De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport. Lees over mijn vlieglessen en de vorderingen richting het behalen van mijn vliegbrevet!
11-12-2017 23:46:02     
De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen! De weg naar mijn PPL brevet bij Vliegclub Flevo op Lelystad Airport
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!
De belevenissen tijdens mijn vlieglessen, ik ga leren vliegen en mijn vliegbrevet halen!

  
  (10-08-2012 10:31:54)
  
  (02-07-2011 20:52:50)
  
  (26-03-2011 21:43:53)
  
  (20-12-2010 19:46:48)
  
  (24-05-2010 12:10:55)
  
  (16-05-2010 22:03:03)
Naar het archief van vliegverhalen >  
Naar het archief van vlieglessen >  


Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

Les 14: Crosswind!

Deze week vooral regen en wind, ondanks de hoge temperatuur echt herfst. Toch was het weer vandaag redelijk goed dus de les voor vandaag kon doorgaan!
 
Eerst weer even langs de toren om de actuele METAR op te halen, de METAR van vanmiddag:
METAR EHAM 241125Z 16014KT 9999 FEW012 11/9 Q0995 NOSIG=
 
Voor de leken hier even een korte uitleg. De METAR geeft het actuele weer op het moment dat hij is opgesteld voor een bepaalde luchthaven. Omdat Lelystad helaas geen eigen meteodienst heeft gebruiken wij de METAR van Schiphol. Elke half uur wordt er een nieuwe METAR opgesteld door de meteodienst. Naast de actuele weerssituatie wordt ook een trend opgegeven voor de komende twee uur.
 
Even de METAR ontleden:
METAR = Dit is een METAR
EHAM = Dit is de internationale afkorting voor Schiphol
241125Z = Deze METAR is opgesteld de 24ste van de huidige maand om 11.25 uur UTC tijd
16014KT = De wind komt 160 graden dus zuid-oost met 15 knopen
9999 = Zicht, het zicht is meer dan 10 km
FEW012 = Bewolking, er zijn enkele wolken op 1200 ft.
11/9 = Temperatuur en dauwpunt
Q0995 = Actuele luchtdruk
NOSIG = De trend, in de komende 2 uren zijn er geen grote weersveranderingen te verwachten
 
Vandaag mocht ik met Steef dus weer op pad, helaas geen lange tocht maar voornamelijk circuitwerk. Na ons netjes aangemeld te hebben bij de toren krijgen we de actuele baan te horen, baan 23. Baan ligt ongeveer op 230 graden, dus in de zuid-westelijke richting. De wind komt met 14 knopen uit het zuid-oosten, dus een crosswind (wind staat niet recht op de baan maar komt van de zijkant). Crosswind landingen zijn moeilijker als gewone landingen met de wind van voren, dus een uitdaging voor vandaag!
 
Eerst gaan we het circuit even uit om eerst te oefenen met steile bochten, bochten van 45 graden. Een normale bocht is ongeveer 30 graden maar in sommige situaties kan het voorkomen dat je ineens snel van richting moet veranderen zonder hoogte te winnen of verliezen (als je bijvoorbeeld in een uitwijk situatie terecht komt). Na een aantal bochten te hebben geoefend laat Steef mij nog even zien dat 60 graden bochten eigenlijk nog niets voorstellen en legt Tommy helemaal op z’n zij (90 graden)… Arme Tommy… Maar gaaf om eens mee te maken!
 
Terug naar het circuit om te oefenen, toch lastig die crosswind. Met een crosswind moeten we tijdens de eindnadering tegen de wind in sturen, anders worden we weggeblazen. De neus van de kist staat dus niet in lijn met de landingsbaan, net voor touch-down (de daadwerkelijke landing) moet de neus opgelijnd worden omdat we anders van de baan af rijden. Met het voetenstuur zal ik dus de neus van de kist moeten oplijnen in de richting van de baan. Om nu te voorkomen dat we een paar meter boven de baan alsnog weggeblazen worden rollen we een helling aan tegen de wind in. Hierdoor wil het toestel in de richting van de wind vliegen. Omdat de wind ook uit die richting komt kan hij niet in die richting dus blijven we recht voorut vliegen. Tenminste zo zou het moeten zijn. Rol je net iets teveel helling aan dan zal de kracht van de wind dus lager zijn als de kracht van kist in deze richting, de gaan dus tegen de wind in vliegen en komen naast de baan. Als ik te weinig helling aanrol zal is alsnor worden weggeblazen. Het is dus zaak om precies genoeg tegen de wind in te rollen om niet weggeblazen te worden. Landingen waren verre van perfect maar Steef hoefde bij twee van de vijf landingen toch niet in te grijpen, gaat volgens mij dus lichtelijk de goede kant op…Hopen dat volgende week de weersomstandigheden het weer toelaten, dan staat wederom de circuittraining op het programma.
 
Is dit filmpje zie je een crosswind landing van grote toestellen, je ziet ook dat de neus van het toestel net voor touch-down wordt opgelijnd met de baan. Vooral aan het laatste toestel, een Boeing 747, kan je het mooi zien.
 
Nog een mooi voorbeeld:
(bron: flightlevel350)
 
Oeps..:
 Reacties: (0)

Er zijn nog geen reacties

© Pascal de Munnik. Ontwikkeling en realisatie PM Webdesign | XML Sitemap