i voor het examen. Het weer doet helaas al een tijdje niet zo goed mee, logisch deze periode van het jaar!
Veel plezier met je brevet!

Nathalia van der Ark

Door: Nathalia van der Ark op 25-11-2007 18:27:55

Hey Broertje,
Helemaal super! Wanneer laat je mij je kunsten eens zien??
Ik hoor het wel!

Liefs je zusje

Door: zusje op 26-11-2007 19:36:09

Van harte gefeliciteerd met je PPL!

Veel plezier met je brevet!

Gr.

Gerben
www.lifeflight.nl

Door: Gerben van Beek op 02-12-2007 17:24:42

Very nice site!

Door: Pharmb278 op 28-09-2009 07:38:13

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap